پایین‌ترین قیمت دلار، سکه و طلا در شش ماه اخیر

۱۳۹۷/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۸۵۴
پایین‌ترین قیمت دلار، سکه و طلا در شش ماه اخیر

گروه بانک و بیمه |  محسن شمشیری |

با وجود افزایش قیمت اونس جهانی طلا به حدود 1250 دلار، قیمت طلا و سکه در بازار ایران متاثر از کاهش و ثبات قیمت دلار در مرز 10 هزار تومان، افت کرده و به گفته اعضای اتحادیه طلا، به کمترین حد خود طی شش ماه اخیر رسیده است.

به گزارش تعادل، روند فزاینده قیمت طلا در یکسال اخیر نشان می‌دهد که قیمت سکه طلای طرح جدید از حدود 1.2 میلیون در مهر 96 به 4.3 میلیون در مهر 97 رسید و درماه‌های تیر تا آذر 97 نیز بالاتر از 3 میلیون و 300 هزار تومان بوده است، قیمت دلار نیز از تیرماه تاکنون طی شش ماه بالای 10 هزار تومان بوده و با کاهش قیمت دلار به زیر 10 هزار تومان در روزهای اخیر، قیمت سکه نیز به کمتر از 3.4 میلیون تومان رسیده است.

 براین اساس، باید گفت که قیمت دلار و سکه طلا به کمترین میزان خود در شش ماه اخیر رسیده و فصل پاییز آخرین روز کاری خود را با پایین‌ترین قیمت دلار و طلا و سکه در شش ماه اخیر به پایان رسانده است.

براساس اخبار روز چهارشنبه 28 آذر ماه، سامانه نیما برای روز چهارشنبه 28 آذر قیمت اسکناس یورو را 11750 و دلار را 10050 تومان اعلام کرد و میانگین قیمت روز سه شنبه 27 آذر 97 را برای دلار 9974 یورو 11773، درهم 2770، پوند 12738، یوآن 1520و  لیر ترکیه 1977 تومان اعلام کرده است. درصرافی‌های منطقه از جمله هرات نیز قیمت دلار 10 هزار تومان و درهم 2785 تومان اعلام شده است.  همچنین بانک مرکزی قیمت رسمی ۱۸ ارز همانند یورو و پوند را افزایش و قیمت ۱۳ ارز کاهش داد. قیمت هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس با ۱۷۵ ریال افزایش ۵۳ هزار و ۲۱۰ ریال و هر یورو نیز با ۱۴۵ ریال رشد ۴۷ هزار و ۸۲۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

در بازار طلا نیز به دنبال اعلام اونس جهانی به قیمت 1252 دلار، قیمت طلا و سکه متاثر از کاهش قیمت دلار در هفته‌های اخیر، به پایین‌ترین قیمت در شش ماه اخیر رسید و مثقال طلای 17 عیار یا مظنه 1 میلیون و 323 هزار تومان، گرم 18 عیار 305 هزار تومان، طرح جدید 3 میلیون و 480 هزار تومان، نیم سکه 1 میلیون و 740 هزار تومان، ربع سکه 1 میلیون و 20 هزار تومان و سکه گرمی 620 هزار تومان اعلام شده است.

از سوی دیگر، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از کاهش سکه به پایین‌ترین سطح قیمت در ۶ ماه گذشته خبر داد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایبِنا درباره وضعیت بازار طلا و سکه، اظهار داشت: هرچه به روزهای پایانی سال میلادی نزدیک می‌شویم، نوسان قیمت جهانی طلا نیز بیشتر می‌شود به گونه‌ای که قیمت جهانی از روز گذشته تاکنون ۷ دلار افزایش قیمت داشته، اما تاثیری بر قیمت داخلی نداشته است.

