2 تهدید جدی برای صنایع کوچک

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۱۵۱

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران معتقد است که امکانات زیرساختی برای صنایع هنوز فراهم نشده و دولت به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده است. از سوی دیگر به دلیل وقفه واردات قطعه و مواد اولیه حیات واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی بطور جدی تهدید می‌شود. محمدرضا مرتضوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق تهران، بیان کرد: شهرک‌های صنعتی استان تهران از مدت‌ها پیش از فقدان دسترسی کافی به منابع انرژی از جمله برق رنج می‌برند.

او ادامه داد: با وجود گذشت بیش از 6 ماه از طرح این مسائل اما هم چنان مشکلات زیرساختی شهرک‌ها باقی است. این شهرک‌ها در زیرساخت‌های مربوط به برق و گاز و آب و البته بیشتر برق مشکل دارند و آن میزان از برقی که دولت متعهد به تامین آن برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان تهران بوده، فراهم نشده است. به گفته مرتضوی، هرچند این موضوع به عنوان یک درخواست جدی از سوی بخش خصوصی مطرح شده اما زیرساخت‌ها فراهم نشده است. او افزود: در سال جاری تلاش کردیم با همت بخش خصوصی امکانات را فراهم کنیم تا بعضی واحدها به مدار تولید باز گردند، اما میزان بازگشتی‌ها و از رده تولید خارج شده‌ها بطور مداوم در نوسان است؛ چراکه وضعیت واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی در نوسان است. او با بیان اینکه بسیاری از واحدها در شهرک‌های صنعتی از سال گذشته به مدار تولید بازگشتند، گفت: اما امسال فعالیت واحدها در شهرک‌های صنعتی کمرنگ شده و از سوی دیگر بعضی واحدها امسال به جمع تولیدکنندگان بازگشتند. به دلیل همین تغییر و تحولات نمی‌توان آمار دقیق و متقنی از میزان واحدهای صنعتی فعال مستقر در شهرک‌ها ارایه کرد.

مسلم اینکه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ممکن است کفه تعطیلی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها در آینده سنگینی کند. با توجه به وقفه‌ای که در تامین کالا از چین به وجود آمد که بیشتر به دلیل عدم همکاری کونلن بانک ایجاد شد و از سوی دیگر مشکلات مربوط به ترابری و حمل کالا، بسیاری از شرکت‌ها در ماه‌های آینده دچار کمبود قطعات مورد نیاز خواهند شد. واحدهایی که قطعات و مواد اولیه مورد نیازشان را از طریق گشایش اعتبار و واردات تامین می‌کردند، در ماه‌های آینده در معرض خطر بیشتری قرار دارند و نگرانی در مورد وضعیت آنها جدی است.

 

 

ارسال نظر