اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۰:۵۴:۵۶
کد خبر: ۱۹۱۴۹۸

شورای پول و اعتبار برای سود بانکی هنوز تصمیمی نگرفته است

درحالی که صحبت‌هایی مبنی بر افزایش چراغ خاموش سود سپرده در برخی بانک‌ها مطرح می‌شود، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که شورای پول و اعتبار در این زمینه، هنوز تصمیمی نگرفته است. در روزهای اخیر صحبت‌هایی مبنی بر افزایش سود سپرده در برخی بانک‌ها مطرح شد، به‌گونه‌ای که تعدادی از بانک‌های دولتی اقدام به افزایش این نرخ و پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده‌های بانکی کرده‌اند. این در حالی است که براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده و بانک مرکزی نیز در بخشنامه‌های خود بر رعایت این نرخ تاکید کرده است. همچنین، نرخ‌های بالاتر از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب نمی‌شوند و سازمان امور مالیاتی مطابق گزارش سازمان حسابرسی موظف به انجام اقدام مورد نظر در این زمینه است. با این اوصاف، رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرده که شورای پول و اعتبار هنوز به جمع‌بندی خاصی برای افزایش سود سپرده نرسیده و به محض جمع‌بندی موضوع، اطلاع‌رسانی لازم در این باره انجام می‌شود. صالح‌آبادی همچنین با اشاره به اصلاح سود بانکی در کشورهای اروپایی، امریکا و روسیه تحت تاثیر تورم جهانی، گفته که ایران نیز باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند. علاوه بر این، علیرضا قیطاسی - دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز به ایسنا اعلام کرد که با توجه به وضعیت حال حاضر تورم باید تجدید نظری در سودهای بانکی صورت بگیرد.

آخرین وضعیت پرداخت وام فرزندآوری، ازدواج و ودیعه مسکن

پرداخت ۵۸۴ هزار فقره وام ازدواج و فرزندآوری توسط بانک‌ها/ رشد ۵۱ درصدی پرداخت ودیعه مسکن بانک مرکزی از پرداخت ۵۸۴ هزار فقره تسهیلات ازدواج و فرزندآوری به میزان ۵۶۶ هزار میلیارد ریال به متقاضیان توسط نظام بانکی کشور از ابتدای سال تا امروز خبر داد و اعلام کرد: نظام بانکی در یک ماه و نیم گذشته ۱۳ هزار میلیارد ریال وام ودیعه مسکن پرداخت کرده است. در تاریخ ۶ تیرماه امسال و با ابلاغ شیوه نامه مربوط به بانک‌های عامل، تاکنون ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۲۲ هزار و ۶۰۰ نفر تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است که این میزان نشان‌دهنده رشد ۵۱ درصدی نسبت به ۱۰ مردادماه امسال است؛ همچنین تاکنون با معرفی وزارت راه و شهرسازی برای ۴۷ هزار نفر به منظور دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در بانک‌های عامل پرونده تشکیل شده است. برای حمایت از جوانی جمعیت، از زمان ابلاغ شیوه نامه 

مربوطه (۳۱ فروردین ماه امسال) تاکنون به ۲۴۱ هزار نفر از متقاضیان به میزان ۹۶ هزار میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت شده است؛ ضمن آنکه در همین راستا و به منظور تسهیل تامین هزینه‌های ازدواج جوانان از ابتدای سال تاکنون به ۳۴۳ هزار نفر به مبلغ ۴۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده است.

 

ارسال نظر