افزایش 112 تومانی یورو و 28 هزار تومانی سکه

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۶۶
افزایش 112 تومانی یورو و 28 هزار تومانی سکه

افزایش اونس جهانی و نرخ دلار دلیل رشد قیمت طلا و سکه

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

نرخ رسمی ارزها برای روز یک‌شنبه 10دی 96 بدون تغییر درج شد و دلار 3606.4تومان، پوند 4869.8و یورو 4327.3تومان معامله شد. در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت هر دلار امریکا را با ۳۲تومان رشد 4247تومان می‌فروختند همچنین هر یورو امروز با ۱۱۲تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۱۰تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۴۹تومان رشد ۵ هزار و ۷۹۳تومان داد و ستد شد.

به گزارش «تعادل» در بازار طلای اونس جهانی در سطح 1302دلار روز شنبه ثابت مانده اما در ایران هر گرم طلای ۱۸عیار با یک هزار و ۸۵۰ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۳۴هزار و ۶۵۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود که متاثر از رشد اونس جهانی همچنین افزایش قیمت دلار است.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۲۸هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه یک میلیون و ۴۵۴هزار تومان داد و ستد می‌شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۵ هزار تومان رشد یک میلیون و ۴۰۶هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۸ هزار تومان افزایش ۷۰۸هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۲۲هزار تومان داد و ستد شد که نسبت به روز گذشته ۷هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر قیمت ۲۷۲هزار تومان تعیین شده بود.

  دلایل رشد ۲۸ هزار تومانی قیمت سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر دلایل رشد ۲۸هزار تومانی نرخ سکه و افزایش 3هزار تومانی طلا را اعلام کرد و گفت: افزایش ۲۸دلاری نرخ اونس جهانی همچنین ارز دلیل اصلی رشد قیمت در بازار است.

محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه قیمت اونس جهانی در هفته گذشته افزایش شدیدی داشته است، اظهار کرد: علاوه بر این نرخ ارز از روز گذشته نیز رشد داشته است. وی ادامه داد: این دلایل باعث رشد ۲۸هزار تومانی نرخ سکه و 3هزار تومانی قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه نرخ طلا و سکه هم‌اکنون در بازار حباب ندارد، گفت: حراج سکه طی هفته‌های گذشته بسیار بر بازار تاثیرگذار بوده به نحوی که اگر این واگذاری‌ها نبود به طور طبیعی با حباب شدید مواجه می‌شدیم اما این حراج‌ها از میزان التهاب کاست.

رییس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان کرد: میزان خرید و فروش در بازار معمولی است و مساله غیرعادی در بازار وجود ندارد.

نرخ هر گرم طلای ۱۸عیار هم‌اکنون در بازار ۱۳۴هزار و ۳۰۰تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 398هزار تومان و سکه امامی یک میلیون و 445هزار تومان درحال داد و ستد است.

 وضعیت نرخ ارز در پایان سال

مرکز پژوهش‌های مجلس با پیش‌بینی احتمال حذف ارز مبادله‌یی برای بسیاری از کالاها عنوان کرد: اینکه نرخ ارز تا چه رقمی افزایش خواهد داشت به شرایط کشور در ماه‌های آتی بستگی دارد.

 نرخ ارز همواره یکی از مولفه‌های مهم در حوزه تجارت خارجی محسوب می‌شود. اگرچه ممکن است افزایش نرخ ارز موجب افزایش درآمدهای دولت از ناحیه مالیات بر واردات شود ولی با توجه به رابطه معکوس نرخ ارز با واردات، افزایش نرخ ارز ممکن است به کاهش حجم واردات و در نتیجه کاهش حقوق ورودی دریافتی بینجامد. به عبارت دیگر کشش واردات نسبت به نرخ ارز بسیار بالاست و با کوچک‌ترین تغییری در نرخ ارز، واردات عکس‌العمل نشان خواهد داد. شایان ذکر است اگر رقم ۲۳۰۱۹۰میلیارد ریالی مندرج در لایحه درخصوص مالیات بر واردات صرفا از طریق نرخ ارز بخواهد پوشش داده شود و نرخ تعرفه واقعی در سطح ۱۱.۴۵درصد و میزان واردات در سطح ۵۱۳۳۹ میلیون دلار ثابت بماند باید نرخ ارز حدود (۳۹۱۵۹ریال) در نظر گرفته شود.

افزایش نرخ ارز از طرفی ارزش دلاری واردات را کاهش و از طرف دیگر می‌تواند درآمدهای مالیاتی حاصله از واردات را افزایش دهد و مشخص نیست که برآیند آن افزایش یا کاهش مالیات بر واردات باشد. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم افزایش درآمدهای حاصل از صادرات نفت، افزایش نرخ ارز بیش از رقم مندرج در لایحه توسط دولت برای تامین نیاز ارز بازار و اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز و حذف ارز مبادله‌یی برای بسیاری از کالاها چندان دور از ذهن نباشد ولی اینکه نرخ ارز تا چه رقمی افزایش خواهد داشت به شرایط کشور در ماه‌های آتی بستگی دارد.

