درهای بانک‌های اروپا به روی ایران باز شد

۱۳۹۶/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۴۴۲
درهای بانک‌های اروپا به روی ایران باز شد

پس از امضای قراردادهای فاینانس به مبلغ 8 میلیارد یورو بین بانک‌های ایران با کره جنوبی و قراردادهای تامین مالی بین بانک‌های ایران با چین مجموعا به مبلغ ۳۵میلیارد دلار، روز پنج‌شنبه 30شهریور 96 نخستین قراردادهای تامین مالی پسابرجامی بین بانک‌های ایران با بانک‌های اروپا نیز به امضا رسید

به گزارش«تعادل» نخستین قرارداد تامین مالی بانک‌های ایران با بانک‌های اروپایی در دوره پس از برجام، قرارداد یک میلیارد یورویی بین «اوبر بانک» اتریش با ۱۴بانک ایرانی کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان در شهر لینز اتریش در حضور محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد و احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی ایران و عبادالله مولایی، سفیر ایران به امضای فرانتس گازلسبرگر، مدیر اوبربانک و نمایندگان 14بانک ایرانی رسید که براساس آن این بانک اتریشی خط اعتباری تا سقف یک میلیارد یورو برای پروژه‌های زیرساختی و تولیدی در ایران ارائه خواهد کرد و از محل این قرارداد امکان تامین مالی پروژه‌های زیربنایی و تولیدی در ایران فراهم می‌شود. همچنین به دنبال امضای این قرارداد، معاون ارزی بانک مرکزی با مدیر موسسه بیمه صادراتی اتریش(اوکابه) و مدیران برخی از بانک‌های بزرگ این کشور دیدار و درباره گسترش روابط بانکی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

به دنبال آن، دومین قرارداد پسابرجامی نیز با رقم ٥٠٠ میلیون یورو بین «دانسکه بانک» دانمارک با بانک‌های اقتصاد نوین، پارسیان، کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، سامان، تجارت، ملی و صنعت و معدن امضا شد. منابع بانک دانمارکی و بانک اتریشی قرار است برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص یابد. همچنین عصر پنج‌شنبه در محل اقامتگاه سفیر ایران در وین، یک یادداشت همکاری مشترک بین این بانک‌های ایرانی با بانک «ای کی اف» دانمارک به امضا رسید که براساس آن، این بانک بعدها می‌تواند برای پروژه‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف به خصوص پروژه‌های زیرساختی منابع مالی را تامین کند. «یورن فردسگارد سورنسن» مدیر بخش همکاری‌های خارجی این بانک، یادداشت همکاری با بانک‌های ایرانی را به امضا رساند.

شایان ذکر است که سیداحمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی در این سفر عصر بعدازظهر پنج‌شنبه با «اوالد نووتنی» رییس کل بانک مرکزی اتریش و «هانس یورگ شلینگ» وزیر دارایی این کشور دیدار کرد که در این دیدارها نیز توسعه روابط بانکی و اقتصادی دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

اگرچه ارقام 1.5میلیارد یورویی این 2 قرارداد در مقایسه با حدود 50 میلیارد دلار قرارداد با چین و کره جنوبی، هند و روسیه رقم اندکی است و با توجه به حضور 14بانک ایرانی در این قرارداد به طور متوسط سهم هر بانک حدود 70میلیون دلار برآورد می‌شود اما از آنجا که شروع خوبی برای همکاری با بانک‌های اروپایی و مطرح شدن نام بانک‌ها ایران در اروپاست و زمینه‌ساز الزامات، تمهیدات و استانداردهای مختلف بانکی برای بانک‌های ایران خواهد بود همچنین توان چانه‌زنی و مذاکره و گفت‌وگو بین بانکی ایران با بانک‌های جهان و اروپا را تقویت می‌کند لذا از این جهت که می‌تواند توان و کیفیت مدیریت بانک‌های ایران در روابط با بانکداری جهان را تقویت کند، موثر خواهد بود و زمینه‌ساز بهبود استانداردها، رعایت توصیه‌های بال 1و 2و 3، کفایت سرمایه و بهبود رتبه اعتباری بانک‌های ایران خواهد شد.

