سکه به 15 میلیون و 400 هزار تومان رسید

۱۴۰۱/۰۳/۱۲ - ۰۲:۵۴:۰۶
کد خبر: ۱۸۹۵۹۶

تبادل ارزی روسیه و چین بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافت

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

قیمت فروش دلار آزاد روز چهارشنبه، ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱ به قیمت 31230 تا 31500 تومان معامله شد. همچنین با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1833 دلار، سکه به 15 میلیون و 400 هزار تومان دادو ستد شد.  فعالان بازار معتقدند که به دنبال اخبار و تحولات سیاسی روزهای اخیر، بازار واکنش نشان داده و با افزایش قیمت‌ها مواجه شده است و حال باید دید که در روزهای آینده در مسیر احیای برجام و بهبود شرایط کسب وکار چه گام‌هایی برخواهیم داشت. برخی کارشناسان معتقدند که سیاست‌های واردات و صادرات و همچنین عدم کنترل انتظارات تورمی توسط دولت، موجب شده که افزایش قیمت‌ها متاثر از جو روانی موجود و چشم‌انداز آینده و ارتباط کمتر با موضوع نقدینگی و تورم رشد کند.  همچنین دلار در صرافی‌های بانکی با ۷۵ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۶ هزار و ۳۴ تومان معامله شد.نرخ یورو در صرافی‌های بانکی با ۸۸ تومان افزایش نسبت به‌روز گذشته با ۲۸ هزار و ۲۸۰ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۷۷۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۹۹ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۴۹۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۷۲۸ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۳۶۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۶۱۰ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۲۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۴۳۴ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶ ‌هزار تومان شد و نوسان قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ادامه یافت. قیمت دلار به‌طور مشخص ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت ماند. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن‌ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت. با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشت و بعد از ماه‌ها وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد.

   سکه ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد 

قیمت سکه طرح جدید (چهارشنبه، ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱) با ۳۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۳۶ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا ۶ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان شد.اُنس جهانی طلا نیز با قیمت یک هزار و ۸۲۹ دلار و ۲۴ سنت معامله شد.

   تبادل ارزی روسیه و چین  بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافت

روسیه و چین در حالی به حذف دلار امریکا از تجارت دوجانبه خود ادامه می‌دهند که ارزش مبادله ماهانه روبل و یوان طی سه ماه گذشته ۱۰۶۷ درصد افزایش یافته و به حدود ۴ میلیارد دلار رسیده است. به گزارش راشاتودی، روسیه و چین در حالی به حذف دلار امریکا از تجارت دوجانبه خود ادامه می‌دهند که ارزش مبادله ماهانه روبل و یوان طی سه ماه گذشته 1067 درصد افزایش یافته و به حدود 4 میلیارد دلار رسیده است. بر اساس محاسبات بلومبرگ، حدود 25.91 میلیارد یوان یا 3.9 میلیارد دلار تاکنون در ماه مه در بازار نقدی مسکو با روبل مبادله شده است که در مقایسه با حجم ثبت شده در فوریه، زمانی که روسیه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، 12 برابر افزایش نشان می‌دهد. این افزایش همزمان با بالارفتن ارزش روبل به بالاترین سطح خود طی پنج سال اخیر در برابر یوان و دلار امریکا صورت گرفته است. در عین حال، گزارش‌ها حاکی است که حجم مبادلات ارزی دلار و روبل به پایین‌ترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده است.ارزش روبل بین اوایل ماه مارس تا اواخر ماه مه 118 درصد در برابر دلار افزایش یافت، حتی در شرایطی که اکثر معامله‌گران به دلیل کنترل سرمایه و فروش اجباری دلار استفاده از این جفت ارز را کنار گذاشتند.  یوری پوپوف، استراتژیست نرخ ارز در اسبربانک روسیه، طی اظهاراتی گفت: بازیگران اصلی در بازار یوان-روبل، شرکت‌ها و بانک‌ها هستند، اما علاقه فزاینده‌ای از سوی سرمایه‌گذاران خرد نیز وجود دارد.حجم (این مبادلات) در بازار نقدی بورس مسکو افزایش یافته است. این امر به دلیل نگرانی‌های ناشی از تحریم و همچنین قصد روسیه و چین برای تشویق به استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه صورت گرفته است. خروج دسته‌جمعی برندهای بین‌المللی از روسیه پس از تحریم‌های شدید، شرکت‌های این کشور را وادار کرده است که به کالاهای چینی روی آورند تا جایگزین واردات غربی کنند. در عین حال، یوان چین ممکن است به نیروی جدیدی برای بین‌المللی شدن دست پیدا کند، درست زمانی که تنش‌های فزاینده بین واشنگتن و پکن این روند را کند می‌کند.

 

ارسال نظر