روز اول؛ همه خوش‌بین

۱۴۰۰/۰۹/۰۹ - ۰۲:۰۱:۱۱
کد خبر: ۱۸۴۴۸۸
روز اول؛ همه خوش‌بین

دور جدید مذاکرات ایران و 1+4 و امریکا در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه این کشورها در هتل کوبورگ وین آغاز به کار کرد.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را به عهده دارد. در این مذاکرات همچنین مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، علی فکری معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، احمد اسدزاده سرپرست معاونت بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و ابراهیم شیبانی رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی به همراه تیم‌های کارشناسی‌شان علی باقری را همراهی می‌کنند.

جوزپ بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات میان ایران و 1+5 به همراه هیات‌های سیاسی و دیپلماتیک انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه و امریکا در وین حضور دارند. البته هیات امریکایی با توجه به خروج این کشور از برجام به‌طور مستقیم در مذاکرات حضور ندارد و توسط هماهنگ‌کننده مذاکرات در جریان جزییات بحث‌ قرار می‌گیرد. مذاکرات احیای برجام در شش دور قبلی نیز بدون حضور رسمی هیات امریکایی در اتاق مذاکرات برگزار شد.

مذاکرات احتمالا چند روز به طول می‌انجامد و هیچ ضرب‌الاجلی برای پایان این دور از گفت‌وگوها در نظر گرفته نشده است. مذاکرات هسته‌ای در آخرین هفته‌های کاری دولت دوازدهم به چارچوبی مشخص که بتوان به یک توافق محتمل برای رفع تحریم‌های غیرقانونی امریکا برسد، نزدیک شده بود اما با توجه به تعلل امریکا در تصمیم‌گیری و نداشتن اراده کافی برای لغو تحریم‌ها و طرح برخی درخواست‌های فرابرجامی، مذاکرات به نتیجه نرسید و با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در عمل مذاکرات به مدت سه ماه متوقف شد. این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه 1+4 ، به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. علی باقری‌کنی که شنبه گذشته وارد وین شد، ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد. علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد ایران در آستانه دور جدید مذاکرات وین در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده‌ایم.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد گفت‌وگوها شده است. ترکیب هیات جمهوری اسلامی ایران نشان‌دهنده این عزم و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای برداشتن گام‌های جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکایی‌ها علیه ملت ایران است. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها به‌طور موثر برای تامین هدف جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو این تحریم‌ها نقش داشته باشد. باقری همچنین دیروز با مذاکره‌کنندگان ارشد چین، روسیه و معاون سیاسی دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. میخاییل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات روس در مذاکرات وین را برعهده دارد، می‌گوید که فضا و روحیه برای از سرگیری مذاکرات وین پیرامون توافق برجام مثبت است و امکان توافق وجود دارد.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران هفته پیش نیز در اظهاراتی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران روی رفع تحریم‌های ظالمانه متمرکز است و امریکا هم هیچ گزینه‌ای جز قبول واقعیت جدید درباره توافقنامه هسته‌ای ندارد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسوولیت‌پذیر که تا یک سال پس از خروج امریکا از برجام، به تعهداتش در این توافق پایبند بود تاکید دارد که این مذاکرات فرصت منحصر به فردی را برای سایر شرکت‌کنندگان برجام و امریکا فراهم می‌کند تا نیت واقعی خود را برای بازگشت به اجرای کامل تعهداتشان از طریق حذف تمامی تحریم‌های غیر انسانی، به شیوه‌ای موثر ثابت کنند. نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیات‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا که از ساعت پس از یک ساعت پایان یافت. دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور و رییس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیات ایرانی حاضر در نشست وین بودند.

  اولیانوف: گفت‌وگوها بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شدند

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین با اشاره به پایان یافتن نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که مذاکرات کاملا موفقیت‌آمیز آغاز شده‌ است.

 میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات - که آغاز کاملا موفقت‌آمیزی داشته است - اتخاذ کنند.

  انریکه مورا: کارگروه تحریم‌ها فردا شروع به کار می‌کند؛ کارگروه هسته‌ای هم در روز بعد

انریکه مورا پس از پایان نشست افتتاحیه کمیسیون برجام در وین در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات برای دو روز آینده ادامه دارد.

وی افزود: ایران پذیرفته است که بر اساس شش دور اول مذاکرات، کار به جلو برود، اما می‌خواهد «حساسیت‌های سیاسی» دولت جدید تهران در مذاکرات گنجانده شود.

مورا در پاسخ به اینکه انتظار و تصور جلسه وزرای خارجه را می‌توان داشت، گفت: نه به این زودی‌ها.

وی در بخشی از سخنانش گفت از اینکه به وین بازگشتیم خوشحالم. حس فوریتی برای بازگرداندن برجام به جایگاه خود وجود دارد اما هیچ بازه زمانی مقطوعی برای آن وجود ندارد.

او ادامه داد: من نسبت به مذاکرات نه خوشبین و نه بدبین هستم. من دیدگاه مثبتی نسبت به این دارم که تمامی هیات‌ها عزم خود برای تعامل را ابراز کردند.آنها درک می‌کنند که رفع تحریم‌ها در ازای تعهدات میسر خواهد شد و آنها (ایران) موافقند که به گفت‌وگو درخصوص تعهدات هسته‌ای ادامه دهند.

  علی باقری کنی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام: خوش‌بین هستم

معاون وزیر خارجه ایران در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سوال یک خبرنگار که پرسید آیا خوش‌بین هستید گفت: «بله».