 همچنین انتظار می‌رود که این دو قرارداد به تدریج زمینه‌ساز ارتباط و امضای قراردادهای دیگری با سایر کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا و... باشد. برخی کارشناسان انتظار دارند که اینگونه قراردادها به امضای قراردادهای همکاری بین شرکت‌های دارای دانش فنی و شرکت‌های بخش خصوصی و کارآفرینان ایرانی ارتباط موثری ایجاد کرده و از همکاری‌های مشترک برای ایجاد تحرک در زمینه‌های دانش فنی، فناوری‌های جدید، ایجاد اشتغال و انتقال دانش و فناوری‌های جدید به ایران حمایت کند.

 قرارداد یک میلیارد یورویی14 بانک ایرانی با اوبر بانک

قرارداد یک میلیارد یورویی بین ۱۴بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش با حضور سیداحمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی، محمد خزاعی رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی، عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌های ایرانی منعقد شد. به گفته محمد خزاعی، رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران پس از لغو تحریم‌ها، بانک اتریش OKB نخستین موسسه‌یی بود که ایران نسبت به تسویه معوقات بانک‌های ایرانی ناشی از عدم امکان نقل و انتقالات مالی به آن بانک اقدام و همکاری‌ها و مذاکرات خود را از سر گرفت.

در جریان سفر معاون ارزی بانک مرکزی و هیات بانکی ایران به اتریش قرارداد تامین مالی معادل یک میلیارد یورو بین بانک‌های کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان با «اوبر بانک» اتریش امضا شد.

«اوبر بانک» یک بانک منطقه‌یی در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد و به موجب این قرارداد، منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت.

همچنین در این سفر، معاون ارزی بانک مرکزی با مدیر موسسه بیمه صادراتی اتریش(اوکابه) و مدیران برخی از بانک‌های بزرگ این کشور دیدار و درباره گسترش روابط بانکی گفت‌وگو و رایزنی کرد.

دیدار سیداحمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی با «اوالد نووتنی» رییس کل بانک مرکزی اتریش و «هانس یورگ شلینگ» وزیر دارایی این کشور با هدف بررسی راه‌های گسترش همکاری و پیگیری توافقات پیشین بخش دیگری از برنامه این سفر است.

 دومین قرارداد با اروپا

قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی بین ۱۰بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک با حضور سیداحمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی، محمد خزاعی رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی، عبادالله مولایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش و مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌های ایرانی منعقد شد. این قرارداد در جریان سفر معاون ارزی بانک مرکزی و هیات بانکی ایران به اروپا، عصر روز پنج‌شنبه در محل اقامتگاه سفیر ایران در وین، قرارداد تامین مالی معادل ٥٠٠ میلیون یورو بین بانک‌های اقتصاد نوین، پارسیان، کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، سامان، تجارت، ملی، صنعت و معدن و با «دانسکه بانک» دانمارک امضا شد.

«دانسکه بانک» در ۱۶کشور دنیا حضور دارد و علاوه بر خدمات بانکی برای مشتریان شخصی، تجاری و نهادی، خدماتی در حوزه بیمه و مسکن نیز ارائه می‌کند. به موجب این قرارداد، منابع بانک دانمارکی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ بخش خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور اخذ کرده‌اند، تخصیص خواهد یافت. همچنین سیداحمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی و محمد خزاعی رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی در جریان سفر خود با «اوالد نووتنی» رییس کل بانک مرکزی اتریش و «هانس یورگ شلینگ» وزیر دارایی این کشور دیدار کردند و در این دیدارها بر توسعه مناسبات بانکی و اقتصادی بین دو کشور تاکید شد. لازم به ذکر است این قرارداد، دومین قرارداد اروپایی پسابرجام است که ساعاتی پس از امضای قرارداد یک میلیارد یورویی ۱۴بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش به امضای طرفین رسید.