وی افزود: همانطور که مشاهده می‌شود طی دو روز گذشته با کاهش دوباره قیمت طلا و سکه مواجه بودیم و این روند کاهشی موجب شده تا حباب سکه نزولی و میل به خرید نیز کمتر شود و از آنجایی که یکی از علت‌های کاهش حباب سکه عرضه بیشتر است، باعث کاهش قیمت و حباب سکه شده است. رییس کمیسیون طلا و جواهر، ادامه داد: در مجموع قیمت سکه به پایین‌ترین سطح قیمت در ۶ ماه گذشته رسیده و این نشان‌دهنده اقدامات دولت و بانک مرکزی و اراده بر مدیریت قیمت در بازار ارز و پایین نگه داشتن قیمت‌ها است. سکه تمام طرح جدید دیروز ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان، نیم‌سکه یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۶۱۵ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار نیز ۳۰۲ هزار تومان رسید.همه این قیمت‌ها نسبت به روزهای گذشته روندی کاهشی دارد و اکنون نیز تقاضا در بازار نسبت به عرضه کمتر است که این روند باعث نزولی شدن بازار شد. داد و ستد نیز در بازار با احتیاط در حال انجام است. رییس کمیسیون طلا و جواهر با تاکید بر اینکه اکنون حباب سکه به ۳۸۰ هزار تومان رسیده، درباره آینده بازار پیش بینی کرد: در کل، وضعیت بازار طلا و سکه و ارز به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست و باید تحولات روزانه سنجیده شود زیرا گاهی اتفاقی اقتصادی و سیاسی بر بازار تاثیر می‌گذارد و سمت و سوی قیمت‌ها را به یک‌باره تغییر می‌دهد.

  سکان بازار ارز در دست صرافی‌های بانکی

از سوی دیگر، اگرچه دلالان در کوچه پس‌کوچه‌های میدان فردوسی و به صورت نامحسوس تلاش دارند تا بخشی از معاملات بازار ارز را در مشت بگیرند اما سکان بازار ارز همچنان در دست صرافی‌های بانکی است.

به گزارش مهر، به نظر نمی‌رسد دلالان مانند گذشته بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند. چرا که هم‌اکنون با برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز، این صرافی‌های بانکی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند و چشم‌ها هر روز صبح به سمت تابلوهای آنها متمرکز می‌شود تا بلکه قیمت‌ها بر آن ثبت شود و بازار کار روزانه خود را بر محور قیمت اعلامی صرافی‌های بانکی، رسما آغاز کند.

صرافی‌های بانکی با توجه به سیاست‌های کلی بانک مرکزی، هر روز با مجموعه سیاست‌هایی که اعمال می‌شود، بازار را با خود بیش از پیش همراه می‌کنند. این روندی است که حداقل چند هفته‌ای است در بازار ارز مشاهده می‌شود و فضای کلی حاکم بر بازار به گونه‌ای است که مردم تلقی آرامش و ثبات از آن دارند. در این میان گاهی دلالان تلاش دارند تا با برخی رفتارها و جهت‌دهی‌ها، بار دیگر به لیدر قیمت‌گذاری بازار تبدیل شوند که تلاش بیهوده‌ای است و در سرانجام این تلاش‌ها، باز هم این سیاست‌های بانک مرکزی است که سکان قیمت ارز را به دست می‌گیرد و صرافی‌های بانکی را لیدر قیمت‌گذاری ارز در بازار نگاه می‌دارد. البته خبرها از گوشه و کنار حکایت از آن دارد که دلالان و سوداگران در تلاش هستند معاملات فردایی را دوباره زنده کنند؛ معاملات فردایی ارز حدود دو ماه است با اجرای سیاست‌های درست بانک مرکزی در بازار ارز، بساط‌اش برچیده شده است. اما دلالان بدنبال آن هستند از طریق زنده کردن معاملات فردایی، نقش خود در قیمت‌گذاری ارز را بار دیگر زنده و پررنگ کنند؛ منشأ این تحرکات عمدتا بازار هرات و سلیمانیه است اما حضور و تحرک فعالانه صرافی‌های بانکی و اعلام قیمت‌های هدفمند بصورت روزانه و لحظه‌ای، موجب شده تحرکات دلالان در نطفه خاموش شود.  حضور بانک مرکزی طی هفته‌های گذشته در بازار ارز و مدیریت قیمت‌ها کاملا مشهود بوده است و دلالان حداکثر تلاش خود را کردند تا این نقش را کمرنگ کنند، اما موفق نبودند. صرافی‌های بانکی، ابزار اصلی بانک مرکزی برای این نقش آفرینی موثر بوده‌اند و صرافی‌های غیربانکی به دلیل دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی برای خرید و فروش و معاملات ارزی برای آنها صادر کرده است، خیلی انگیزه‌ای برای ورود به بازار و خرید از دست مردم ندارند؛ چراکه در نهایت، ارز خریداری شده از مردم را باید در سرفصل‌های ۲۳ گانه به فروش برسانند. یکی از صرافان در گفت‌وگو با مهر گفت: بازی بانک مرکزی در زمین ارز بطور مشخص خلاف سیاست‌هایی است که دلالان در بازار هرات و سلیمانیه پیگیری می‌کنند؛ به نحوی که بانک مرکزی خیلی علاقه‌مند به سقوط قیمت ارز نیست و روند آهسته و پیوسته کاهش قیمت را پیگیری می‌کند، بنابراین علاقه‌ای به کاهش شدید قیمت ندارد تا بتواند بازار را بر روی همین قیمت‌های منطقی نگه دارد. وی افزود: اما دلالان در هرات و سلیمانیه، اگرچه قیمت ارز را در روزهای گذشته کاهش دادند و منابعی را از بازار جذب کردند، اما با کمبود عرضه در روزهای بعد، تلاش کردند تا علاوه بر افزایش قیمت، معاملات فردایی را هم به نحوی هدایت کنند که دلار با قیمت بالاتری به فروش رسد.

