تشریح دلایل توقف حراج سکه از سوی دبیرکل بانک مرکزی

۱۳۹۷/۰۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۷۴۶
تشریح دلایل توقف حراج سکه از سوی دبیرکل بانک مرکزی

گروه بانک و بیمه  

در حالی که نرخ اونس جهانی روزهای پنج‌شنبه و جمعه به زیر 1320دلار رسیده، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز پنج‌شنبه 6 اردیبهشت با ۷هزار تومان افزایش یک میلیون و ۷۶۸هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۲هزار تومان رشد قیمت، یک‌میلیون و ۷۲۵هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد.

به گزارش «تعادل» ‌هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با هزار تومان کاهش قیمت، ۸۶۸هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۳هزار تومان رشد ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه گرمی با افت ۲ هزار تومانی ۳۴۹هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با ۴۷۹ تومان رشد ۱۷۱ هزار و ۸۷۹ تومان ارزش‌گذاری شد.

در بازار ارز نیز بر اساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ یورو با ۲۲تومان افت ۵ هزار و ۱۱۴ تومان و هر پوند نیز با ۱۶ تومان کاهش ۵ هزار و ۸۵۷ تومان تعیین شد.

دبیرکل بانک مرکزی با اشاره به دلایل توقف حراج سکه گفت: تردید جدی در مورد ادامه حراج در بانک کارگشایی وجود دارد.

سید محمود احمدی در گفت‌وگو با ایبنا درباره دلایل توقف حراج سکه و احتمال از سرگیری آن اظهار داشت: در حراجی شاهد اتفاقاتی بودیم که برای ما خوشایند نبود، حراج در یک محل انجام می‌شد و کافی بود که چند نفر قیمت‌ساز باشند به نحوی که حتی در مواردی بسته‌های ۱۰۰قطعه‌یی را بالاتر از قیمت بازار می‌خریدند. وی افزود: احساس ما این بود که این محدودیت موجب بهره‌برداری سودجویان و بازارسازی شده بود و به همین دلیل تردید جدی در مورد ادامه حراج وجود دارد و در حال بررسی است.

دبیرکل بانک مرکزی در مورد احتمال برگزاری حراجی سکه در بورس کالا نیز گفت: جلساتی را با رییس سازمان بورس برگزار کرده‌ایم که سکه حراجی را در بازار ثانویه عرضه کرده و با توجه به امکانات بورس از حالت عرضه انحصاری خارج کنیم.

وی درباره سکه آتی نیز گفت: در مورد سکه آتی نیز ملاحظاتی وجود داشت و نظر ما این است که بازار را باید بانک مرکزی به عنوان عرضه‌کننده بسازد که در این مورد نیز در حال مذاکره هستیم. احمدی در پاسخ به اینکه در سررسید پیش‌فروش سکه امکان دارد به جای سکه ریال عرضه شود، گفت: به هیچ‌وجه این اتفاق نخواهد افتاد، بانک مرکزی تعهد سکه دارد و از این تعهد عقب‌نشینی نخواهد کرد، البته اگر کسی نخواهد سکه دریافت کند، می‌تواند معادل ارزش آن پول دریافت کند که سازوکار کارت به کارت را نیز برای آن فراهم کرده‌ایم.

 

 

ارسال نظر