ضوابط و دستورالعمل‌های واردات کالا و خدمات

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۵۱
ضوابط و دستورالعمل‌های واردات کالا و خدمات

ممنوعیت صرافی‌ها در خرید و فروش اسکناس و صدور حواله‌های ارزی

گروه بانک و بیمه  احسان شمشیری

در روزهای پایانی هفته گذشته در راستای اجرای تصمیم ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز در جلسات مختلف بانک مرکزی با دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضوابط و دستورالعمل‌های واردات کالا و خدمت، ارز صادرات غیرنفتی، نقش شبکه بانکی در سیاست‌های ارزی جدید، وضعیت واردات در مناطق آزاد و صدور حواله‌های ارزی توسط رییس کل بانک مرکزی، معاون ارزی بانک مرکزی، مدیران عامل بانک‌ها و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد که صدور حواله ارزی از طریق بانک‌ها انجام شود و صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی ممنوع است. همچنین تامین ارز واردات از طریق بانک‌ها انجام خواهد شد و درآمدهای ارزى صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری هدایت خواهد شد. از سوی دیگر واردات کالا و خدمت در مناطق آزاد باید با ثبت‌سفارش انجام شود و مسوولان ارزی باید از خروج سرمایه و تامین مالی قاچاق جلوگیری کنند.

به گزارش «تعادل» در ادامه تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به سیاست جدید یکسان‌سازی نرخ ارز، مدیران و کارشناسان بانک مرکزی طی جلسات متعدد و با حضور مدیران ارشد اقتصادی و بانکی کشور، ضوابط بخش واردات و همچنین چگونگی هدایت درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور را بررسی کردند.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، رییس کل، معاون ارزی و مدیران و کارشناسان ارزى بانک مرکزى پس از بحث و بررسی درباره نحوه تامین ارز واردات کشور، ضوابط مربوط ‌را نهایی کردند.

 هدایت درآمدهای ارزى صادرکنندگان

همچنین در جلسه دیگری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت در دفتر سیف، مراحل اجرایی هدایت درآمدهای ارزى صادرکنندگان غیرنفتی به چرخه تجاری کشور بررسی شد. در این جلسه ضوابط اجرایی موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هماهنگی‌های لازم به عمل آمد. در این جلسه مقرر شد، صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را از طریق سامانه نیما –نظام یکپارچه مدیریت ارزی- به سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز بفروشند که این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می‌رسد.

در جلسه هماهنگی دیگر بانک مرکزى و دبیرخانه مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص نحوه تامین ارز واردات در مناطق آزاد بحث و بررسی شد. در این جلسه مقرر شد بر اساس تصویبنامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت در این مناطق با ثبت‌سفارش انجام شود.

 تامین ارز واردات از طریق بانک‌ها

از سوی دیگر سید احمد عراقچی مهم‌ترین موضوع در بازار ارز را جلوگیری از خروج سرمایه و تامین مالی قاچاق دانست و گفت: در حال حاضر تراز ارزی کشور ما بسیار مطلوب است و هیچ گونه مشکلی در تامین نیازهای کشور نداریم اما نباید شرایط به گونه‌یی باشد که منجر به خروج سرمایه از کشور شود.

وی با اشاره به اینکه در پی تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت، تجارت از حالت بی‌نظمی خارج می‌شود، گفت: فرآیند واردات بدون ثبت‌سفارش بر اساس مصوبه هیات دولت ممنوع اعلام شده و هرگونه واردات که نیاز به تخصیص ارز دارد با ثبت‌سفارش انجام می‌شود.

این مقام مسوول بانک مرکزی در خصوص روش انجام ثبت‌سفارش تصریح کرد: ثبت‌سفارش کالاهای وارداتی الزاما با روش بانکی خواهد بود و این روش به شفافیت بیشتر در واردات منجر می‌شود.

