تهدید دوباره ترامپ علیه ایران

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۴۸
تهدید دوباره ترامپ علیه ایران

گروه ایران|

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور امریکا بامداد شنبه تهدید کرد ایران در صورت عدم اقدام برای آزادی جاسوسان امریکایی با تبعات جدی و جدید مواجه خواهد شد.  به گزارش فارس، در بیانیه‌یی که کاخ سفید بامداد شنبه منتشر کرده آمده است: «رییس‌جمهور ترامپ و دولت او تلاش‌ها برای بازگرداندن تمامی امریکایی‌های بازداشت‌شده در خارج از کشور را مضاعف کرده‌اند. ایالات متحده گروگانگیرها و کشورهایی که بدون دلیل عادلانه یا فرآیندهای قانونی کماکان اقدام به گروگانگیری و بازداشت شهروندان ما می‌کنند را محکوم می‌کند.»

کاخ سفید ادعا کرده ایران در طول تقریبا 40 سال گذشته از بازداشت‌ها و گروگانگیری به عنوان یکی از ابزارهای سیاست‌گذاری استفاده کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در طول تقریباً 40سال، ایران از بازداشت‌ها و گروگانگیری به عنوان یکی از ابزارهای سیاست‌گذاری کشور خود استفاده کرده است، روشی که امروز هم با محکومیت «زیو وانگ» به 10 سال زندان ادامه دارد.» سخنگوی قوه قضاییه گفت: این فرد در دادگاه بدوی به 10 سال زندان محکوم شده اما این حکم قابل اعتراض است.  بیانیه کاخ سفید به علاوه بدون ارائه هیچگونه شواهد مستدل مدعی شده که ایران مسوول بازداشت «رابرت لوینسون»، عامل سیا است که چند سال است ناپدید شده است.  در این بیانیه آمده است: «مسوولیت مراقبت و سلامت تمامی شهروندان امریکایی در ایران به عهده این کشور است. رییس‌جمهور ترامپ از ایران می‌خواهد رابرت لوینسون که بیش از 10 سال است در ایران بازداشت شده را بازگرداند و از ایران می‌خواهد سیامک و باقر نمازی که در دوران اوباما دستگیر شدند را همراه با تمامی دیگر شهروندان امریکایی که ناعادلانه دستگیر شده‌اند را آزاد کند.» در پایان این بیانیه آمده است: «رییس‌جمهور ترامپ آماده تحمیل تبعات جدید و جدی علیه ایران است، مگر آنکه تمامی شهروندانی که ناعادلانه زندانی شده‌اند آزاد شده و بازگردانده شوند.»

 از جنگ با ایران اجتناب کنید

در همین حال به گزارش جام‌نیـوز، روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی با عنوان از جنگ با ایران اجتناب کنید به مساله تحریم‌های اخیر امریکا علیه ایران اشاره کرده و نوشت: «علاوه بر تهدیدات اخیر ایران توسط ترامپ و همچنین فروش سلاح‌های گسترده به پادشاهان سنی عرب، این امر تنش میان امریکا و ایران را افزایش داده است. باید مقامات امریکایی دوباره آغاز جنگ عراق و افغانستان را به یاد آورند و مراقب باشند جنگ جدیدی را در منطقه آغاز نکنند. به گفته این روزنامه اقدامات ترامپ و کنگره مسیری را طی می‌کند که احتمال درگیری و افزایش تنش‌ها زیاد است و ترامپ برخلاف گزارش‌ها در مورد عملکرد ایران در زمینه انجام مفاد توافق هسته‌یی همچنان به دنبال افزایش تحریم‌هاست. در حالی که ایران نیز روی خوش و اعتدال را نشان داده است، اشتباه بزرگی است که ترامپ از این فرصت استفاده نکند و با اعتدال‌گرایان ایران به توافق نرسد. وب‌سایت شبکه سی‌ان‌ان نیز در گزارشی با عنوان «در مورد ایران، ترامپ با آتش بازی می‌کند» به مساله توافق هسته‌یی ایران پرداخت و نوشت: «هر روز کاخ سفید باید در مورد تعهدات و پایبندی ایران به توافق برجام گزارش کاملی را به کنگره امریکا ارائه کند.» نکته مهم اینجاست که تحلیلگران غربی و مقاله‌نویسان امریکایی بر این باورند که ایران با ایستادگی توانسته است در سیاست‌های خود در منطقه پیروز شود و هرچند که ترامپ در کارزار انتخاباتی خود صحبت از پاره کردن برجام کرده است، اما خط و نشان‌های ایران و همچنین آزمایش‌های موشکی موجب شده است تا ترامپ فعلا دست به اقدام خطرناکی علیه ایران نزند. همچنین گفتنی است که امریکا درصدد هیچ‌گونه اقدام جنگی علیه ایران نیست زیرا خود مقامات اسبق امریکایی مانند وزیر امور خارجه پیشین امریکا بر این باورند که امریکا وارد برخی جنگ‌ها شده است که نه تنها منافعی برای امریکا نداشته بلکه به خاطر هزینه بالای آن، به نوعی شکست بزرگی را متحمل شده است. همچنین بعید است که امریکا به‌طور کلی برنامه حمله نظامی به ایران را داشته باشد زیرا امریکا خود برای حل بحران سوریه و شکست داعش در منطقه نیازمند همکاری‌ها و تعامل با تهران است.