  ورود قانونی ۳ کیلوگرم طلا طی سه سال

 از سوی دیگر، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی می‌گوید به دلیل اخذ عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تنها سه کیلوگرم شمش طلا بطور قانونی وارد کشور شده است. این مقدار تنها شمشی است که طی سه سال و بطور کاملا قانونی و با اخذ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده وارد کشور شده است.وقتی قرار باشد از طلای خام ۹ درصد مالیات اخذ شود، معلوم است که هیچ کس به فکر واردات آن نخواهد بود زیرا سود آن چندان زیاد نیست.براساس این مصوبه واردات شمش طلا به هر میزان توسط هر فردی بدون عوارض و حقوق گمرکی خواهد بود و مالیات بر ارزش افزوده هم از آن اخذ نمی‌شود اما نکته مهم این است که اگر بخواهیم از شمش وارد شده، طلای ساخته شده تولید کنیم، مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود و در عمل هیچ تفاوتی حاصل نشده است.

به گفته وی، خرید و فروش و ساخت طلا از شمش‌های وارداتی مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند و با وجودی که این مالیات در زمان ورود از گمرک اخذ نمی‌شود اما در عمل و در زمان انجام هر معامله‌ای از واردکننده یا تولیدکننده اخذ می‌شود.

سیدحجت شفایی در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار داشت: یکی از معضلات تولیدکنندگان داخلی شمش طلای وارداتی بود زیرا کیفیت شمش خارجی بالاست ولی ورود آن به کشور به دلیل اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده قفل شده است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا ادامه داد که نامه‌های مستندی از سازمان امور مالیاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد شمش وارد شده به کشور برای انجام هر گونه عملیاتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

شفایی تصریح کرد: ما نمی‌گوییم که مالیات بر ارزش افزوده اخذ نشود بلکه ما خواستار آن هستیم تا این مالیات از اجرت گرفته شود و نه از طلای خام. البته این موضوع در قالب طرحی به کمیسیون اقتصادی مجلس رفته است ولی تاکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

وی، همچنین درباره رونق گرفتن فروش طلای آب شده در بازار، گفت: زمانی که سکه و دلار در بازار حباب قیمتی پیدا کرد، برخی برای خرید طلای آب شده هجوم بردند و این موضوع صنعت طلاسازی کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه کرد.

