اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۰۲:۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۸۷۷۱۳

بانک مرکزی اخذ وثیقه نقدی قبل و بعد از اعطای تسهیلات را ممنوع کرد

هیات‌ عامل بانک مرکزی در شصت و نهمین جلسه خود در ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۰ تصمیم نهایی در خصوص موضوع ممنوعیت اخذ وثیقه نقدی قبل یا بعد از اعطای تسهیلات را اتخاذ کرد. هیات‌عامل بانک مرکزی پس از برگزاری جلسات کارشناسی طی سه ماه گذشته در این بانک مقرر کرد: 

۱. همان‌گونه که در بخشنامه‌های متعدد قبلی از جمله بخشنامه‌های شماره ۱۰‌‌‌‌‌‌‌.۳‌‌‌‌‌‌‌.۱۳۹۱، مورخ ۲۱‌‌‌‌‌‌.۸‌‌‌‌‌‌.۱۳۹۳، مورخ ۱۲‌‌‌‌‌‌.۳‌‌‌‌‌‌.۱۳۹۴، مورخ ۱۵‌‌‌‌.۷‌‌‌‌.۱۳۹۵ و مورخ ۹‌.۴‌. ۱۳۹۹ به کرات تأکید گردیده است، بلوکه نمودن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است.

۲. از تاریخ تصویب این مصوبه، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی ممنوع است.

۳. موکداً یادآور می‌گردد، چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه مورخ ۹‌.۴‌. ۱۳۹۹ قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق بانک/موسسه اعتباری غیربانکی اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده نموده است، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نمی‌باشند، الزامی است. پرداخت نرخ سود کمتر از نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی تخلف محسوب شده و بانک/موسسه اعتباری غیربانکی متخلف مشمول اقدامات نظارتی بانک مرکزی می‌شود.

رشد ۴ درصدی تعداد تراکنش‌ها در بهمن ۱۴۰۰ 

بیش از ۳ میلیارد تراکنش بانکی در بهمن

در بهمن ماه امسال ۳ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تراکنش بانکی انجام شده که نسبت به ماه قبل ۴.۱۶ درصد رشد داشته است. براساس آخرین داده‌های آماری، میزان تراکنش‌های بانکی در بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۷۲ درصد رشد داشته است. تراکنش بیش از سه میلیاردی در بهمن ماه 

امسال از طریق بیش از ۹.۲ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۶۰۱ هزار ابزار موبایلی و ۸۲۱ هزار ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد.در بهمن ماه امسال ۶ میلیارد و ۳۶۱ میلیون میلیون ریال تراکنش انجام شده که نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است. در این دوره بیش از ۹۱ درصد از کل تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ ابزار پذیرش اینترنتی با ۴.۹۹ درصد و ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۳۲ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در بهمن ماه ۱۴۰۰، نشان می‌دهد سهم کارتخوان‌های فروشگاهی از بازار ۷۶.۷۲ درصد بوده است که این میزان در دی ماه  امسال، ۷۵.۸۴ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در دومین ماه زمستان، به ۵.۶۱ درصد رسیده که نسبت به دی ماه، کاهش یافته است.

    بیش از ۳ میلیارد تراکنش بانکی در بهمن

۳ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تراکنش در بهمن ماه امسال از طریق بیش از ۹.۲ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۶۰۱ هزار ابزار موبایلی و ۸۲۱ هزار ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد.در شرایطی که طبق اعلام شرکت شاپرک، در بهمن ماه سال جاری بیش از ۳ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به دی ماه ۱۴۰۰، بیش از ۴ درصد رشد داشته است. همچنین این رقم نسبت به بهمن ماه سال گذشته، ۹.۷۲ درصد بیشتر شده است.در این میان، تغییرات مبلغی تراکنش‌ها نیز بیانگر افزایش ۱.۵ درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به رقم ۶,۳۶۱,۱۸۹,۱۱۳ میلیون ریال است. این در شرایطی است که رقم مذکور نسبت به ماه مشابه سال ۹۹ (بهمن ماه سال قبل)، حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.از سوی دیگر در بهمن ماه امسال، بیش از ۹۱ درصد از کل تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی بوده است؛ به گونه‌ای که بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در بهمن ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، کارتخوان فروشگاهی با ۹۱.۷۰ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۴.۹۹ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۳.۳۲ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به دی ماه با افت ۱۷.۷۷ درصدی همراه بوده؛ به گونه‌ای که تعداد ابزار پذیرش اینترنتی در بهمن ماه  با افت ۵۰.۱۱ درصدی نسبت به دی ماه ۱۴۰۰ به رقم ۸۲۱.۴۰۶ رسیده است.بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در یازدهمین ماه سال به رقم ۱۰.۷۱۷.۳۱۸ رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از ۱۷ درصد کمتر شده است.همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در بهمن ماه ۱۴۰۰، نشان می‌دهد سهم کارتخوان‌های فروشگاهی از بازار ۷۶.۷۲ درصد بوده است که این میزان در دی ماه

 امسال، ۷۵.۸۴ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در دومین ماه زمستان، به ۵.۶۱ درصد رسیده که نسبت به دی ماه، کاهش یافته است.

 

ارسال نظر