دلار ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان شد

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۸۱۵
دلار ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

قیمت دلار در بازار آزاد روز یکشنبه به 24450 تومان رسید و اونس جهانی طلا نیز 1781 دلار اعلام شد. در بازار ارز طبق اعلام کانون صرافان، قیمت دلار 24 هزار و 450 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 50 تومان و درهم امارات 6 هزار و 690 تومان اعلام شده است. قیمت طلای۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان است.قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 400 هزار تومان است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 650 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 600 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 250 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا 4 میلیون و 545 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

     قیمت سکه و ارز در ششمین روز تابستان ۱۴۰۰

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: ۶ تیر۱۴۰۰ به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار هستیم. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه انس جهانی۱۷۸۲ دلار قیمت‌گذاری شده است، افزود: هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان و سکه گرمی۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان و هر گرم طلای۱۸ عیار نیز۱ میلیون و ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

     قیمت ارز در بازار

قیمت ارز در بازار با افزایش روبرو بوده است دلار۲۴ هزار ۵۰۰ تومان و هر یورو۲۹ هزار ۳۰۰ تومان فروخته شده است.نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در روزهای نخست سال جاری، با تلاش سفته بازان، قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای و ... باعث عقب‌نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است. دلار مدتی است بین کانال 23 تا 24 هزار تومان در نوسان است.به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می‌شود، ‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشمگیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی‌تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشمگیرقیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می‌کند.در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل افزایش‌یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 24 هزار و 38 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 562 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 606 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 40 تومان اعلام شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

     بایدها و نبایدهای سیاست ارزی

دولت جدید

یک کارشناس مسائل ارزی با اشاره به سیاست‌های اعمال شده در بازار ارز و ترسیم شرایط احتمالی در ماه‌های آینده، گفت: چند نرخی بودن ارز فسادآور است و باید آزادسازی رخ دهد.حسین اسدی‌نیا، کارشناس ارزی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره بایدها و نبایدها و سطح دخالت دولت سیزدهم در بازار ارز، گفت: سیاست کلی ارزی در تمام دولت‌ها سیاست شناور کنترل شده است. به این معنا؛ ریال در برابر دلار امکان تغییر قیمت دارد، ولی بدون کنترل نیست و همین مساله نکته مهم آن به حساب می‌آید.وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه موضوع مهم در این بین بحث ارزپاشی است. حرکت فوق روشی بوده که معمولا در دولت‌ها تا به جهت کنترل قیمت دلار برای بالا نرفتن ارزش آن وجود داشته، البته در تمام دنیا از این شیوه در مواقع بحرانی استفاده می‌شود، ولی در ایران به یک قاعده کلی مبدل شده و اکثر اقتصاددان‌ها به آن انتقاد دارند.این کارشناس ارزی در این خصوص یادآور شد: ریشه موضوع فوق این است که چنانچه درصدد باشند نرخ ارز یا دلار را به‌طور اخص کنترل شده نگه دارند، خیلی روش‌های مشخصی وجود دارد که مهم‌ترین آن کنترل تورم است. به این معنا تا زمانی که تورم به کنترل در نیاید، نرخ ارز به‌طور مرتب افزایش پیدا می‌کندیا زمانی که برای نقدینگی، پایه پولی و ضریب تکاثر اهمیت قائل نشوند، مسلما در کنترل قیمت ارز هم موفقیتی به دست نخواهد آمد.اسدی‌نیا، در این رابطه بیان کرد: آمارها در تمام سال‌ها نشان می‌دهد که قاعده‌ اشتباهی برای بالا بردن پایه پولی، پولی کردن کسری بودجه، نداشتن نگاه علتی به موضوع، عدم کنترل تورم وجود داشته است، بنابراین از آقای رییسی توقع می‌رود این کارها تکرار نشود. وی در این باره اظهار داشت: آقای رییسی در این زمینه باید دو کار را حتما به سرانجام برساند تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود. احتمالا یک یا دو ماه دیگر برجام احیا می‌شود و طبیعتا پول زیادی از طریق فروش نفت به دست‌شان خواهد رسید، قاعدتا هم به‌طور موقت خواهند توانست با ارز پاشی نرخ ارز را پایین آورند و به‌طور موقت اوضاع اقتصادی را بهبود بخشند، اما چنانچه درصدد حل ریشه‌ای اوضاع اقتصادی هستند تا به دنبال آن نام نیکی برای خود دست و پا کند، باید دو مساله را مورد توجه قرار دهد.این کارشناس ارزی درباره این دو کار چنین ابراز کرد: اولین کاری که رییس‌جمهور منتخب باید مورد توجه قرار دهد، سرلوحه قرار دادن تنش‌زدایی سیاسی در بین همسایگان و غرب است. انقباض بودجه‌ای نکته بعدی به حساب می‌آید که در نتیجه آن دولت کوچک و بخش خصوصی بزرگ شود و در مخارج بودجه تا حد ممکن صرفه جویی صورت گیرد که تصحیح این مساله خود بخش بزرگی به حساب می‌آید.اسدی‌نیا درباره بازار ارز فعلی نیز چنین توضیح داد: چند نرخی بودن ارز فسادآور است و باید آزادسازی رخ دهد زیرا نیاز است تا قیمت واقعی ارز را ملاک قرار دهیم تا بسیاری از مسائل حل شود. نرخ ارز ۴۲۰۰، نیمایی و ... متاسفانه محفلی برای رانت شده و عایدی دیگری از این امر بیرون نیامده، زیرا مردم عادی همه‌چیز را به صورت نرخ آزاد تهیه می‌کنند.

