افزایش قیمت سکه و محدود شدن نوسانات جهانی طلا

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۵۱

گروه بانک و بیمه |

نرخ لحظه‌ای خرید یورو در سامانه سنا به 17 هزار، فروش یورو 17100 تومان، خرید دلار 15500 و فروش دلار 15600 تومان رسید. دلار در صرافی‌های بانکی، بدون تغییر قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۵۵۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۷ هزار تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان شد. به گزارش «تعادل»، کاهش تقاضا در بازار ارز و افزایش عرضه باعث کاهش سفته‌بازی و در نتیجه برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز شده است، بر این اساس، این بازار نوسان‌های اندکی را تجربه می‌کند. نرخ ارز در بازار آزاد و معاملات نقدی برای دلار 16160، یورو 17400، پوند 19700، درهم 4460، لیر ترکیه 2330، یوان 2300، دلار کانادا 11700 تومان دادو ستد شد. 

سامانه سنا نرخ میانگین معاملات ارز برای 14 اردیبهشت 99 را برای دلار 15649، یورو 16954، درهم 4179، یوان 2271، پوند 19240، لیرترکیه 2239، دلار کانادا 11239 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ حواله دلار 13832، یورو 15815، درهم 4082، یوان 2133 تومان را اعلام کرد.

    صعود ۱۲۰ هزار تومانی نرخ سکه

 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با رشد ۱۲۰ هزار تومانی قیمت نسبت به دیروز به مبلغ ۶ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۴۴ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.اونس طلا نیز با رشد حدود ۵ دلاری به بهای یک هزار و ۷۰۸ دلار معامله شد.تقویت نرخ اونس در بازارهای جهانی و احتمال رشد آن، باعث افزایش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاری شده است.

  روند نزولی دلار و محدود شدن نوسانات جهانی طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار تغییر چندانی نداشت اما تنش‌های تجاری میان امریکا و چین این فلز ارزشمند را نزدیک مرز ۱۷۰۰ دلار نگه داشت.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۶۹۸ دلار و ۵۶ سنت ایستاد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا تهدید کرد که به تلافی شیوع ویروس کرونا، افزایش تعرفه‌ها علیه چین را بررسی می‌کند.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۷۰۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه اظهار کرد شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد منشا ویروس کرونا یک لابراتوار چینی بوده است.آوتار ساندو، مدیر ارشد کالا در شرکت فیلیپ فیوچرز در این باره گفت: این نگرانی وجود دارد که ممکن است دوباره جنگ تجاری به راه بیفتد و چنین رویدادهایی برای طلا خوب محسوب می‌شوند. اظهارات مقامات امریکایی دور جدید از خصومت با چین در عرصه تجاری را نشان می‌دهد.

رییس‌جمهور امریکا روز جمعه گفته بود افزایش تعرفه‌ها علیه واردات چین مطمئنا یکی از گزینه‌هایی است که وی به تلافی شیوع ویروس کرونا از ووهان چین بررسی می‌کند.قیمت طلا سال میلادی گذشته تحت تاثیر جنگ تجاری میان واشنگتن و چین که تقاضا برای دارایی امن را تقویت کرد، حدود ۱۸ درصد رشد داشت.

تهدید برای وضع تعرفه روی ارزش یوان چین در برابر دلار تاثیر گذاشت و صعود دلار، طلا را برای خریداران غیرامریکایی گرانتر کرد.به گفته استفن اینس، استراتژیست بازار جهانی در شرکت اکسی کورپ، تقاضا برای دلار امریکا در معاملات صبح دوشنبه بازار آسیا به عنوان یک دارایی امن رقابت داشت.در بخش اقتصادکلان، سرمایه‌گذاران به نظاره آمار اشتغال آوریل امریکا نشسته‌اند که قرار است روز جمعه منتشر شود.

بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی امریکا برای حمایت از رشد اقتصادی، نرخ‌های بهره را نزدیک صفر نگه داشته و سایر بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان نیز برای حمایت از اقتصادشان در برابر تبعات شیوع پاندمی کرونا، اقدامات مشابهی را به اجرا گذاشته‌اند. اقدامات محرک مالی و پولی گسترده از قیمت طلا در بلندمدت پشتیبانی خواهد کرد.در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۱.۱ درصد افزایش، به ۱۹۱۹ دلار و ۵۵ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، ۷۵۹ دلار و ۷۹ سنت معامله شد. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۴ دلار و ۹۱ سنت رسید.

دلار در معاملات روز دوشنبه در برابر بیشتر همتایانش صعود کرد. به گزارش رویترز، در جریان معاملات ابتدای هفته، روند نزولی دلار متوقف شد و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند.وقایع معاملات ارز کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در امریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا نیز در اظهاراتی مشابه گفته است ویروس کرونا نخستین‌بار احتمالا از آزمایشگاهی در شهر کرونا به بیرون درز کرده است. اورسلا فون در لین، رییس کمیسیون اروپا نیز از آغاز تحقیقات در خصوص منشأ کرونا حمایت کرده و افزوده است چین باید در این تحقیقات حضور یابد. پیش از این آژانس اطلاعات امریکا ادعای دست ساز بودن ویروس کرونا را رد کرده بود.  امریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است، آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین‌ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است. 

چین با رد اتهامات امریکا گفته است که امریکا با فرافکنی به دنبال پوشاندن ضعف خود در مقابله با ویروس کرونا است. از طرف دیگر بانک مرکزی امریکا تصمیم گرفت نرخ بهره را در سطح پایین کنونی حفظ کند و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این روند دست کم در سه ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت. اکنون میزان خرید اوراق قرضه و بدهی توسط فدرال در هر روز به بالاترین سطح تاریخ خود رسیده است و این بانک تا ۴۶ میلیارد دلار از این اوراق را در هر روز خریداری می‌کند. بانک مرکزی اروپا نیز در تصمیمی مشابه نرخ بهره را در محدوده منفی ۰.۲۵ درصدی تا منفی ۰.۵ درصدی باقی نگه داشت. شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی‌سابقه ۳۰ میلیون نفر رسیده است. اکنون نیمی از ایالت‌های امریکا محدودیت‌های رفت و آمد را کم کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان این هفته محدودیت‌ها در تمامی ایالت‌ها کاهش یابد. بسیاری از واحدهای اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده‌اند و بخشی از کارکنان خود را به کار فرا خوانده‌اند.  دریک هالپنی - استراتژیست سرمایه‌گذاری در بانک میتسوبیشی گفت: با توجه به شیوع گسترده کرونا در جهان پیامدهای اقتصادی قابل توجه آن، ریسک بالایی برای شروع دور جدیدی از تنش‌ها بین قدرت‌های جهانی وجود دارد و وقوع چنین اتفاقی برای غرق کردن بازارهای مالی و اقتصاد جهانی کافی خواهد بود.  تاکنون بیش از سه میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۰۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۴۸ هزار و ۳۰۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۶۸ هزار و ۶۰۰ نفر، ایتالیا با ۲۸ هزار و ۸۸۴ نفر، انگلیس با ۲۸ هزار و ۴۴۶ نفر، اسپانیا با ۲۵ هزار و ۲۶۴ نفر و فرانسه با ۲۴ هزار و ۸۹۵ نفر بوده است. جیمز نایتلی - کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل در بانک‌ای ان جی هم گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کارها در امریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی امریکا تا منفی ۱۳ درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کارها و فاصله‌گذاری‌ها خواهیم بود.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با صعود ۰.۴۳ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۵۲۸ واحد بسته شد.

 

ارسال نظر