درآمدهای ارزی افزایش می‌یابد

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۰۲:۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۸۷۰۱۸

گروه بانک و بیمه |روز چهارشنبه 27 بهمن 1400 در بازار آزاد هر دلار امریکا 26 هزار و 660 تومان و درهم امارات 7 هزار و 350 تومان معامله می‌شود. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با ۵۲ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۵ هزار و ۲۷۳ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با افزایش ۱۵۱ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۸۴۳ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۲۱ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۵۶ هزار تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۱۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۲۴۶ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۴۳۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۶۹۰ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۷۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۱۷۷ تومان معامله شد. افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای 

دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته بیش از یک هفته از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت.

    تداوم نوسان بهای سکه  در کانال  ۱۲ میلیون تومان 

قیمت سکه (چهارشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته به ۱۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۰۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۳۶ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۵۷ دلار و ۲۳ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان وارد کانال ۲۵ هزار تومان و سپس ۲۴ هزار تومان شد. اما در این مدت بهای اونس جهانی به دلیل تحولات سیاسی و اختلافات روسیه و اوکراین در نوسان بود و در بسیاری موارد شاهد افزایش بهای آن بودیم. کاهش نرخ ارز، افزایش بهای اونس جهانی را پوشش می‌داد و در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت فلز زرد یا رشد اندک این فلز گرانبها در کشور بودیم.

    درآمدهای ارزی افزایش می‌یابد

از آنجا که درآمدهای ارزی دولت بهتر خواهد شد و منابع بیشتری در اختیار دولت قرار می‌گیرد، سال ۱۴۰۱ با رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی مناسب در کشور روبرو می‌شویم. محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم با توجه به بودجه ۱۴۰۱ به خبرنگار ایبِنا گفت: دولت تلاش زیادی در این زمینه انجام می‌دهد، به ویژه آقای میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه سعی می‌کند تا جای ممکن تصمیماتی که منجر به رشد نقدینگی خواهد شد، به قطعیت نرسد زیرا افزایش تورم از جیب فقرا در جامعه می‌کاهد. به این معنا؛ هر نوع تورمی که در جامعه شکل بگیرد به نفع ثروتمندان و به ضرر طبقات ضعیف خواهد بود.  وی در ادامه اضافه کرد: عزم دولت بر این اصل استوار است که نقدینگی را مدیریت کند و کاهش دهد. یکی از مشکلات دولت شرکت‌های دولتی زیانده است، نمایندگان عزم خود را جزم کرده‌اند تا این شرکت‌های زیانده در سال ۱۴۰۱ به افرادی که در این زمینه اهلیت دارند، واگذار شود زیرا حتی در صورتی که با کم‌ترین قیمت هم این کار انجام شود، حداقل دولت دیگر در قبال آن خساراتی پرداخت نمی‌کند و این امر به نفع دولت و ملت تمام می‌شود زیرا هم بار هزینه دولت کاهش خواهد یافت و هم درآمدزایی صورت می‌گیرد و بخشی از نقدینگی شرکت‌ها از این طریق به تامین در می‌آید.  این عضو کمیسیون اقتصادی در این رابطه یادآور شد: مدیریت این سیاست از سوی دولت به کنترل نقدینگی در کشور منجر خواهد شد. دولت سیزدهم میراث‌دار دولتی است که چهار میلیون میلیارد تومان نقدینگی در کشور ایجاد کرده و اکنون باید ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه اوراق قرضه‌ای که دولت یازدهم و دوازدهم به پیمانکاران داده را پرداخت کند، اینها هم کار را برای دولت سیزدهم سخت کرده و هم در حال پیشرفت است.  نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان موفقیت برنامه دولت در بودجه ۱۴۰۱ برای کنترل رشد نقدینگی و تورم بیان کرد: از آنجا که درآمدهای ارزی دولت بهتر خواهد شد و منابع بیشتری در اختیار دولت قرار می‌گیرد، سال ۱۴۰۱ با رونق تولید و افزایش رشد اقتصادی مناسب در کشور روبرو می‌شویم. صفایی دلوئی درباره راه افزایش درآمدهای ارزی دولت افزود: افزایش درآمد ارزی به این دلیل اتفاق خواهد افتاد که فروش نفت رشد داشته، قیمت آن افزایش پیدا کرده، صادرات غیر نفتی کشور نیز بیش از گذشته شده است. تمام این موارد رشد درآمدهای ارزی را به دنبال خواهد داشت. این مساله باعث می‌شود که دست دولت در تهیه نه تنها کالاهای ضروری، بلکه کالاهای سرمایه‌ای برای بخش تولید و خصوصی و کالاهای کاربردی باز باشد.

 

ارسال نظر