 مدیر اوبر بانک: ایران برای اتریش، اروپا و جهان جذابیت دارد

مدیر اوبر بانک اتریش با تاکید بر جذابیت اقتصاد ایران برای اروپا و جهان گفت: امضای قرارداد خط اعتباری بانکی اوبر بانک با ایران می‌تواند درها را برای قراردادهای مشابه با بانک‌ها و موسسات دیگر بگشاید.

فرانتس گازلسبرگر(Franz Gasselsberger) در حاشیه مراسم امضای قرارداد خط اعتباری بانکی (فاینانس) با 14بانک ایرانی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: امروز روز واقعا بزرگی در روابط دو کشور است زیرا این نخستین قرارداد مالی بین یک بانک اروپایی و جمهوری اسلامی ایران است که هر چند مذاکرات آن چندین ماه به طول کشید اما در نهایت به سرانجام خوبی برای دو طرف رسید.

وی افزود: این قرارداد امکان سرمایه‌گذاری و صادرات شرکت‌ها و صنایع اتریشی به خصوص در بخش‌های بهداشت، زیرساخت‌ها و سایر بخش‌ها را فراهم می‌کند و اگر زمانی در آینده برگردیم و به این روز نگاه کنیم، خواهیم دید که آغازگر تعمیق بیشتر روابط دو کشور بوده است.

مدیر اوبربانک درخصوص دورنمای روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی گفت: شنیده‌ایم که «دانسکه بانک» دانمارک امروز قراردادی با ایران امضا می‌کند و همچنین ایران درحال مذاکره با بانک‌های ایتالیاست و در آلمان هم شنیده‌ام که صادرکنندگان بسیار علاقه‌مند هستند که به قرارداد مشابهی با موسسات آلمانی (برای تامین اعتبار مالی با ایران) برسند و گمان می‌کنم که این روز (امضای قرارداد اوبربانک با ایران) می‌تواند «درها را برای قراردادهای مشابه بگشاید.»

وی افزود: اقتصاد ایران نه تنها برای اتریش و اروپا بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است زیرا ایران نسل جوانی دارد و از این رو فرصت‌های بزرگی وجود دارد و باید شرایط برد-برد برای ایران و شرکت‌های جهان وجود داشته باشد اما در عین حال نباید جنبه سیاسی را هم فراموش کنیم.

مدیر اوبربانک اتریش در سخنرانی خود در مراسم امضای قرارداد نیز با اشاره به جمعیت جوان، جایگاه مهم اقتصادی ایران در خاورمیانه و موقعیت جغرافیایی ایران گفت: روابط با ایران برای اتریش از اهمیت بالایی برخوردار است. گازلسبرگر افزود: ایران تمام شرایط برای برخوردار شدن از یک اقتصاد به سرعت در حال رشد را داراست و مشارکت نزدیک‌تر برای هر دو کشور ایران و اتریش سودمند است. روابط ایران و اتریش سابقه‌یی طولانی دارد و ما بیش از هر چیز به قابلیت اعتماد بالای تجار ایرانی ارج می‌نهیم. نشست امروز به‌طور حتم روابط نزدیک ما را نزدیک‌تر می‌کند. اوبربانک همواره روابط خوب خود را با شریکان ایرانی حتی در دوره تحریم‌ها حفظ کرده است.

گازلسبرگر گفت: از زمان برداشته شدن تحریم‌ها در ژانویه 2016 بیش از یک هزار شرکت برای کار کردن با ایران ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند. ما به‌عنوان نخستین بانک اتریشی و نخستین بانک اروپایی یک قرارداد تامین مالی با ایران امضا می‌کنیم که به «کنترل بانک» اتریش اجازه می‌دهد خطوط اعتباری را برای پروژه‌های مهم زیرساختی تامین اعتبار کند و این فرصت خوبی برای صادرکنندگان اتریشی است.

