کاهش قیمت حواله درهم، عامل افت نرخ دلار

۱۳۹۸/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۵۶۴

گروه بانک و بیمه |

به دنبال تحولات اخیر در سیاست تجاری امارات در قبال ایران، که برخی آن را چرخش و بهبود رابطه با ایران ارزیابی کرده‌اند، در بازار ارز نیز تحولات مثبتی رخ داده و از جمله نرخ حواله درهم کاهش یافته است که این موضوع به عنوان یک عامل بنیادی و محوری در بازار ارز ایران، موجبات کاهش نرخ دلار و سایر ارزها را فراهم می‌کند. براین اساس، کارشناسان و فعالان بازار ارز معتقدند که یکی از مهم‌ترین متغیرها که به عنوان دلیل افت دلار در میان معامله‌گران مطرح می‌شد، نزول قیمت حواله درهم بود.  به گزارش «تعادل»، روز یک‌شنبه قیمت حواله درهم حدودا در محدوده ۳ هزار و ۱۱۵ تومانی قرار داشت که ۱۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران نیز عنوان می‌کنند که روند عرضه درهم در دبی راحت‌تر شده است. نماینده مردم فریدونشهر و چادگان در مجلس گفت: روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و این کشور ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است. ترکی ادامه داد: روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و صرافی‌های بسته شده ایرانی در دوبی دوباره فعال شده‌اند.  این صحبت‌ها ادعاهای گروهی از معامله‌گران بازار را تایید می‌کند که گشایش‌های صورت گرفته با امارات و مدیریت نرخ حواله درهم را به عنوان عاملی که قیمت دلار را در بازار ارز داخلی کنترل کرده است، در نظر می‌گیرند. بطور سنتی هر روز صبح پیش از شروع معاملات بازار تهران، نرخ خرید و فروش درهم دوبی توسط بازیگران بازار داخلی رصد می‌شود و حتی عده‌ای باور دارند، قیمت شروع بازار تهران بر اساس نرخ حواله درهم دوبی شکل می‌گیرد.

در این میان، عده‌ای از فعالان عنوان می‌کنند نوسانات بسیار محدود قیمت دلار در ماه‌های اخیر موجب شده است که توجه نوسان‌گیران از بازار دور شود. به عنوان مثال از ابتدای مهرماه، قیمت دلار بطور مشخص در بیشتر مواقع در بازه ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان نوسان کرده و همین عامل موجب شده است که سوداگران تمایل زیادی برای حضور در بازار نداشته باشند، چرا که سود زیادی در آن نیست. به بیان دیگر، رنج شدن بازار در دامنه‌ای محدود، نگاه‌ها را از بازار ارز دور و متوجه سایر بازارها کرده است.

در این میان، رییس کل بانک مرکزی نگاه کلان‌تری به نوسانات بازار دارد و عنوان می‌کند عرضه ارز در سامانه نیما از تقاضا پیشی گرفته و همین عامل ثبات قیمت‌های بازار آزاد است. همچنین غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت بازار ارز طی ماه‌های اخیر، گفت: نرخ ارز درگیر حباب جغرافیایی است که اکنون در کشور ما مشاهده می‌شود. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نرخ ارز برای واقعی شدن باید به سمت ۸ هزار تومان حرکت کند، افزود: نرخ ارز بیش از این افزایش نخواهد یافت زیرا بازار کششی نداشته و نمی‌تواند این حجم از تلاطم را تحمل کند. وی با تاکید بر اینکه علت مقاومت نرخ ارز برای نشکستن حباب آن سودجویی برخی از این تلاطم قیمتی است، تصریح کرد: مردم باید بدانند که نرخ ارز خواه ناخواه درگیر کاهش قیمت خواهد شد از این رو سرمایه‌گذاری در بازار ارز عایدی برای آنها نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه پایان دادن به نگهداری ارز خانگی نرخ آن را به‌شدت کاهش خواهد داد، گفت: مردم باید بدانند که با واریز ارزهای خانگی به بازار جلوی ضرر بیشتر خود را خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی نرخ ارز نیازمند همکاری همه به صورت زنجیره وار است، افزود: تقویت ارزش پول ملی نیز در همین راستا شدنی است. جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه ثبات نسبی ارز در ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت، گفت: بطور حتم همکاری مردم برای پایان دادن به نگهداری ارز این روند ثبات قیمتی را با کاهش نرخ‌ها همراه خواهد کرد.