تحقق درآمد پیش‌بینی شده به عنوان مالیات بر واردات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷(۲۳۰۱۹۰میلیارد ریال) از طریق افزایش مولفه‌هایی نظیر ارزش واردات، نرخ تعرفه واقعی و نرخ ارز با فرض ثبات عوامل دیگر صورت می‌پذیرد. افزایش همزمان و ترکیبی 3عامل فوق نیز می‌تواند زمینه تحقق رقم مالیات بر واردات مندرج در لایحه را فراهم کند. برای مثال پیش‌بینی واردات ۵۶۵۱۹ میلیون دلاری و نرخ تعرفه 11.45درصدی و ارزش دلار ۳۵۰۰۰ریال برای سال ۱۳۹۷ می‌تواند درآمدی حدود ۲۲۶۵۰۰میلیارد ریال را محقق کند بنابراین تحقق نسبی رقم مندرج در لایحه از مسیر افزایش ترکیبی و همزمان 3عامل ارزش واردات، نرخ تعرفه و نرخ ارز مورد انتظار است.

هر گونه گشایش اقتصادی فوق‌العاده ازجمله کاهش شدت تحریم‌ها، افزایش قیمت نفت، بهبود مناسبات بین‌المللی یا اتخاذ سیاست‌های جدید در قالب فاینانس‌های عمده و ورود ارز و کالا به کشور از طریق واردات می‌تواند به افزایش رقم مالیات بر واردات منجر شده و در مقابل تشدید تحریم‌ها، عدم تسهیل در مبادلات ارزی و کاهش فزاینده قیمت نفت می‌تواند به تغییر ارزش واردات و عدم تحقق فروض فوق منجر شود. شایان توجه است که یکی از شروط تحقق درآمد مالیات بر واردات رفع مشکلات سازمانی و بودجه‌یی دستگاه وصول‌کننده این درآمدهاست.

 بررسی روند ۴ ساله نرخ ارز

بررسی روند تغییرات ماهانه منحنی نرخ ارز در سال‌های 93تا 96 نشان می‌دهد، فصل پاییز و دی ماه هر سال سکوی پرتاب ارز به قیمت‌های بالاتر است و دی ماه هر سال بهای دلار تقریبا به نقطه اوج خود می‌رسد.

به گزارش فارس با بررسی تغییرات و بهای فروش دلار در بازار طی ماه‌های مختلف و مقایسه تطبیقی آن با سال‌های قبل امکان شکل‌گیری یک الگو از تغییرات نرخ ارز به وجود می‌آید.

براساس میانگین تغییرات قیمت ارز در ماه‌های فروردین تا اسفند ماه سال‌های 93تا 96 نرخ ارز هر سال در طول دوره مهر ماه تا دی رشد قابل توجهی دارد و پس از دی ماه تا حدودی کاهش می‌یابد اما به نقطه قبل بازنمی‌گردد. به عنوان مثال نرخ ارز در فروردین ماه 93 به میزان 3099تومان بود که این رقم در پایان دی ماه همان سال از 3500تومان عبور کرد اما بهمن و اسفند مجددا کاهش یافته و به 3393تومان می‌رسد.

در سال 94 هم وضع به همین منوال است. تا مرداد ماه بهای دلار در دامنه 3300تومان قرار دارد اما در شهریور ماه به کانال 3400تومان می‌رسد و این روند در مهر، آبان، آذر و دی ادامه یافته و به 3673تومان می‌رسد و دوباره در بهمن و اسفند حدود 200تومان کاهش می‌یابد اما این رقم باز 129تومان بالاتر از بهای فروردین ماه 94 است.

در سال 95 همین سناریور تکرار می‌شود و در نهایت دلار از میانگین 3493تومان در فروردین ماه به 3772تومان در پایان اسفند می‌رسد، این روند در 9ماهه سال جاری هم تکرار می‌شود.

در واقع سکوی پرتاب دلار به قیمت‌های بالاتر در سال‌های 93تا 96 رشد 4ماهه مهر تا دی است و دی ماه بهای دلار تقریبا در هر سال به نقطه اوج در آن سال رسیده است.

بانک مرکزی در سال‌های اخیر همواره معتقد به تخلیه شدن اثرات تورم در نرخ ارز است و به نظر می‌رسد، فصل پاییز و دی ماه با توجه به رشد تقاضای فصلی ارز و اوج‌‌گیری تحولات بازارهای جهانی، موقعیت مناسبی برای تنظیم نرخ ارز با بهای واقعی ارز باشد چراکه بعد از گذر از دی ماه، نرخ ارز با وجود کاهش بها به سطح قبل از افزایش نرخ ارز در هر سال نمی‌رسد.

ارقام جداول فوق از گزارش‌های بانک مرکزی استخراج شده اما متوسط نرخ ارز در آذر ماه به دلیل عدم انتشار از سوی بانک مرکزی براساس ارقام معاملات در 25روز کاری آذر ماه امسال درج شده است.

 

 

ارسال نظر