به گفته عراقچی، بر اساس ضوابط جدید تامین ارز برای واردات از دو طریق قابل انجام است: در وهله اول بانک با بهره‌گیری از مراودات بانکی خود، ارز مورد نیاز را تامین می‌کند و در غیر این صورت، بانک می‌تواند از طریق صرافی‌های مجاز برای تامین ارز اقدام کند. معاون ارزی بانک مرکزی افزود: از این پس صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی ممنوع خواهد بود.

 واردات بدون انتقال ارز

عراقچی در خصوص واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: این موضوع طبق ضوابط قبل انجام خواهد شد و واردکنندگان باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشند. معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به نحوه عمل در خصوص ارز صادرکنندگان گفت: صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را از طریق سامانه نیما به سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز بفروشند و این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می‌رسد.

 خرید و فروش توسط صرافی‌ها ممنوع

عضو هیات عامل بانک مرکزی عنوان کرد: طبق ضوابط جدید بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.

 سپرده‌پذیری ارزی

عراقچی درباره سپرده‌پذیری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی این تضمین را به تمام سپرده‌گذاران ارزی می‌دهد که با سود مقرر در سررسید به این افراد، همان اسکناس سپرده‌گذاری شده را بازپس دهد.

معاون ارزی بانک مرکزی، نگهداری ارز بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را ممنوع خواند و افزود: افرادی که در حال حاضر بیش از این مبلغ در اختیار دارند، می‌توانند منابع خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

معاون ارزى بانک مرکزی در جلسه با مدیران بین‌الملل و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور با اشاره به تصویبنامه هیات وزیران، تمام واردات کالا و خدمت به کشور را منوط به ثبت‌سفارش نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد و افزود: بر این اساس واردات کالا و خدمت حتی در مناطق آزاد تجاری نیازمند ثبت‌سفارش است.

سید احمد عراقچی در خصوص تغییر عمده مقررات واردات کالا و خدمت به کشور نسبت به گذشته اعلام کرد: بر اساس تصویبنامه هیات وزیران، تامین ارز مورد نیاز واردات به کشور باید از طریق سیستم بانکی صورت گیرد و واردکنندگان برای تامین نیازهای خود باید به بانک‌ها مراجعه کنند.

معاون ارزى بانک مرکزی درخصوص نحوه تامین ارز واردات به سرزمین اصلی نیز گفت: ثبت‌سفارش واردات در سرزمین اصلی از گذشته الزامی بوده و این روند ادامه پیدا می‌کند. نحوه تامین ارز آن از طریق بانکی و خرید از بانک مرکزی، بدون انتقال ارز مطابق ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات یا منابع خود مشتری نزد بانک خواهد بود.

وی افزود: در صورتی که بانک‌ها امکان انتقال وجه نداشته باشند، می‌توانند از خدمات صرافی خود یا صرافی‌های مجاز استفاده کنند. بخشنامه‌های مرتبط با ارز مسافری، دانشجویی و درمانی در روزهای اخیر به شبکه بانکی ابلاغ شده و موضوع مربوط به تامین ارز مورد نیاز بخش واردات نیز نهایی و از روز یک‌شنبه هفته آتی قابل اجرا خواهد بود.

 جلوگیری از خروج سرمایه و تامین مالی قاچاق

معاون ارزی بانک مرکزی مهم‌ترین موضوع در بازار ارز را جلوگیری از خروج سرمایه و تامین مالی قاچاق دانست و گفت: در حال حاضر تراز ارزی کشور ما بسیار مطلوب است و هیچ گونه مشکلی در تامین نیازهای کشور نداریم اما نباید شرایط به گونه‌یی باشد که منجر به خروج سرمایه از کشور شود. سید احمد عراقچی با اشاره به اینکه در پی تصمیم اخیر ستاد اقتصادی دولت، تجارت از حالت بی‌نظمی خارج می‌شود، گفت: فرآیند واردات بدون ثبت‌سفارش براساس مصوبه هیات دولت، ممنوع اعلام شده و هرگونه واردات که نیاز به تخصیص ارز دارد با ثبت‌سفارش انجام می‌شود.

