استفاده از تجارب هند برای اشتغال‌زایی و توسعه کسب و کار

۱۳۹۶/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۶۶

روزنامه 25 خرداد

گروه بنگاه‌ها|

 دیدار وزیر کار ایران با همتای هندی‌اش یک بار دیگر بحث استفاده از تجارب کشورهای موفق و صاحب سبک در زمینه توسعه کسب و کار خرد را روی ویترین رسانه‌های گروهی قرار داد. موضوعی که از جمله ضرورت‌هایی است که اقتصاد ایران برای جهش در امر اشتغال‌زایی و بهبود معیشتی طبقات کمتر برخوردار به آن نیاز دارد. واقعیت آن است که به دلیل وابستگی اقتصاد ایران به در آمدهای نفتی و سهل‌الوصول بودن آن، دولتمردان ایرانی کمتر به فکر توسعه کسب و کار خرد و مشاغل خانگی بوده‌اند و بیشتر ترجیح داده‌اند تا به جای برنامه‌ریزی برای توسعه فضای کسب و کار خرد، پول قلمبه نفت را در قالب یارانه نقدی، تسهیلات بی‌هدف، رانت‌های آشکار و پنهان و... توزیع کنند.

دولت یازدهم با توجه به سوءمدیریت‌های گذشته و تحریم‌های اقتصادی از همان ابتدای تشکیل با معادله‌یی به نام بهبود محیط‌های کسب و کار روبه‌رو شد و تلاش کرد از طریق توسعه کسب و کار کوچک و متوسط، مشاغل خانگی و مشاغل آنلاین این خلأ معیشتی را در بازار کسب و کار ایرانیان پر کند.

طرح رونق تولید با هدف پویای بنگاه‌های خرد از جمله نخستین قدم‌هایی بود که در این مسیر اتخاذ شد تا افکارعمومی و رسانه‌ها متوجه این واقعیت عریان شوند که اقتصاد ایران برای بهبود وضعیت بیکاری و بهبود وضعیت معیشتی مردم چاره‌یی جز توسعه کسب و کار خرد ندارد. چه در عالم تئوری و چه در حوزه‌های عملیاتی، تنها متدی که با استفاده از آن می‌توان در برابر هیولای بیکاری ایستاد، توسعه مشاغل خرد (مشاغل کوچک، آنلاین و خانگی) است که هم دولت یازدهم و هم دولت دوازدهم با درک این ضرورت تلاش می‌کنند تا بسترهای لازم برای توسعه کسب و کار خرد را فراهم کنند.

 همکاری ایران و هند برای اشتغال‌زایی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دانش و تجربه هند در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه یاد شده با یکدیگر همکاری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی در حاشیه یکصد و ششمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار با «باندارو داتارا» وزیر کار و اشتغال هند دیدار کرد و در خصوص زمینه‌های مشترک همکاری دو کشور گفت‌وگو کردند. ربیعی در این دیدار ضمن ابراز امیدواری در خصوص تعامل و همکاری بیشتر با هند گفت: پیش‌نویس تفاهمنامه‌یی در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌یی، تعاونی‌ها، بیمه‌های اجتماعی و مشاغل خرد آماده شده است که امیدواریم با همکاری هند در آینده نزدیک این تفاهمنامه اجرایی شود.

وی با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری قابل توجه میان هند و ایران گفت: ما در زمینه تبادل نیروی انسانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم. وزیر کار ایران با اشاره به اینکه آخرین دیدار وزیران کار دو کشور ایران و هند به 15سال پیش بر می‌گردد، گفت: با توجه به زمینه‌های مشترک همکاری نیازمند گفت‌وگو و تعامل بیشتر با یکدیگر هستیم.

ربیعی با اشاره به مطرح شدن پرونده‌یی در خصوص هند در یکصد و ششمین اجلاس سازمان بین‌المللی کار گفت: اینکه مطابق مقاوله‌نامه 81 در خصوص بازرسی کار موضوعی علیه هند مطرح شده است ناشی از بی‌اطلاعی تهیه‌کنندگان این گزارش از وضعیت داخلی هند است.

وی افزود: ایران با توجه به غلبه هند بر مشکل بیکاری و بسیاری از مشکلات دیگر تمام توان خود را برای دفاع از هند در این اجلاس به کار خواهد گرفت.