وی افزود: این قرارداد به صادرکنندگان مهم اتریش اجازه می‌دهد که پروژه‌هایی در بخش‌های استراتژیک ایران را آغاز کنند. ایران به‌عنوان شریک برای ما مهم‌تر از همیشه است و ما خوشحالیم که این قرارداد را امضا می‌کنیم که کاتالیزوری برای رشد اقتصاد ایران و همچنین برای تجارت خارجی اتریش خواهد بود و امیدوارم که دوستی ما تعمیق شود و پایدار باشد.

 ارتقای همکاری با اتریش

معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران جزئیات قراردادهای اعتباری با بانک‌های اتریش و دانمارک را تشریح کرد.

به گزارش شادا، محمد خزاعی که در راس هیاتی برای مذاکره و نهایی کردن قرارداد‌های اعتباری با اتریش و دانمارک به وین سفر کرده است، با مقامات مختلف اقتصادی آن کشور، شامل وزیر دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس کنترل بانک اتریش (OKB) دیدار و ملاقات کرد.

 در این دیدارها که از سوی سفارت ایران در اتریش هماهنگ شده بود، سیداحمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی و سفیر ایران نیز حضور داشته و درباره راهکارهای گسترش روابط مالی، بانکی و سرمایه‌گذاری بین دو کشور گفت‌وگو و مذاکره شد.

وزیر دارایی اتریش نیز ضمن استقبال از حضور معاون وزیر امور اقتصادی دارایی در اتریش و امضای قرارداد مالی یک میلیارد یورویی با اوبر بانک، از اینکه نخستین قرارداد با این سطح در اروپا، با اتریش نهایی و امضا می‌شود، اظهار خوش‌وقتی کرده و آن را عاملی برای توسعه روابط فنی و اقتصادی و بانکی بین دو کشور دانست.  رییس کل بانک مرکزی اتریش نیز در ملاقات با محمد خزاعی، ضمن روبه پیشرفت دانستن روابط بانکی بین دو کشور آمادگی خود را برای ارتقای همکاری‌ها با بانک مرکزی ایران اعلام کرد.

در این ملاقات سیداحمد عراقچی نیز ضمن اشاره به ملاقات‌های خود با برخی بانک‌های مهم اتریشی و افتتاح حساب نزد آنها، آمادگی بانک مرکزی برای اقدامات بیشتر را اعلام کرد.

معاون وزیر اقتصاد ایران، در ملاقات با رییس کنترل بانک اتریش و معاون وی، ضمن قدردانی از همکاری بسیار خوب آن بانک در ارائه پوشش‌های تضمینی به بانک‌های اتریش برای کار با ایران، بر ضرورت توسعه این همکاری‌ها تاکید و یادآور شد که پس از لغو تحریم‌ها، OKB نخستین موسسه‌یی بود که ایران نسبت به تسویه معوقات بانک‌های ایرانی ناشی از عدم امکان نقل و انتقالات مالی به آن بانک اقدام و همکاری‌ها و مذاکرات خود را از سر گرفت.

 خزاعی همچنین با تشریح توافقات مالی اخیر و گسترش همکاری‌های سیستم بانکی ایران با بانک‌ها و اگزیم بانک‌های دنیا، تبلیغات و تهدیدات سخیف مقامات امریکا و هم‌پیمانان‌شان را در روند رو به گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی ایران با نقاط مختلف جهان، بی‌اثر دانسته و با اشاره به توافقات اخیر با کشورهای بزرگ آسیایی و اروپایی، آن را نشانه عزم جدی ایران بر گسترش تعاملات بین‌المللی دانست. در این دیدار نیز عراقچی، با توضیح سطح همکاری‌های بین بانکی دو کشور، نوع روابط را رو به جلو و خواستار همکاری‌های بیشتر بین دو کشور در این زمینه شد.

