افزایش خالص دارایی حقیقی‌ها در بورس و دلایل آن

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۲۲

نوسان بازارهای مالی که از ابتدای شهریور ۱۳۹۶ و همزمان با سیاست انبساطی بازارهای مالی آغاز شده، در هفت فصل اخیر ادامه یافته است.

در این هفت فصل، رشد ارز و طلا بیش از مسکن و بورس بوده اما به نظر می‌رسد در بهار ۱۳۹۸ روند بازارهای مالی به سمت همگرایی پیش رفته و به تدریج بازده بلندمدت بازارها به یکدیگر نزدیک می‌شود. عدم تخلیه کامل شوک ارزی در بازار سرمایه و فاصله قابل ملاحظه ارزش دلاری بازار با مقادیر بلندمدت آن، دو استدلالی است که می‌تواند موید وجود پتانسیل رشد بازار در ماه‌های آتی باشد. با این وجود افزایش ریسک سیاسی، عاملی است که می‌تواند این پتانسیل را با چالش مواجه کند. به گزارش سنا، در اقتصاد جهانی نیز به دلیل ادامه جنگ تجاری میان امریکا و چین با کاهش رشد اقتصادی چین مواجه بوده‌ایم. در اروپا هم وضعیت چندان مناسب نیست، اما شاخص‌های اقتصادی امریکا جهت‌های مختلفی را نشان می‌دهند، در برخی شاخص‌های کوتاه‌مدت‌تر با بهبود برخی شاخص‌ها مواجه هستیم اما در برخی دیگر روند نزولی است.

   دلایل جذب نقدینگی به سمت بورس

کاهش فرصت سفته‌بازی در بازارهایی نظیر ارز و طلا و جذابیت نسبی بازار سرمایه عاملی بوده که موجب جذب بخشی از نقدینگی به سمت بورس شده و ارزش معاملات در اردیبهشت و خرداد، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. خالص دارایی افراد حقیقی در بورس نیز بطور پیوسته در سه ماه اخیر افزایش یافته است. با این وجود، کاهش میانگین هفتگی معاملات در هفته‌های پایانی خرداد بیانگر نیاز بازار به ورود منابع جدید جهت عبور از محدوده روانی ۲۵۰ هزار واحد است. با توجه به روند شاخص شامخ، به نظر می‌رسد که علت رشد قیمت سهام و ارزش بنگاه‌ها بیشتر ناشی از رشد قیمتی و تعدیل با شرایط جدید اقتصاد (نرخ ارز و نرخ تورم) بوده است. این موضوع به معنای آن است گروه‌هایی که هنوز بطور کامل با نرخ تورم تعدیل نشده‌اند، در آینده مستعد تداوم رشد هستند.

به نظر می‌رسد که گروه کالاهای مصرفی به ویژه کالاهای کم‌دوام و بی‌دوام نظیر محصولات غذایی، شوینده‌ها و قندوشکر از صنایعی هستند که می‌توانند مورد نظر قرار گیرند. در کنار بازار سهام، بازار اوراق درآمد ثابت نیز می‌تواند در ماه‌های آتی و با افزایش انتشار اوراق دولتی مربوط به قانون بودجه ۱۳۹۸ با افزایش نرخ مواجه شود. با توجه به آنکه انتظار می‌رود سررسید اوراق منتشره دولت غالبا برای سال‌های ۱۴۰۰ و بعدتر باشد، نرخ‌های پیشنهادی نیز می‌تواند در محدوده ۲۴درصد و بالاتر قرار گیرد. بازار سپرده بانکی به دلیل منفی بودن نرخ سود حقیقی و بازار مسکن به دلیل افت تقاضای مصرفی، نمی‌توانند گزینه‌های جذابی جهت ورود تلقی شوند؛ اما به نظر می‌رسد که در بازار طلا مواردی نظیر کاهش نسبی حباب قیمتی، انتظار افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش محسوس تقاضا در صندوق‌های پشتوانه طلا، می‌تواند به عنوان نشانه‌های جذابیت در نظر گرفته شود.

   تصویر کلی بازارها

روند تغییرات بازار سرمایه در کنار بازارهای جایگزین سرمایه‌گذاری به شرح زیر است: بازده بورس در خردادماه 98 از کلیه بازارهای جایگزین بیشتر بوده است. البته عمده این رشد می‌تواند به دلیل جبران عقب ماندگی بورس به نسبت بازارهای موازی در ماه‌های قبل باشد. خاطرنشان می‌شود: اطلاعات این گزارش دارای «ارزش پیش‌بینی‌کنندگی» و «ارزش تایید‌کنندگی» است. آمار و اطلاعات مالی و اقتصادی باید بر تصمیمات اقتصادی استفاده‌کنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته، حال یا آینده، تایید یا تصحیح ارزیابی‌های گذشته آنها موثر واقع شود. به بیان دیگر اطلاعات برای تصمیم‌گیرنده‌ای که قبلا آن اطلاعات را نداشته، «تفاوت» ایجاد می‌کند.

از این رو اطلاعات مالی و اقتصادی باید دارای «ارزش پیش‌بینی‌کنندگی» یا حائز «ارزش تایید‌کنندگی» باشد. اطلاعات می‌تواند از طریق ارتقای توانایی تصمیم‌گیرنده در پیش‌بینی نتایج رویدادهای گذشته یا حال، بر تصمیم اثر داشته باشد که در این صورت اطلاعات دارای ارزش پیش‌بینی‌کنندگی است. همچنین اطلاعات می‌تواند از طریق تایید یا اصلاح انتظارات قبلی تصمیم‌گیرنده، بر یک تصمیم اثرگذار باشد که در این صورت خواهیم گفت اطلاعات دارای ارزش تایید‌کنندگی است. این گزارش با هدف افزایش قدرت پیش‌بینی رویدادهای آتی تهیه شده است تا مدیران، فعالان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه بتوانند بازخورد مناسبی نسبت به رویدادها و روندهای اقتصادی داشته باشند.

 

 

ارسال نظر