دلار 4353 تومانی در صرافی‌های بانکی

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۱۹۸
دلار 4353 تومانی در صرافی‌های بانکی

یورو 128 تومان، دلار 12 تومان و پوند 65 تومان رشد داشت

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

روز چهارشنبه 13 دی 96، نرخ رسمی 16ارز کاهش و 16 ارز افزایش یافته و بهای 7 ارز هم تغییری نکرده است. بر این اساس دلار با یک ریال کاهش 3605.6 تومان، پوند با 299ریال رشد 4902.6 تومان و یورو با 127ریال افزایش 4344.7 تومان ارزش‌گذاری شد.

به گزارش «تعادل» در بازار آزاد صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۱۲تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه ۴ هزار و ۳۵۶ تومان ‌فروختند و در ساعاتی از روز تا 4385 تومان نیز نوسان داشت. همچنین هر یورو با ۱۲۸ تومان افزایش ۵ هزار و ۵۶۴ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۶۵ تومان رشد، 6 هزار و 120 تومان داد و ستد شد. در نتیجه فاصله نرخ دلار مبادله‌یی و آزاد به 751تومان رسید.

رشد نرخ ارز در حالی است که در روزهای گذشته بانک مرکزی به عرضه ارز مورد نیاز بازار از طریق صرافی‌های منتخب خود اقدام کرده است. شیوه بانک مرکزی در تامین اسکناس مورد نیاز بازار آزاد این است که ارزهای عمده را با نرخ‌هایی کمتر از بازار آزاد به 15 صرافی منتخب خود که بسیاری از آنها به بانک‌های بزرگ کشور وابسته‌اند، می‌فروشد و خرده‌فروشان می‌توانند به‌طور روزانه تا سقف سالانه 5هزار دلار برای اشخاص حقیقی و 100هزار دلار برای اشخاص حقوقی ارز بخرند.

برخی منابع خبری از تشکیل صف‌های خرید ارز در مقابل این صرافی‌ها حکایت دارد. در سامانه نظارت ارز (سنا) نیز قیمت هر دلار امریکا 43 هزار و 338 ریال، یورو 52 هزار و 334 ریال و درهم 11 هزار و 863 ریال درج شده که بیانگر میانگین نرخ فروش آنها در صرافی‌های مجاز سراسر کشور است. ناظران و فعالان بازار ارز، تقاضای فصلی سال نو میلادی، ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرها و نیز افزایش نرخ یورو در مقابل دلار در سبد اسعار جهانی را در افزایش قیمت دلار موثر می‌دانند.

در بازار طلا اونس جهانی به 1317دلار افزایش یافت و به دنبال افزایش قیمت دلار به 4356 تومان، هر گرم طلای ۱۸عیار با یک‌هزار و ۸۱۰تومان افزایش ۱۳۹هزار و ۴۶۰ تومان قیمت‌گذاری شد و در مرز 140هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه بهار آزادی که روز سه‌شنبه از مرز یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان گذشت، روز چهارشنبه نیز در این کانال باقی ماند و به یک‌میلیون و 535 هزار تومان رسید.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز یک میلیون و ۴95 هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز ۷50هزار تومان معامله شد.

هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد که یک هزار تومان افزایش داشت.

قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با یک هزار تومان افت، ۲۸5 هزار تومان تعیین شده بود.

 عرضه دلار در ازای کارت ملی

توسط صرافی بانکی

هرچند بانک مرکزی از روز گذشته اقداماتی را برای تنظیم بازار ارز در دستور کار قرار داده، اما صرافی بانکی در ازای دریافت کارت ملی به فعالان بازار، بسته‌های ۱۰۰هزارتایی دلار عرضه می‌کند.

 بانک مرکزی از روز دوشنبه با هدف تنظیم بازار میزان عرضه ارز را در این بازار افزایش داده تا بعد از تزریق ارز به بازار از شتاب افزایش قیمت‌ها کاسته شود.

بر همین اساس بانک مرکزی روز گذشته در اطلاعیه‌یی اعلام کرد بود: «تمام صرافی‌های مجاز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای خرید اسکناس دلار می‌توانند هم ‌اکنون جهت خرید دلار به محل شرکت صرافی ملی ایران، باجه فروش اسکناس مراجعه کنند.»

گفتنی است، نرخ فروش دلار از سوی صرافی بانکی به ازای کارت ملی در روز جاری ۴۳۶۱تومان و در بسته‌های۱۰۰هزارتایی است. همچنین بانک مرکزی در روز جاری دلار را با قیمت ۴ هزار و ۳۴۴ به صرافی‌های مجاز عرضه می‌کند.

 افزایش عرضه در حراجی هفدهم

به ۱۰ هزار سکه

رییس بانک کارگشایی از افزایش عرضه سکه در حراجی هفدهم خبر داد و گفت: میزان حراج سکه در حراجی 13 دی 96 نسبت به قبل افزایش یافته و به حدود ۱۰ هزار قطعه رسید. مسعود سلیمانی در گفت‌وگو با ایبنا افزود: میزان عرضه سکه در حراجی‌های قبلی حدود سه تا چهار هزار قطعه بوده که این میزان در حراجی امروز با افزایش مطلوبی به حدود ۱۰ هزار سکه رسیده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی نرخ پایه سکه تمام برای حراجی امروز را یک میلیون و ۲۴۸ هزار تومان و نیم سکه را ۶۲۴ هزار تومان تعیین کرده که به این رقم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

به گفته وی، نرخ سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و نرخ نیم سکه نیز ۶۸۰ هزار تومان است. رییس بانک کارگشایی تصریح کرد: در ۱۶ حراجی گذشته حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵هزار سکه به فروش رفته است. حراجی سکه در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) هر هفته در بانک کارگشایی انجام می‌شود.

 

ارسال نظر