    ۱۶میلیارد دلار 

از ذخایر صندوق توسعه ملی آزاد شد

از ابتدای تاسیس صندوق توسعه ملی، حدود ۱۶ میلیارد دلار از منابع ارزی که در حساب‌های صندوق بلوکه و مسدود شده بود، آزاد شده است.در جریان اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های اقتصادی، در مراحل اولیه توسط صندوق اعلام وصول می‌شود، یعنی اسناد اعتباری طرح ارزی که مورد تایید بانک عامل قرار گرفته به صندوق ارایه و در صورت انطباق و قواعد و مقررات از سوی صندوق مورد پذیرش اولیه قرار گرفته و به عبارتی اعلام وصول می‌شود.بعد از اعلام وصول، بانک عامل می‌تواند قرارداد مشارکت برای اجرای طرح را با متقاضی منعقد و با ارسال مدارک مربوطه نسبت به دریافت مسدودی برای طرح که به مفهوم تخصیص تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق است، اقدام کند که بعد از آن فرایند گشایش اعتبار و پرداخت قطعی صورت می‌گیرد.اما تازه‌ترین گزارش صندوق توسعه ملی نشان می‌دهد که بخشی از منابع مسدود شده صندوق یعنی حدود ۱۶ میلیارد دلار آزاد شده است. این در حالی است که با ابطال مسدودی طرح‌های غیر فعال و کاهش مسدودی طرح‌هایی که به دلایل مختلف امکان بهره‌گیری از کل منابع درخواستی را نداشته‌اند اکنون امکان بهره‌برداری این منابع توسط سایر متقاضیان فراهم شده است.بر این اساس، حدود ۷۷ درصد از کل منابع ارزی آزاد شده مربوط به طرح‌هایی است که از زمان تاسیس تا پایان سال ۱۳۹۵ برای آنها مسدودی صادر شده ولی به دلایل مختلف امکان استفاده از این منابع را نداشته‌اند.از مبلغ ۱۶ میلیارد دلار آزاد شده، بیش از ۷.۲ میلیارد دلار آن در سال‌های۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رفع مسدودی شده و به چرخه تامین مالی طرح‌های متقاضی تسهیلات از صندوق توسعه ملی بازگشته است.خروج منابع مسدود شده می‌تواند در کنار ایجاد شفافیت در میزان تعهدات ارزی صندوق توسعه ملی به متقاضیان، امکان تامین منابع طرح‌های جدید واجد شرایط را فراهم آورده و مانع از بلاتکلیفی منابع ارزی شود.گفتنی است که صندوق توسعه ملی در اواخر سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و منابع آن بر اساس سهم تعیین شده در قوانین برنامه توسعه هر سال از محل فروش نفت و فرآورده‌های آن تامین و بر اساس محل مصرف تعیین شده در اساسنامه در قالب تسهیلات ارزی و ریالی به تامین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری می‌پردازد، هر چند طی سال‌های اخیر با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و ریزش منابع دولت از این محل، سهم صندوق در برخی سال‌ها به صورت کامل پرداخت نشده و فقط ۲۰ درصد اختصاص پیدا کرده است.

