تعداد صرافی‌های مجاز از ۶۹۰ گذشت

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۷۸۴
تعداد صرافی‌های  مجاز از ۶۹۰ گذشت

تصمیم ارزی برای افزایش سودآوری صادرکنندگان

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

روز شنبه 14 اردیبهشت 98 نرخ دلار لحظه‌ای در سامانه سنا به 14350 و نرخ یورو به 16200 تومان رسید. همچنین میانگین نرخ ارز در سامانه سنا برای روز پنجشنبه نشان می‌دهد که نرخ دلار 14405، لیرترکیه 2494، یورو 16197، درهم 3912، یوآن 2191، پوند 18524 تومان اعلام شده است.

به گزارش «تعادل»، نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نیز به 14350 تومان و نرخ خرید دلار 14250 تومان، نرخ فروش یورو 16200 و نرخ خرید یورو 16100 تومان اعلام شد.

همچنین نرخ ارز و طلا و سکه در بازار تهران نسبت به هفته گذشته افزایش یافت و قیمت سکه از مرز

5 میلیون تومان گذشت. نرخ دلار نقدی در بازار آزاد به 14770 تومان، یورو 16500، پوند 19367 تومان، درهم 4030، لیر ترکیه 2465 و یوان 2183 تومان رسید. همچنین با اعلام اونس طلا به نرخ 1279 دلار، هرگرم 18 عیار طلا 457 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 1 میلیون و 983 هزار تومان، قیمت سکه نیز به 5 میلیون و 70 هزار تومان تا 5 میلیون و 110 هزار تومان، سکه طرح قدیم 4 میلیون و 900 هزار تومان، نیم سکه 2 میلیون و 750 تا 2 میلیون و 850 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 800 هزار تا 1 میلیون و 850 هزار تومان، سکه گرمی 980 هزار تومان معامله شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز مانند پوند نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۱۵ واحد پولی از جمله یورو کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا برای «شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۴۹۵ ریال افزایش نسبت به پنجشنبه گذشته ۵۴ هزار و ۸۳۲ ریال و هر یورو نیز با ۸۵ ریال کاهش ۴۶ هزار و ۹۸۵ ریال ارزش‌گذاری شد

  فعالیت ۲۴ صرافی بانکی

بررسی جدیدترین به‌روزرسانی فهرست صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۶۹۲ صرافی، مجاز به فعالیت در بازار ارز هستند؛ بر این اساس در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته ۵۲ صرافی دیگر به جمع صرافی‌های دارای مجوز پیوسته‌اند. این در حالی است که در سال ۹۶ تعداد صرافی‌های مجاز ۴۱۹ مورد بوده است که نشان از روند رو به رشد تاسیس صرافی‌ها در کشور دارد.

به گزارش «تعادل»، از این میزان صرافی ۳۴۶ مورد در تهران مشغول به کار هستند که بیشتر آنها در محدوده خیابان فردوسی فعالیت دارند. همچنین ۲۴ صرافی که تمامی آنها در پایتخت فعالیت می‌کنند صرافی بانکی هستند و مابقی یعنی ۶۶۸ صرافی دیگر به شکل تضامنی تاسیس شده‌اند.

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی تعداد تقاضاها برای اخذ مجوز فعالیت صرافی افزایش یابد چراکه به گفته مسوولان این بازار فعالیت در آن تنها برای صرافی‌های دارای مجوز امکان‌پذیر است، همچنین دست‌اندرکاران بازار متشکل ارزی پیش‌بینی می‌کنند که جذابیت این بازار به قدری باشد که دلالان ارزی را نیز به سمت تجمیع و تاسیس صرافی برای فعالیت در آن ترغیب کند.

در حال حاضر براساس قوانین بانک مرکزی، خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفا از طریق «سامانه نظام یکپارچه‌ معاملات ارزی (نیما)» مجاز است. همچنین صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری شده از صادرکنندگان را در سامانه نیما راسا یا به واسطه سایر صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت سه روز کاری به فروش رساند. نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.

با توجه به قوانین جدید خرید و فروش ارز به صورت اسکناس (معاملات جزیی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا) » امکان‌پذیر است و کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.

براین اساس فروش ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است و صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر پنج درصد از حواله‌های ارزی خریداری شده را تبدیل به ارز کرده و به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی به فروش رسانند. همچنین کلیه هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به عهده مشتری خواهد بود.

