واکنش مثبت بازارهای دارایی و سرمایه به مذاکرات وین

۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۰۲:۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۹۱۴۴۴
واکنش مثبت بازارهای دارایی و سرمایه به مذاکرات وین

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز سه‌شنبه ۱۸ مردادماه، بازار دارایی‌های مختلف ارز و سکه و طلا و بازار سرمایه به اخبار سیاسی حاصل از مذاکرات وین، واکنش نشان داد. کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند که ارایه طرح پیشنهادی اروپا که با موافقت امریکا همراه شده و به تصمیمات سیاسی در تهران و طرفین مذاکره در پایتخت کشورهای 1+5 نیازمند است، بازارها را در شرایط انتظار قرار داده و در روزهای گذشته نیز به آن واکنش مثبت نشان داده‌اند. به‌طوری که قیمت سکه در کانال 14 میلیون تومان تثبیت شده و قیمت دلار نیز در کانال 31 هزار تومان در بازار آزاد قرار داشته است. البته برخی فعالان بازار ارز معتقدند که ایجاد نرخ توافقی و فروش ارز پتروشیمی‌ها به صرافی‌ها، عامل عمده تثبیت شرایط عرضه و تقاضا در بازار ارز و تثبیت نرخ در کانال 31 هزار تومان بوده است. در این شرایط، هر دلار (سه‌شنبه ۱۸ مردادماه) در بازار آزاد بین 32 هزار تومان تا 32080 تومان به فروش رسید که نشان می‌دهد بازار ارز به نتایج مذاکرات و پایان این دور از مذاکرات واکنش منفی نداشته و در انتظار نتایج مثبت آن قرار دارد. همچنین نرخ توافقی دلار در صرافی‌ها 30502 تومان و نرخ دلار مسافرتی 28112 تومان اعلام شده است. در بازار طلا نیز با اعلام قیمت هر اونس جهانی طلا به قیمت 1793 دلار، سکه نیز بین قیمت 14 میلیون و 800 هزار تومان تا 14 میلیون و 930 هزار تومان در نوسان بود. از سوی دیگر، بازار سرمایه با واکنش مثبت همراه بوده و شاخص کل بورس با ۳۰۱۹ واحد افزایش در رقم یک میلیون و ۴۵۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۸۰۱ واحد افزایش یافت و رقم ۳۹۰ هزار و ۹۴۴ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۳۰۴ هزار معامله انجام شد که ۴۹ هزار و ۶۰۱ میلیارد ریال ارزش داشت.در ساعات اولیه صبح نیز، دلار در صرافی‌های بانکی با ۲۶ تومان افزایش نسبت به روز شنبه گذشته (۱۵ مردادماه)، با قیمت ۲۷ هزار و ۹۷۳ تومان به فروش رسید.هر اسکناس یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۲۹ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (شنبه، ۱۵ مردادماه)، ۲۸ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۶۹۴ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۵۲ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۵۵۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۸۱۳ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۴۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۴۰۹ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۴۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۶۸۸ تومان معامله شد.معاملات توافقی دلار در بازار ارز (سه‌شنبه‌، ۱۸ مردادماه) در کانال قیمت ۳۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد و دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان و با حجم ۱۰۰ هزار معامله شد.معاملات توافقی دلار در روز کاری گذشته معاملاتی (شنبه، ۱۵ مردادماه) کار خود را با ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان شروع و با نرخ ۳۰ هزار و ۴۴۰ تومان به پایان رساند. حجم معاملات دلار توافقی در پایان این روز پنج هزار و ۸۴۹ بود.

    تثبیت قیمت سکه  در کانال  ۱۴ میلیون تومانی طی ۱۰ روز گذشته 

قیمت سکه طرح جدید (سه‌شنبه، ۱۸ مردادماه) بدون کاهش نسبت به روز کاری گذشته (شنبه، ۱۵ مردادماه)، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۷۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۹۷۰ هزار تومان شد.قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی با ۱۲ دلار افزایش به یک‌هزار و ۷۸۸ دلار و ۵۸ سنت رسید.