 انتظار هدایت منابع به سمت بخش خصوصی

باتوجه به اهداف برنامه‌های توسعه و انتظار فعالان بخش خصوصی، انتظار می‌رود که قراردادهای جدید و به‌خصوص قرارداد با بانک‌های اروپایی بتواند به زمینه‌های انتقال دانش فنی و همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و با فناوری‌های پیشرفته و شرکت‌های بخش خصوصی ایران کمک کند و کارآفرینانی که در ایران در سال‌های اخیر در انتظار حمایت‌های مالی بوده‌اند، بتوانند از این منابع برای رشد و توسعه فعالیت‌های خود بهره ببرند. زیرا اگرچه به‌کارگیری پول خارجی در زیرساخت‌های حمل و نقل و انرژی و طرح‌های عمرانی دولت موثر است اما در بخش خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ارتباط گسترده و طولانی‌مدت بین شرکت‌های ایران و اروپایی را فراهم کند.

از آنجا که سال‌هاست بین ایران و اروپا به دلایل مختلف از جمله قطع همکاری بانکی، همکاری‌های جدید را شاهد نبوده‌ایم لذا باید از این فرصت‌های جدید به نفع بخش خصوصی بهره ببریم و شاهد امضای قراردادهایی برای همکاری‌های مشترک، تبدیل شرکت‌های ایران به پایگاه ساخت منطقه‌یی شرکت‌های اروپایی و... باشیم

 اگر این قراردادها زمینه‌ساز رشد همکاری بخش خصوصی ایران و اروپا شود، بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی آشنایی بیشتری با زمینه‌های همکاری با ایران و مزیت‌های نسبی ایران خواهند داشت و باعث خواهد شد که بانک‌های اروپایی تشویق شوند که همکاری خود را گسترش دهند. خود شرکت‌های اروپایی و ایرانی نیز می‌توانند توجیه فنی و اقتصادی کار در ایران و صرفه اقتصادی آن را بهتر گزارش کنند و همین مسائل، به تدریج رشد همکاری و حجم ارقام قراردادها را افزایش خواهد داد.

بر این اساس مجموع قراردادهایی که از آغاز اجرای برجام تاکنون برای تامین مالی خارجی با ایران منعقد شده است به 55 میلیارد دلار خواهد رسید. اما باتوجه به لیست طرح‌های استفاده‌کننده از این پول‌ها، هنوز مشخص نیست که بخش خصوصی، طرح‌های کوچک و متوسط، طرح‌های صنعتی و خدماتی اشتغال‌زا و... چه سهمی از فاینانس‌ها خواهند داشت.

از این‌رو، لازم است در کنار فاینانس‌هایی که پیش‌بینی می‌شود هزینه بالایی برای نرخ سود و بیمه و سایر هزینه‌ها داشته باشد، برای تامین مالی بخش خصوصی و اثری که این وام‌ها می‌تواند روی رونق و رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی داشته باشد نیز برنامه‌ریزی شود و همچنین جزئیات بیشتری از هزینه تمام شده وام‌های خارجی منتشر شود تا در صورتی که طرح‌های بزرگ و کوچک بخش خصوصی توان استفاده از آنها را دارند، پیشنهاد خود را ارائه کنند. زیرا این نوع قراردادهای خارجی می‌تواند با مشارکت یک شرکت خارجی، ضمن تامین مالی، موضوع انتقال تجربه و دانش فنی را نیز مطرح کند و ایران را با پایگاه ساخت منطقه‌یی شرکت‌های بزرگ تبدیل کند. به عبارت دیگر، اگرچه طرح‌های عمرانی و زیربنایی با ارزش و قابل تقدیر است اما لازم است برای رشد و توسعه بخش خصوصی به‌عنوان محور اصلی اشتغال و تولید ایران نیز برنامه‌ریزی شود تا از منابع خارجی بهره‌مند شوند و اثر فاینانس‌ها بر بهبود رشد و اشتغال را شاهد باشیم.

 

ارسال نظر