این مقام مسوول بانک مرکزی در خصوص روش انجام ثبت‌سفارش تصریح کرد: ثبت‌سفارش کالاهای وارداتی الزاما با روش بانکی خواهد بود و این روش به شفافیت بیشتر در واردات منجر می‌شود. به گفته عراقچی، بر اساس ضوابط جدید تامین ارز برای واردات از دو طریق قابل انجام است: در وهله اول بانک با بهره‌گیری از مراودات بانکی خود، ارز مورد نیاز را تامین می‌کند و در غیر این صورت، بانک می‌تواند از طریق صرافی‌های مجاز برای تامین ارز اقدام کند.

 صدور حواله ارزی خارج از بانک‌ها ممنوع

معاون ارزی بانک مرکزی افزود: از این پس صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی ممنوع خواهد بود.عراقچی درخصوص واردات بدون انتقال ارز نیز گفت: این موضوع طبق ضوابط قبل انجام خواهد شد و واردکنندگان باید اظهارنامه مالیاتی داشته باشند. معاون ارزی بانک مرکزی با اشاره به نحوه عمل درخصوص ارز صادرکنندگان گفت: صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را از طریق سامانه نیما به سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز بفروشند و این ارز نیز به مصرف واردات مورد نیاز کشور می‌رسد.

عضو هیات عامل بانک مرکزی عنوان کرد: طبق ضوابط جدید بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.

عراقچی درباره سپرده‌پذیری ارزی نیز گفت: بانک مرکزی این تضمین را به تمام سپرده‌گذاران ارزی می‌دهد که با سود مقرر در سررسید، به این افراد، همان اسکناس سپرده‌گذاری شده را بازپس دهد. معاون ارزی بانک مرکزی، نگهداری ارز بیش از ۱۰هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را ممنوع خواند و افزود: افرادی که در حال حاضر بیش از این مبلغ دراختیار دارند، می‌توانند منابع خود را نزد بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

 ارز دانشجویی حداکثر 27 هزار دلار

همچنین در اطلاعیه‌های شماره 4 و 5 و 6 یکسان‌سازی نرخ ارز نیز در روزهای اخیر، درخصوص قراردادهای تامین مالی (فاینانس) و ارز مسافری و دانشجویی، ضوابط جدید اعلام شده است. تمام پرداخت‌های مربوط به قراردادهای فاینانس (اعم از پیش‌پرداخت، بازپرداخت هزینه‌ها و غیره) از این تاریخ براساس نرخ جدید (در حال حاضر برمبنای هر دلار 42000 ریال یا معادل آن به سایر ارزها) انجام خواهد شد. در رابطه با فاینانس‌های مربوط به طرح‌های دولتی، ضروری است تمهیدات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه ذی‌ربط برای انجام پرداخت‌ها براساس نرخ فوق به عمل‌ آید. در رابطه با طرح‌های ارزآور، مجری طرح موظف به تامین ارز مربوطه برای انجام پرداخت‌هاست.

همچنین حداکثر مبلغ قابل تامین ارز دانشجویی قابل پرداخت/حواله حداکثر سالانه 15000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهانه 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهانه 500 دلار برای هر عضو خانواده وی است. پرداخت ارز دانشجویی پس از تایید وزارتخانه ذی‌ربط (حسب مورد علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به نرخ اعلامی این بانک انجام خواهد شد. برای پرداخت ارز دانشجویی تایید وزارتخانه ذی‌ربط باید در هر سال تمدید شود. علاوه بر بانک ملی، بانک سامان نسبت به ارائه ارز مسافری اقدام می‌کند. ترتیبات ارائه ارز مسافری توسط بانک سامان همان ترتیبات مندرج در اطلاعیه شماره (2) یکسان‌سازی نرخ ارز است. سایر بانک‌های ارائه‌کننده ارز مسافری متعاقبا به اطلاع عموم خواهند رسید.

 

 

ارسال نظر