نوبت به وام‌های 50 میلیون تومانی رسید

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۳۹

گروه بانک و بیمه   

در تازه‌ترین تصمیم بانک‌های دولتی قرار بر این شده تا سقف بخشودگی بدهکاران تا 5۰ میلیون تومان افزایش یابد و این دستورالعمل به شبکه بانکی ابلاغ شده و بدهکاران تا این سقف که از سوی بانک روی پرونده ‌آنها اقدام حقوقی صورت گرفته، می‌توانند در این رابطه اقدام کنند. بدهکاران بانکی در صورت پرداخت اصل بدهی خود به بانک تا پایان سال جاری از پرداخت سود متعلقه و وجه التزام معاف می‌شوند و صرفا اصل مبلغ تسهیلات دریافتی را پرداخت می‌کنند.

به گزارش«تعادل» در مرحله پنجم بخشودگی سود تسهیلات، بانک‌های عامل می‌توانند تا تاریخ ۳۰ آبان نسبت به تسویه مطالبات پرونده‌های با مانده اصل بدهی تا سقف ۱۰۰میلیون تومان برای اولویت‌های اول و دوم دستورالعمل اجرایی تبصره ۳۵ اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵و بند و تبصره ۱۶قانون بودجه سال جاری اقدام کنند.   این بخشودگی صرفا برای بدهکاران بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، کشاورزی و رفاه کارگران است. به موجب این بخشنامه ابتدا بانک‌های عامل باید نسبت به بخشودگی سود تسهیلات اولویت‌های برای مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌یی مورد حمایت دولت بابت حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی و مانده مطالبات امهال شده آسیب دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه مشمول بندهای د تبصره ۱۱ قانون بودجه سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ و بند و تبصره ۱۳ قانون بودجه ۱۳۹۵ در مورد پرونده‌هایی حداکثر تا یک میلیارد ریال بدهی بابت مانده اصل تسهیلات سررسید شده طی سال ۱۳۹۵ یا قبل از آن اقدام کنند.  همچنین بانک‌های عامل در صورت وجود مازاد منابع پس از اجرای بندهای مورد اشاره از محل سهمیه تخصیصی می‌توانند به تسویه مطالبات برای تمام پرونده‌هایی که از سوی آن بانک روی ‌آنها اقدام حقوقی صورت گرفته تا سقف 50 میلیون تومان بدهی بابت مانده اصل تسهیلات تا تاریخ ۳۰‏‏‏‏‏ آبان ماه سال جاری اقدام کنند.

 لازم به ذکر است در مرحله اول بخشودگی سود برای تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال تا سقف یک‌صد میلیون ریال با اولویت‌های ۲‏‏‏‏‏‏-۱ و ۲‏‏‏‏‏‏-۲ ذیل ماده ۲ دستورالعمل اجرایی مربوطه برای مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌یی مورد حمایت دولت، حوادث غیرمترقبه و مسکن روستایی و مانده مطالبات امهال شده آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه ابلاغ شد. پس از آن و در مرحله دوم بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف 25میلیون تومان، در مرحله سوم برای پرونده‌های تا همین سقف و برای سایر بانک‌های عامل و در مرحله چهارم بخشودگی سود تسهیلات برای پرونده‌های تا سقف 40میلیون تومان بدهی ابلاغ شد.

براساس گزارش عملکرد بانک‌های عامل در زمینه بخشودگی سود تا تاریخ ۶ آبان ۱۳۹۶ به میزان 1966میلیارد تومان از سهمیه تعیین شده را بابت بخشودگی سود ۴۶۳.۹۹۹ فقره تسهیلات مصرف کرده‌اند.  قابل تاکید است پس از پایان مهلت تعیین شده و ارزیابی عملکرد بانک‌ها در مورد اجرای قانون مذکور و با توجه به امکان تامین منابع در مرحله بعدی درخصوص تغییر اولویت‌ها تصمیم گرفته می‌شود.

خاطرنشان می‌شود، بانک مرکزی با توجه به کثرت مشمولان قانون مورد اشاره، ابتدا بخشودگی سود برای مانده مطالبات تسهیلات اعطایی یارانه‌یی مورد حمایت دولت برای حوادث غیرمترقبه، مسکن روستایی و مانده مطالبات آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه(که به دلیل خسارات ناشی از حوادث امکان بازپرداخت تسهیلات و سود آن را نداشتند) مد نظر قرار داد. بنابراین با توجه به محدودیت منابع در نظر گرفته شده در مفاد قانون این بانک ناگزیر شد، اولویت‌هایی را در مفاد دستورالعمل اجرایی مدنظر قرار دهد و بر همین اساس نیز سهمیه بانک‌ها نیز با توجه به تفاهمات به عمل آمده با سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی ‌و دارایی در اسفند ماه سال ۱۳۹۵ تعیین و ابلاغ شد.

 گفتنی است در راستای اجرای مفاد تبصره ۳۵ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ و به موجب مفاد بند «و» تبصره ۱۶ قانون بودجه کل کشور در سال جاری مقرر شد از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با کسر موارد مندرج در قانون تا سقف 45هزارمیلیارد تومان صرف افزایش سرمایه بانک‌ها، تسویه بدهی دولت به سیستم بانکی و بخشودگی سود تسهیلات تا یک میلیارد ریال شود. از این رو بانک مرکزی در تاریخ ۲۱بهمن ماه سال گذشته با توجه به مفاد تبصره ۳۵ قانون یاد شده و آیین‌نامه اجرایی مربوطه، دستورالعمل اجرایی مربوط به بخشودگی سود تسهیلات کمتر از یک میلیارد ریال را با تعیین اولویت‌هایی به بانک‌های عامل ابلاغ کرد.

این بخشودگی صرفا مشمول افرادی است که به بانک‌های ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، بانک ملت، بانک سپه، بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات ایران، بانک رفاه کارگران و بانک کشاورزی بدهی جاری و غیرجاری دارند.

 

ارسال نظر