 برای وقتی که امریکا از برجام خارج شود آماده‌ایم

رییس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر امور خارجه پیشین ایران نیز در همین راستا و در گفت‌وگویی که با شبکه فرانس 24 داشته است، گفت: امریکا اعلام می‌کند که به‌طور کامل به توافق هسته‌یی پایبند است مگر اینکه تصمیم دیگری اتخاذ کند. ما خودمان را برای زمانی که امریکا بخواهد از توافق خارج شود، آماده کرده‌ایم. کمال خرازی با تاکید بر اینکه تمام طرف‌های توافق هسته‌یی باید از خود حسن نیت نشان دهند، گفت: اما آنچه امریکا نشان می‌دهد، نقض روح و متن توافق است. وی در پاسخ به سوالی درباره فشار امریکا بر اروپایی‌ها برای تجارت نکردن با ایران و اینکه واکنش تهران چه خواهد بود؟ اظهار کرد: بله، حقیقت دارد که آنها به اروپایی‌ها فشار می‌آورند تا با ایران تعامل نکنند و این نقض متن توافق است که در جولای 2015 حاصل شد، چرا که امضا‌کنندگان توافق هسته‌یی باید حسن نیت نشان دهند و به توافق عمل کنند، اما آنچه امریکا نشان می‌دهد، نقض متن توافق است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خط قرمز ایران در اینجا چیست؟ گفت: خط قرمز ایران زمانی است که آنها از توافق خارج شوند و این به‌طور کامل یک شرایط جدید خواهد بود. خرازی همچنین درباره اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم 18 فرد و نهاد ایرانی به بهانه برنامه موشکی کشورمان تاکید کرد: این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌یی قلمداد می‌شود، به ویژه اعمال فشار بر بانک‌های بین‌المللی برای عدم داد و ستد با ایران نمونه‌یی دیگر از نقض این توافق به شمار می‌آید. خرازی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه برنامه موشکی ایران بخشی از پاسخ ایران به این اقدامات امریکاست؟ بیان کرد: این حق ماست که موشک‌های‌مان را برای اهداف دفاعی توسعه دهیم که به عنوان پاسخ ما به این اقدامات امریکا تلقی می‌شود. تحریم‌های امریکا نقض روح و متن برجام است. وی درباره بازداشت اخیر یک شهروند امریکایی در ایران و اینکه برخی وی را بی‌گناه می‌دانند، بیان کرد: اگر وی بی‌گناه بود، صحبت‌های شما قابل فهم بود، اما باید ثابت شود که وی بی‌گناه است. در همه دنیا این اتفاق می‌افتد که افرادی جاسوسی می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند، بنابراین باید بازداشت شوند. چرا باید چنین حساسیتی درباره ایران وجود داشته باشد که وقتی یک نفر دستگیر می‌شود حتما بی‌گناه است. اگر بی‌گناه نباشد، پرونده علنی می‌شود تا مشخص شود که وی چه جرمی مرتکب شده و به دلیل چه فعالیتی بازداشت شده است. در فرانسه و همچنین انگلیس و روسیه، این بازداشت‌ها وجود دارد. این اتفاقات همه جا روی می‌دهد.

 

 

ارسال نظر