همچنین محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و ثبات نسبی نرخ ارز در ماه‌های اخیر، گفت: در شرایط فعلی اصلاح ساختار مالی کشور ضرورت دارد تا بهبود شرایط آغاز شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگهداری ارزهای خانگی از سوی مردم، افزود: مجوز نگهداری ارز تا ۱۰ هزار دلار اکنون وجود دارد و منعی برای این موضوع نیست، اما باید بدانیم که عرضه ارزهای خانگی به بازار می‌تواند اقتصاد را از شرایط فعلی دور کند.

تابش تصریح کرد: در شرایط فعلی ایجاد ثبات در ارزش پول ملی مهم‌ترین اقدامی است که می‌تواند بازار را از تلاطم‌های اخیر نجات دهد. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌ها در حوزه ارزی توانسته ثبات قیمتی را ممکن کند، گفت: تصمیم‌گیری مهم بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، عدم تعیین قیمت غیرواقعی و کاذب برای دلار بوده که اکنون نیز نتیجه این تصمیم مشهود شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدام دیگر بانک مرکزی در راستای اصلاح ساختارها باید باشد، افزود: دولت باید در این مهم همسو با تیم اقتصادی حرکت کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یادآور شد: دست به دست دادن همه مولفه‌ها می‌تواند در نتیجه ثبات و کاهش نرخ ارز را برای همیشه مدنظر قرار دهد. روز دوشنبه 29 مهر 98، قیمت جهانی اونس طلا به 1491 دلار در بازار جهانی رسید. همچنین با اعلام نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 11310 تومان، بازار ارز و طلا در داخل با کاهش قیمت مواجه شد. مظنه یک مثقال طلای آب شده 17 عیار با 5 هزار تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه یک میلیون و 745 هزار تومان، هر گرم طلا 18 عیار 402 هزار و 800 تومان، سکه طرح جدید 3 میلیون تومان و 963 هزار، طرح قدیم 3 میلیون و 957 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 20 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 220 هزار تومان و سکه یک گرمی 810 هزار تومان معامله شد.  قیمت دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۵۰ تومان کاهش یافته است. در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت خرید دلار را ۱۱ هزار و 250 تومان و قیمت فروش آن را ۱۱ هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۲ هزار و 500 تومان می‌خرند و ۱۲ هزار و 600 تومان می‌فروشند. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای دلار به 11350 و نرخ یورو به 12600 تومان رسید، همچنین سامانه سنا نرخ میانگین ارز برای روز یکشنبه 28 مهر 98 را برای دلار 11 هزار و 314 تومان، یورو 12 هزار و 510 تومان، پوند انگلیس 13 هزار و 987 تومان، درهم امارات 3 هزار و 110 تومان، لیر ترکیه 2 هزار و 15 تومان و یوآن چین یک هزار و 661 تومان اعلام کرد.

در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۱ ارز مانند یورو و پوند نسبت به روز یک‌شنبه کاهش و قیمت ۲۶ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز دوشنبه 29 مهرماه ۹۸ بدون تغییر نسبت به روز یک‌شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس با ۳۰۵ ریال کاهش ۵۴ هزار و ۲۰۶ ریال و هر یورو نیز با ۵۱ ریال افت نسبت به روز یک‌شنبه ۴۶ هزار و ۸۶۷ ریال ارزش‌گذاری شد. قیمت ارز مسافرتی در بانک‌ها همچنان از قیمت فروش آن در بازار بالاتر است؛ به‌طوری که قیمت فروش ارز مسافرتی در بانک‌ها ۱۲ هزار و ۶۵۱ تومان اعلام شده که با احتساب کارمزد به حدود ۱۳ هزار تومان می‌رسد.

 

ارسال نظر