     لیر ترکیه هر روز کم ارزش‌تر از دیروز

ارزش لیر بار دیگر به کمترین سطح تاریخ خود رسید.به گزارش بلومبرگ، نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و امریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های  معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور ترکیه- با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم‌ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و امریکا نیز به همین دلیل تحریم‌هایی علیه ترکیه اعمال کرده است. تصمیم بانک مرکزی ترکیه به حفظ سیاست پولی فعلی با واکنش منفی بازار مواجه شده است. طبق اعلام بانک مرکزی، تا زمانی که نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا نکند رویکرد بانک مرکزی انقباضی باقی می‌ماند و این مساله در شرایطی که اقتصاد با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند به معنای باقی ماندن رشد اقتصادی در سطح ضعیف خواهد بود.  تغییرات جدید در کادر مدیریتی بانک مرکزی ترکیه با واکنش منفی معامله گران بازارهای مالی مواجه شده است. رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور این کشور- در حکمی، اغوزان اوزباس- قائم مقام بانک مرکزی را برکنار کرد. نگرانی از اعمال نظر در سیاست‌های بانک مرکزی همچنین باعث شد تا شاخص اطمینان به اقتصاد ترکیه در هفته پایانی ماه می‌با ۱.۳ واحد کاهش به ۹۲.۶ واحد برسد که پایین‌ترین ثبت شده این شاخص از آگوست سال قبل بوده است. مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین‌ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری تاریخ معاصر خود برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۷ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۸ درصد افزایش به ۸.۷۵۲ لیر رسید. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۴۴۳ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۱۴۸ لیر اعلام شد.

     ریزش دوباره ارزهای دیجیتالی

بیت‌کوین در آستانه عقب‌نشینی مجدد به زیر۳۰ هزار دلار قرار گرفت. روند نزولی ارزهای دیجیتالی کماکان شکسته نشده و در این بین انتشار اخبار منفی از سمت دولت‌ها بر شدت افزوده شدن ترس معامله گران در بازار دامن زده است. صرافی باینانس- بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در جهان به کاربران خود در استان اونتاریو کانادا اعلام کرده است تمامی سفارشات خود را ببندند. در نتیجه سختگیری بیشتر این ایالت بر روی فعالیت صرافی‌های دیجیتالی، باینانس تصمیم گرفته است تا به فعالیت‌های خود در این منطقه پایان دهد. با افزایش مقبولیت ارزهای دیجیتالی، قرار است برای نخستین امکان پذیرش این ارزها در ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در سطح کشورهای اروپایی فراهم شود. قرار است امکان پرداخت رمزارزها از ماه نوامبر فعال شود و به تدریج و طی سه سال تعداد این ایستگاه‌های پذیرنده به بالای۵۰ هزار برسد. هنوز اینکه کدام یک از ارزهای دیجیتالی مورد قبول جایگاه‌های فوق خواهند بود مشخص نشده است. ژاپن که یکی از دولت‌های سختگیر در رابطه با ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رود، در یک تغییر موضع آشکار اجازه فعالیت به یک صرافی ارزهای دیجیتالی امریکایی را داده است که این مساله خبر خوبی برای بازار آن هم در زمانی که همسایه این کشور یعنی چین در حال تنگ‌تر کردن عرصه بر روی فعالان ارز دیجیتالی است، محسوب می‌شود. صرافی کوین بیس که این مجوز را به دست آورده، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی در امریکاست.  مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۲۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۸۴ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 


 

ارسال نظر