این عضو اتاق بازرگانی با هشدار به مردم درباره خرید طلای آب شده، اظهار داشت: بطور حتم مردم از این موضوع متضرر خواهند شد و توصیه ما به آنها خرید طلای ساخته شده است که هم از آن به عنوان زینت و هم به عنوان سرمایه‌گذاری می‌توانند استفاده کنند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا خاطرنشان کرد: خرید طلای ساخته شده نه تنها می‌تواند به اشتغال طلاسازان کشور کمک کند بلکه حتی اگر مردم بابت آن مالیات بر ارزش افزوده و پول ساخت بدهند اما بازهم طلای آنها دارای شناسنامه و فاکتور است و عیار و وزن طلای خریداری شده مردم در آن مشخص است.

   دلار همچنان در سراشیبی سقوط

از سوی دیگر، دلار در بازار معاملات آسیایی روز چهارشنبه تحت تاثیر افزایش تردیدها و گمانه‌زنی درباره احتمال توقف افزایش قیمت بهره از سوی فدرال رزرو امریکا باری دیگر روندی کاهشی را تجربه کرد.

روز چهارشنبه قرار است بانک مرکزی ایالات متحده امریکا (فدرال‌رزرو) برای چهارمین و آخرین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی به افزایش قیمت بهره اقدام کند این در حالی است که همه بازارهای سهام و ارز جهانی در انتظار اتخاذ و اعمال این سیاست بوده و همین امر نیز وحشت سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را در خصوص افزایش قیمت بهره، کمتر از حد انتظار بودن رشد اقتصادی و قیمت تورم تشدید کرده است.

ترامپ نیز دو روز پیش دوباره انتقادهای شدید خود را در مورد برنامه و سیاست‌های تحکیم مالی فدرال‌رزرو تکرار کرد و از مقامات آن درخواست کرد که به توقف روند افزایش قیمت بهره اقدام کنند.

حالا به نظر می‌رسد که شاخص دلار نیز تحت تاثیر انتظار تحلیلگران و فعالان بازارهای جهانی ارز و سهام برای تصمیم و برنامه‌های سیاست‌های تحکیم پولی فدرال رزرو قرار گرفته است و در بازار معاملات آسیایی روز چهارشنبه با ۰.۲۵ درصد کاهش به ۹۶.۸۶ واحد رسید که کمترین میزان آن در یک هفته گذشته به شمار می‌رود و برای دومین روز متوالی یک روند کاهشی را تجربه کرده است.

از دلایل این کاهش بهای دلار امریکا می‌توان به سقوط سنگین قیمت نفت و گمانه زنی درباره احتمال توقف روند افزایش قیمت بهره اشاره کرد که به دنبال آن بازارهای آسیایی سهام نیز بسیار پر تنش دنبال شدند. از طرفی، سود اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری امریکا به ۲.۷۹۹ درصد رسید که کمترین میزان آن از ماه اوت به شمار می‌رود از سوی دیگر، سود اوراق دو ساله امریکا هم به ۲.۶۲۹ درصد رسید که کمترین میزن سه ماهه آن است؛ بنابراین این کاهش سود اوراق تاثیر منفی خود را بر دلار گذاشت و ارزش آن را در برابر ارزهای مهم جهان پایین آورد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی تحلیلگران فعال در بازارهای جهانی ارز، احتمال افزایش قیمت بهره به عنوان آخرین دور آن در سال جاری میلادی ۶۹ درصد است این در حالی است که پیش‌تر برآوردها حاکی از آن بود که به احتمال ۷۵ درصد چهارمین دور از قیمت بهره و سیاست‌های تحکیم پولی امریکا افزایش پیدا خواهد کرد. احتمالا فدرال رزرو دو الی سه بار در سال ۲۰۱۹ میلادی قیمت بهره را افزایش خواهد داد.یورو نیز تحت تاثیر تضعیف دلار و افزایش تردید و گمانه‌زنی درخصوص اعمال سیاست‌های تحکیم پولی با ۰.۲ درصد افزایش برای سومین معامله پیاپی در ۱.۱۲۸۰ دلار ایستاد و معامله شد.

 

ارسال نظر