کارمزد ۴۲ تومانی هر دلار

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۷۷۰

گروه بانک و بیمه|

در جریان تک‌نرخی شدن ارز بانک‌ها از عاملان اصلی خرید و فروش ارز تعیین شده‌اند. نخستین اعلام برای نرخ‌های تعیین شده در معاملات ارزی نشان از اختلاف حدود ۴۲تومانی دارد که کارمزد بانک عامل محسوب می‌شود. به عبارت دیگر قیمت خرید 4158تومان و قیمت فروش دلار 4200تومان است.

به گزارش «تعادل»، روز چهارشنبه 22 فروردین در حالی که صرافی‌ها نرخ‌های رسمی را در تابلو خود اعلام می‌کردند و عملا عرضه ارز با نرخ‌های مصوب و رسمی انجام نمی‌شد، دلالان به‌صورت نامحسوس نرخ دلار را 5500 و یورو را 6700 معامله می‌کردند. همچنین، قیمت انواع سکه در بازار تهران با افت محسوس همراه بود و نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۲۷۷۰تومان افت کرد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد با ۹۵هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته یک‌میلیون و ۷۵۰هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹۱هزار تومان افت یک‌میلیون و ۷۰۳هزار تومان داد و ستد شد. نیم سکه بهار آزادی نیز با ۲۳هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۸۳۵هزار تومان فروش رفت. در بازار آزاد هر قطعه ربع بهار آزادی با ۷۲هزار تومان افت ۵۴۴هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۱۵هزار تومان کاهش ۳۴۱هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۱۶۲هزار و ۵۳۰تومان ارزش‌گذاری شد که ۲هزار و ۷۷۰تومان نسبت به روز گذشته افت داشت.

نرخ هر دلار امریکا نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴هزار و ۲۰۰تومان، یورو با 3تومان رشد ۵هزار و ۱۷۳تومان و هر پوند با 2تومان افزایش ۵هزار و ۹۳۵تومان اعلام شد.

باتوجه به عرضه نشدن دلار ۴۲۰۰تومانی به صرافی‌ها، مشاهدات از بازار ارز حاکی از خلوت‌تر شدن بازار و جمع شدن صف‌های طولانی خرید دلار است. اما دلالان همچنان در بازار هستند و به صورت نامحسوس دلار را ۵۳۰۰تومان می‌خرند و ۵۵۰۰تومان می‌فروشند. در بازار آزاد امروز خرید و فروش «یورو» تسهیل شده است و قیمت این ارز مهم و کلیدی به ۶۷۰۰تومان برای فروش رسیده است.

پس از برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت و اعلام دلار ۴۲۰۰تومانی به‌عنوان دلار تک‌نرخی، بیشتر صرافی‌ها تابلو اعلان قیمت‌های خود را خاموش کردند و قیمت یورو چندان مشخص نبود اما میان دلالان حدود ۷۰۰۰تومان دادوستد می‌شد. متقاضیانی که روزهای اخیر برای خرید دلار صف‌های طولانی کشیده بودند و مقابل صرافی‌ها تجمع کرده بودند، امروز پراکنده شدند و بازار نسبت به روز گذشته آرام شده است.

دلار ۴۲۰۰تومانی توسط صرافی‌ها فروخته نمی‌شود و صرفا این نرخ روی تابلو اعلان قیمت‌ صرافی‌ها مشاهده می‌شود. اما دلالان و دستفروشان همچنان در بازار به شکل نامحسوسی فعال هستند و دلار را با نرخی حدود ۵۳۰۰تومان خریداری و با نرخ ۵۵۰۰تومان می‌فروشند. همچنین مانند روزهای قبل حضور نیروهای انتظامی و تعزیرات حکومتی در بازار ارز پررنگ است و بازار را کنترل می‌کنند.

محمد کشتی‌آرای وضعیت فعلی بازار سکه و طلا را تشریح و اظهار داشت: قیمت سکه و طلا از روز گذشته روندی نزولی داشت و تا آخر وقت دیروز نیز قیمت سکه ۲۳۰هزار تومان کاهش یافت. وی افزود: دلیل اعلام قیمت پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی روند نزولی قیمت‌ها است و در حالی که قیمت‌های جهانی دیروز با اندکی افزایش مواجه بوده، اما در مجموع روند قیمت سکه و طلا در کشور نزولی است.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره میزان حباب در بازار، گفت: در حال حاضر نمی‌توان درباره اینکه در بازار حباب وجود دارد یا خیر، اظهارنظر کرد، زیرا قیمت‌ها به سطح واقعی نرسیده و نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد اما آنچه مسلم است قیمت سکه و طلا روند نزولی دارد.

 در پایان معاملات سکه آتی در روز گذشته قیمت هر سکه تحویل در دی‌ماه بیش از 2 میلیون و ۲۶ هزار تومان رسیده بود و در حال حاضر قیمت آن حدود یک میلیون و ۹۷۶هزار تومان است. همچنین قیمت تسویه روزانه قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ در روز گذشته به حدود یک‌میلیون و ۸۵۷هزار تومان رسید و روز چهارشنبه قیمت تقاضا برای سکه تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ یک‌میلیون و ۷۹۲هزار تومان و قیمت عرضه یک‌میلیون و ۷۹۴هزار و ۵۰۰تومان بود.

 

ارسال نظر