    شاخص‌های بورسی سبزپوش شدند

طی معاملات بازار سرمایه شاخص‌های این بازار صعودی شدند و شاخص کل بیش از ۳۰۰۰ واحد افزایش یافت.فولاد مبارکه اصفهان، سایپا و بانک ملت نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت بندرعباس، معدنی و صنعتی گلگهر و پالایش نفت اصفهان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با ۱۰۰ واحد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۱۵۰ واحد رسید. در این بازار ۱۴۵ هزار معامله به ارزشی ۱۰۸ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال انجام شد. بیمه پاسارگاد، بانک دی و سرمایه‌گذاری صبا تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و پتروشیمی زاگرس پالایش نفت لاوان، بهمن دیزل و تولید برق عسلویه مپنا نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۱۷۸۶ دلار و ۲۵ سنت رسید.به‌نظر می‌رسد رسیدن به مرز 1800 دلار برای طلا در آستانه انتشار خبر تورم در امریکا در روز چهارشنبه بسیار خوش‌بینانه است. این خبر برای قیمت طلا، دلار و سود اوراق قرضه امریکا بسیار اهمیت دارد. پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در امریکا در ماه گذشته میلادی به 8.7 درصد رسیده باشد.دراین‌بین، ارزش دلار از اوج هفته گذشته پس‌از خبر افزایش قابل‌توجه نرخ اشتغال در امریکا و کاهش نگرانی درمورد رکود اقتصاد دنیا، پایین آمده است.اما سرمایه‌گذاران هنوز هم نگرانند اطلاعات مثبت اشتغال در امریکا باعث تصمیمات سختگیرانه‌تر فدرال رزرو این کشور شود. انتظار می‌رود این بانک در اجلاس ماه سپتامبر بازهم نرخ بهره را افزایش دهد. گزارش مثبت اشتغال در امریکا نشان می‌دهد اقتصاد این کشور علی‌رغم 2 فصل متوالی منفی شدن تولید ناخالص داخلی، هنوز هم درحال‌توسعه است. این خبر برای طلا بدین معناست که روند افزایش قیمت این فلز گران‌بها به خطر می‌افتد. قیمت طلا طی هفته‌های اخیر از کمتر از 1700 دلار به حدود 1800 دلار رسیده است.قیمت طلا در پاسخ به خبر اضافه شدن 528 هزار شغل در امریکا در ماه جولای 1 درصد در روز جمعه کاهش یافت و تا روز دوشنبه به 1793 دلار بازگشت.

    نخستین ثبت سفارش رسمی واردات  با رمزارز در کشور انجام شد

نخستین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل ۱۰ میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت.رییس کل سازمان توسعه تجارت در فضای مجازی نوشت: این هفته اولین ثبت سفارش رسمی واردات با رمزارز به ارزشی معادل 10 میلیون دلار با موفقیت صورت پذیرفت. تا پایان شهریور ماه استفاده از رمزارزها و قراردادهای هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجی با کشورهای هدف عمومیت خواهد یافت.

    دلار دیگر ارزی قابل اعتماد نیست

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که افزایش سهم تسویه حساب‌های متقابل به ارزهای ملی با کشورهای مختلف برای سقوط دلار طراحی نشده است.به گزارش بیزنس، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت: افزایش سهم تسویه حساب‌های متقابل به ارزهای ملی با کشورهای مختلف به منظور پایین آوردن ارزش چیزی به ویژه کاهش قیمت دلار نیست.در عین حال، به گفته پسکوف، ایالات‌متحده با سیاست‌های خود اعتماد بین‌المللی به دلار را تضعیف کرده است. وی می‌گوید: دلار دیگر یک ارز ذخیره قابل اعتماد نیست. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کشورها نگران غیر قابل اعتماد بودن دلار هستند. در نتیجه، بسیاری از کشورها به دنبال راه‌هایی برای به حداقل رساندن سهم دلار از گردش تجاری و افزایش سهم تسویه‌ها در ارزهای ملی خود هستند.همین روند در روابط روسیه با ترکیه نیز در حال انجام است. وی یادآور شد که در جریان گفت‌وگوهای رهبران روسیه و ترکیه، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان که در پنجم آگوست در سوچی برگزار شد، توافق شد که بخشی از گاز عرضه شده به روبل پرداخت شود.این گام بسیار مهمی است. ما امیدواریم که سهم ارزهای ملی همچنان به رشد خود ادامه دهد.

 

ارسال نظر