وزیر کار ایران ادامه داد: لایحه‌یی تحت عنوان ایجاد و حمایت از مشاغل روستایی را در ایران تهیه کرده‌ایم که می‌خواهیم از تجربه هند در این زمینه استفاده کنیم. ربیعی خاطرنشان کرد: ایران و هند می‌توانند کانون همکاری‌های منطقه‌یی باشند و در همین راستا دیپلماسی کار را در منطقه شکل دهند که این موضوع می‌تواند به تثبیت صلح در منطقه کمک کند. وی گفت: انتظارم این است که مدیران صندوق‌های ایجاد مشاغل خرد دو کشور با یکدیگر دیدار کنند و ضمن تبادل تجربه با یکدیگر در خصوص برداشتن گام‌های بلند در راستای رفع مشکل بیکاری با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 همکاری‌های مشترک در زمینه مشاغل آنلاین

در این دیدار همچنین «باندارو داتارا» وزیر کار و اشتغال هند ضمن محکوم کردن حادثه حمله تروریستی به مجلس ایران گفت: هند همواره در ایجاد صلح و دوستی در منطقه تاکید دارد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس وزرای کار آسیا و اقیانوسیه به ریاست وزیر کار ایران گفت: مایلم برگزاری موفقیت‌آمیز این نشست را به ایران و شما تبریک بگویم.

داتارا ادامه داد: ریاست ایران بر اجلاس وزرای کار منطقه آسیا و اقیانوسیه موثر بوده و تلاش ایران در یک‌سال گذشته برای راهبری این اجلاس قابل تقدیر است. وزیر کار هند با اشاره به بحث کمیته اجرای استانداردها در پرونده موسوم به 81 در خصوص بازرسی کار گفت: پیش از این سختگیری‌‌هایی نیز در خصوص موضوع بازرسی کار در هند شد که ایران از ما حمایت کرد و ما انتظار داریم که این حمایت‌ها در آینده هم تداوم داشته باشد.

وزیر کار و اشتغال هند با اشاره به زمینه‌های مشترک همکاری با ایران گفت: هند آماده است، تجربیات خود در زمینه ایجاد اشتغال روستایی و همچنین حوزه IT و ICT را در اختیار ایران قرار دهد. وی با اشاره به تصویب لایحه کارورزی در دولت هند گفت: تصویب این لایحه جهشی در موضوع اشتغال ایجاد کرده و موجب رشد فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط شده است که ما در این زمینه هم آماده همکاری با ایران هستیم.

 کسب و کار کوچک به سبک هندی‌ها

اما نحوه مواجهه اقتصاد هند با کسب و کار کوچک و متوسط واجد چه ویژگی‌هایی است که استفاده از آنها می‌تواند به ایران برای توسعه کسب و کارهای خردش کمک کند؟

خانواده‌های هندی برای حفظ کسب و کار کوچک خود مجبور به پس‌انداز بخش زیادی از درآمد خود هستند. با این حال، رکود اقتصاد جهانی طی سال‌های گذشته، اثر اندکی روی اقتصاد این کشور داشته است به‌ گونه‌یی که کسب و کار در بیشتر صنایع هند سودآور بوده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا، برای بقا مجبور به تعدیل نیروهای انسانی خود شده‌اند اما کسب و کار در هند تا حدی از این پدیده مصون بوده است به‌طوری که 90درصد از شرکت‌ها در هند طی سال‌های گذشته به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

دیوان‌سالاری و قوانین صلب و انعطاف‌‌ناپذیر موجب شده تا رونق کسب و کار و نوآوری در هند کمرنگ شود. برداشتن چنین موانعی می‌تواند موتور کارآفرینی در هند را روشن کند. شرکت‌های هندی به ناکارآمد بودن شهره هستند. استفاده از فناوری‌های جدید می‌تواند کسب و کار را در هند تغییر دهد.

هند باید از شرکت‌ها و افرادی که شایستگی و استعداد خود را در کسب و کار به اثبات رسانده‌اند، حمایت کند؛ در این میان دولت هند می‌تواند به این کسب و کارها امتیازهایی اختصاص دهد. برای مثال، با راه‌اندازی پیشگامی‌هایی، نام تجاری شرکت‌های موفق و کارآفرین را ارتقا دهد. بیش از 5000موسسه آموزشی در هند وجود دارد که سالانه 700 هزار نیروی کار را آموزش می‌دهد. بهبود مهارت‌ها در این مراکز می‌تواند قابلیت‌های تولیدی این کشور را بهبود دهد؛ در حال حاضر هند قادر به رقابت با کشور چین نیست زیرا با مشکل کمبود نیروی کار ماهر روبه‌روست. بزرگ‌ترین نقطه ضعف هند در بخش تربیت نیروی کار ماهر، نقص زیرساخت‌ها، کمبود مربی ماهر و فاصله زیاد میان صنعت و دانشگاه است.

مجموعه این ویژگی‌ها که باعث شده تا اقتصاد هندوستان در برابر تکانه‌های بیرونی و درونی تقویت شود، بستر اصلی مفهوم مقاوم‌سازی اقتصاد است که در سال‌های اخیر در سطح رسانه‌های ایرانی و محافل اقتصادی درباره آن مباحث بسیاری صورت می‌گیرد. اقتصاد ایران هم اگر قصد دارد به سمت مقاوم‌سازی گام بردارد، چاره‌یی جز توسعه کسب و کار کوچک و متوسط ندارد.

 

 

ارسال نظر