 افزایش خرید یک گرمی و ربع سکه

 همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر تاثیر مستقیم نوسانات اخیر بازار طلا بر تولید، گفت: خرید سکه یک گرمی و ربع افزایش یافت.

آیت محمدولی درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای اخیر، اظهار داشت: هر اتفاق و روندی بر عرضه و تقاضای کسب و کار صنف طلا و جواهر و به خصوص قیمت‌ها اثر مستقیم دارد. وی افزود: گاهی شاهد این هستیم که اثراتی که بر اصناف وارد می‌شود، مستقیم بر روند تصمیم‌گیری و خرید و فروش فعالان این بازار و مشتریان تاثیر می‌گذارد.رییس اتحادیه طلا و جواهر ادامه داد: البته سکه بحث متفاوتی دارد زیرا اخیرا مردم قدرت خرید سکه تمام را ندارند و بیشتر تقاضا برای خرید ربع سکه و سکه یک گرمی وجود دارد که شاهد حباب قیمتی آن هستیم.محمدولی درباره نوسانات قیمتی روزهای اخیر، گفت: نوسانات قیمتی تاثیر مستقیمی بر معاملات در بازار دارد و موجب افزایش نوسانات و تاثیر بر تولید روزانه بازار دارد. وی در پایان تاکید کرد: امید داریم با درایت مسوولان این سیاست‌گذاری‌ها دقیق‌تر و بهتر انجام شود تا در داد و ستد بازار طلا شاهد ثبات بیشتری در بازار باشیم.

 تصمیم ارزی برای افزایش سودآوری صادرکنندگان

از سوی دیگر، بانک مرکزی در راستای تسهیل واردات به صادرکنندگان مجوز داد تا با استفاده از بخشی از ارز حاصل از صادرات نسبت به تامین نیازهای وارداتی اقدام کنند که باعث افزایش سودآوری و تسهیل فعالیت آنها می‌شود.عبدالناصر همتی چندی پیش عنوان کرد که سال جاری برای کشور سرنوشت ساز به شمار می‌رود و باید سیاست‌های اقتصادی مطلوبی برای غلبه در جنگ اقتصادی به کار گرفته شود تا فشار بر مردم کاهش پیدا کند؛ در همین راستا بانک مرکزی علاوه بر اصلاح سیاست‌های بانکی به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز و تسهیل فعالیت واردکنندگان و در عین ایجاد علاقه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر‌نفتی توسط صادرکنندگان به کشور به عنوان مهم‌ترین سیاست ارزی به منظور تامین نیازهای ارزی کشور است.

با توجه به اینکه بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی از مهم‌ترین مسائل کشور محسوب می‌شود، بانک مرکزی تاکیداتی به صادرکنندگان داشته تا ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانند تا نیازهای ارزی کشور به منظور تامین نیازهای وارداتی بازگردد به این منظور که چرخه اقتصادی دچار مشکل نشود؛ کارشناسان اعتقاد دارند بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق بازرگانی باید نسبت به همکاری با صادرکنندگان و افزایش علاقه برای بازگشت ارز و حتی‌الامکان نسبت به تامین نیازهای وارداتی با بخشی از میزان ارز حاصل از صادرات اقدام کنند.

اقتصاددانان معتقدند، سیاست بانک مرکزی در راستای افزایش فروش ارز به صادرکنندگان و مجوز واردات به صادرکنندگان با استفاده از بخشی از ارز حاصل صادرات می‌تواند وضعیت صادرکنندگان را تسهیل کند چرا که نرخ ارز نیمایی با نرخ ارز در بازار متفاوت است و این شکاف قیمتی باعث می‌شود که علاقه صادرکنندگان برای عرضه ارز در سامانه نیما کم باشد؛ مجوز واردات به صادرکنندگان باعث می‌شود تا نیازهای وارداتی تامین و سودآوری آنها نیز افزایش پیدا کند.

 اصلاح تامین ارز کالاهای فهرست گروه یک

از سوی دیگر، متن نسخه اصلاحی تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص تامین ارز کالاهای فهرست گروه یک از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد. به موجب اصلاح تحریری تبصره ۳ الحاقی به بند یک تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص اقدام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی) طی نامه شماره ۱۴۰۲۱ در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۹۸ توسط دبیر هیات دولت ابلاغ شد.

 

 

ارسال نظر