تغییر تعدادی از مدیران بانک‌ها بعد از برگزاری مجمع

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۲۷
تغییر تعدادی از مدیران بانک‌ها بعد از برگزاری مجمع

 گروه بانک و بیمه|

وزیر اقتصاد با اعلام اینکه جابه‌جایی مدیران عامل بانک‌ها متوقف نشده، گفت: این تغییرات طبق ارزیابی عملکرد و نه علاقه شخصی صورت خواهد گرفت و تا زمانی که مجامع بانک‌ها برگزار نشود نباید برخی تصمیمات را بگیرم.

به گزارش «تعادل»، مسعود کرباسیان درخصوص اینکه عدم صدور حکم ابقا یا تغییر مدیران، انگیزه فعالیت‌های بیشتر را از برخی مدیران عامل بانک‌ها سلب کرده به نود اقتصادی گفت: همه افراد تا لحظه آخر مسوولیت باید به وظایف عمل کنند.

وی افزود: تعدادی از بانک‌ها تا ماه نهم سال جاری مجامع را برگزار نکرده‌اند و نماد آنها نیز همچنان بسته مانده که این امر ریشه در اختلاف‌نظر بر سر نحوه حسابرسی داشته است. حل مشکل حسابرسی صورت‌های مالی بانک‌ها در زمره نخستین اقدامات از ابتدای دوره وزارت بوده که با کمک و توافق بانک مرکزی و سازمان حسابرسی این امر اجرایی شد و حسابرس‌ها هم گزارش‌ها را ارائه می‌کنند، بنابراین با برگزاری مجامع بانک‌ها ضمن باز شدن نمادها، تکلیف حساب و کتاب من هم معلوم خواهد شد!

 این مقام مسوول ادامه داد: با اجرای استاندارد حسابرسی IFRS می‌توان حساب بانک‌ها را به دنیا عرضه کرد و ضمن برقراری رابطه کارگزاری و بانکی با سایرین، نقل و انتقال ارز و منابع بانکی هم اجرایی می‌شود.

 کرباسیان درباره حل مشکل زیان انباشته شرکت بیمه ایران برای خروج از شمولیت ماده 141 قانون تجارت هم گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران یک بدهی 1300 میلیارد تومانی به شرکت بیمه ایران داشته که قرار شده جبران آن از محل پرداخت نقدی و اوراق صورت پذیرد. در شرایط فعلی و بابت مقدار طلب بیمه ایران از بنیاد شهید، مقداری اوراق به این بیمه ارائه شده تا بتواند بدهی‌ها را تامین کند، بنابراین با این حساب، مقداری از زیان انباشته آن کاسته خواهد شد.

وی توضیح داد: در شرایط فعلی نرخ 17درصدی اوراق مذکور از نرخ سپرده‌های بانکی بالاتر بوده بنابراین شرکت بیمه ایران از محل دریافت این اوراق ضرری نخواهد کرد، با نشستن این حجم اوراق در حساب دارایی‌های این شرکت بیمه، مشکل زیان انباشته آن هم حل خواهد شد.

اوایل آبان‌ماه سال جاری مسعود کرباسیان، در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از انجام تغییراتی در سطح مدیران عامل بانک‌ها سخن به میان آورد. چند روز پس از این اظهارات، هادی اخلاقی فیض‌آثار مدیرعامل قبلی بانک ملت، جای خود را به محمد بیگدلی داد تا نخستین تغییر از سری جابه‌جایی مدیران عامل بانک‌های کشور اجرایی شود. به‌دنبال این جابه‌جایی، این احتمال به‌شدت جان گرفت که مدیرعامل سه بانک دیگر هم جای خود را به دیگران بسپارند، موضوعی که با عدم صدور حکم ابقا برای مدیران عامل بانک‌ها، این موضوع رنگ و بوی جدی‌تری هم به خود گرفت.

به گزارش «تعادل»، برخی کارشناسان معتقدند که در شرایط کنونی، برگزاری مجمع تعدادی از بانک‌ها به خاطر طلب بالایی که از دولت و بخش خصوصی دارند باعث زیان‌ده معرفی شدن این بانک‌ها و سقوط قیمت سهام آنها خواهد شد و همین موضوع باعث شده که برگزاری مجمع و همچنین بازگشایی نماد بورسی آنها با تاخیر چند ماهه مواجه شود لذا به نظر می‌رسد که برگزاری مجمع این بانک‌ها به این زودی امکان‌پذیر نباشد مگر ‌آنکه وزیر اقتصاد، مدیران بانک‌ها و شبکه بانکی تصمیم بگیرند که مجمع را با شرایط کنونی و با اعلام زیان برگزار کنند یا از طریق مختلف بخشی از تعهدات دولت را جبران نمایند تا بخشی از طلب بانک‌ها پرداخت شود و زیان‌دهی تعدادی از بانک‌ها شرایط بهتری را شاهد باشد.

در این زمینه، برخی صاحب‌نظران معتقدند که بهبود شرایط مالی این بانک‌ها، نیازمند انتخاب مدیرانی است که اولا بین پرسنل و بدنه بانک از اقبال مساعدی برخوردار باشند و دوم اینکه دارای سابقه مدیریتی در این بانک‌ها بوده و برای حل مشکلات و گفت‌وگو با وزارت اقتصاد، دولت و بانک مرکزی از توان و تخصص کافی برخوردار باشند.

 

ارسال نظر