پیشنهادهای پنج‌گانه برای اصلاح بانک‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۵۷

شبکه کانون‌های تفکر ایران در نامه‌یی به رییس‌جمهور، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود نظام بانکی و برشمردن شواهد آن، به تبیین ریشه‌های موثر در ایجاد وضعیت فعلی و ارائه راهکار پرداخته است. به گزارش مهر، شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان)، در نامه‌یی به حسن روحانی رییس‌جمهور، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود نظام بانکی و برشمردن شواهد آن، به تبیین ریشه‌های موثر در ایجاد وضعیت فعلی و ارائه راهکارهای برون‌رفت از این بحران پرداخته است.

 در این نامه بیان شده است که نظام بانکی یکی از مشکلات اقتصاد ایران نیست؛ بلکه علت اصلی مشکلات اقتصادی کشور است و تا مساله نظام بانکی حل نشود اهداف مهمی همچون اشتغال و رونق غیرتورمی محقق نخواهند شد. در ادامه این نامه شواهدی از ناکارآمد و نامطلوب بودن نظام بانکی بیان شده است. افزایش نقدینگی و تخصیص آن به بخش‌های غیرمولد اقتصاد، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، افزایش قابل‌توجه اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و استمهال گسترده تسهیلات بانکی شواهدی است که این نامه بر آنها تاکید کرده است.

در بخش دیگری از نامه ریشه‌های وضعیت ناکارآمد نظام بانکی بررسی شده است. این نهاد پژوهشی مهم‌ترین علت شکل‌گیری بحران کنونی را عدم استقلال بانک مرکزی از نظام بانکی بیان و تصریح کرده است: «در سال‌های گذشته مواجهه بانک مرکزی با بانک‌ها، عمدتا همراه با توصیه و فاقد اقتدار لازم در مقام سیاست‌گذار و ناظر است. اقداماتی چون واگذاری امر حیاتی تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی به بانک‌ها، باز گذاشتن دست بانک‌ها در اضافه برداشت از بانک مرکزی، کاهش نرخ ذخیره قانونی و انجام توصیه به جای قاعده‌گذاری و تنظیم‌گری از مصادیق رفتار مسامحه‌کارانه بانک مرکزی با بانک‌هاست.» در نامه تاکید شده است که عملا این بانک‌ها هستند که سیاست‌های نظام پولی کشور را تعیین می‌کنند نه بانک مرکزی.

در انتهای نامه شبکه کانون‌های تفکر ایران پیشنهادهای ۵گانه‌یی در راستای اصلاح نظام بانکی به رییس‌جمهور ارائه کرده است. راهکارهای ارائه شده عبارتند از:

۱. تقویت و روزآمد سازی نظارت بانک مرکزی؛

۲. افزایش شفافیت عملکرد نظام بانکی؛

۳. گشایش خط اعتباری بانک مرکزی برای فعال‌سازی بخش‌های پیشران اقتصاد مانند ساخت مسکن؛

۴. اهتمام به توسعه نظام قرض‌الحسنه؛

۵. اصلاح نظام چک.

 

ارسال نظر