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: باید دستور کار اصلی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا باشد و خوشبختانه این مساله مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفت. علی باقری پس از نشست ایران و 1+4 در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز دو دستور کار داشتیم، یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم‌انداز اعضا به وضعیت پیش رو به ویژه مذاکرات بود. هر کدام از کشورها دیدگاه خود را بیان کرد و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام امریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند. وی ادامه داد: نکته دیگر که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است، یعنی سیاست فشار حداکثری امریکا که در پی خروج امریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد ادامه دارد در حالی که دولت فعلی با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.

وی در ادامه درباره نگاه اعضا به مذاکرات فعلی، با بیان اینکه هر یک از اعضا دیدگاه‌های خود را بیان کرد، افزود: ایران در این باره تاکید کرد که باید دستور کار اصلی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه امریکا باشد و خوشبختانه این مساله مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفت و قرار شد فردا صبح کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان همه کشورهای عضو گروه 1+4  و ایران تشکیل شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما تاکید کردیم که الزامات مربوط به رفع تحریم‌ها باید رعایت شود، از جمله تضمین‌هایی را باید دریافت کنیم که نشان دهد دولت امریکا و دیگر دولت‌های عضو برجام نتوانند از برجام خارج شوند و تضمین درباره عدم اعمال تحریم جدید و عدم اعمال تحریم‌های گذشته و عدم استفاده از ساز و کارهایی که در توافق است به این معنا که از این ساز و کارها به هر بهانه‌ای استفاده نکنند.

باقری گفت: همچنین در نشست موضوع راستی‌آزمایی را مطرح کردیم که از محورهای مهم در این دور از مذاکرات باید باشد و توجه به دیگر مسائل مدنظر جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند یک توافق پایدار را در دوره پیش رو به دست آوریم.

وی درباره بازخوردهای مثبت انریکه مورا و نماینده روسیه از نشست امروز گفت: این فضایی که در جلسه حاکم بود نشان داد طرف‌های مختلف با نگاه سازنده برخورد کردند و فکر می‌کنم این یک برآورد واقعی است که اراده جمعی برای این است که بتوانیم پیشرفتی را برای نزدیک شدن به توافق به دست آوریم.

باقری در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات مبتنی بر شش دور قبلی که آقای عراقچی انجام دادند انجام می‌شود یا تغییری در مسیر شاهد خواهیم بود؟ اظهار کرد: وارد جزییات نمی‌شوم اما تغییراتی شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتا باید انجام گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که رابرت مالی از قرارداد موقت صحبت کرده‌اند، گفت: اولا اینکه ما درباره مذاکرات جدی صحبت می‌کنیم و دیگر اینکه در وین فقط با 1+4  صحبت می‌کنیم. وی در پاسخ به اینکه انریکه مورا گفته است برداشتش از صحبت‌های هیات ایرانی این بوده است که ایرانی‌ها متوجه‌اند برداشتن تحریم‌ها مرحله‌ای و گام به گام باید باشد، تاکید کرد: اصلا در این باره صحبت نشده است. وی در پاسخ به اینکه اصلا ایران با برداشتن گام به گام تحریم‌ها موافق است یا خیر؟ تصریح کرد: موضع مورد نظر ایران درباره تحریم‌ها ثابت است و تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود. وی در پاسخ به اینکه زمان راستی‌آزمایی از نظر ایران چه مدت است؟ خاطرنشان کرد که این از مباحث گفت‌وگوهاست و باید بحث شود.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید طرف امریکایی درخواست‌های ایران را پاسخ داد؟ گفت: من پیشگونیستم. من دیپلماتم و بر اساس واقعیت‌ها نظر می‌دهم.وی نشست امروز را مثبت خواند.

باقری درباره اینکه جلسه بعدی مذاکرات تا پایان سال میلادی فعلی انجام می‌شود؟ گفت: هنوز جلسه فعلی تمام نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آقای مورا گفتند مذاکرات در دو روز آینده ادامه دارد روند در این دور روز به چه شکل است، اظهار کرد: هنوز درباره مدت زمان مذاکرات در این دور و انتهای مذاکرات این دور بحثی نشده است. این مساله باید در کمیسیون مشترک بحث شود. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه طی مقاله‌ای با عنوان «گفت‌وگوهای وین برای لغو تحریم‌ها» نکاتی را در خصوص مذاکرات وین که دور تازه آن عصر امروز با حضور نمایندگانی از ایران و 1+4 آغاز شده است، متذکر شد.

متن مقاله وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات وین بدین شرح است: 

  مسیری که طی شد

پس از شش دور مذاکره فشرده در وین که به دلیل زیاده‌خواهی و مواضع زیاده‌خواهانه امریکا به موفقیت نرسید، اکنون در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات هستیم. هدف اصلی این مذاکرات احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم‌هاست. تحریم‌هایی که به صورت یک جانبه و فراسرزمینی از سوی امریکای خارج شده از برجام اعمال شده است.

امریکا در هشتم ماه مه 2018 به صورت یک جانبه از برجام خارج شد؛ اقدامی که در سطح بین‌المللی به عنوان عملی غیرقانونی شناسایی و محکوم گردید. اجماعی بین‌المللی وجود دارد که این گونه رفتارهای ضدقانونی ایالات متحده، نادیده گرفتن کامل قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد و در راستای تخریب چندجانبه گرایی و تهدید بزرگی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.

به‌رغم روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده، نه تنها تمام تحریم‌های غیرقانونی و یک جانبه پا بر جا مانده، بلکه سیاست اعمال تحریم علیه ایران تداوم یافته است. پر واضح است که هدف از این اقدامات امریکا، جلوگیری از بهره‌مندی ایران، سایر اعضای برجام و جامعه بین‌المللی از حقوق و امتیازات مصرح در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد است. البته دولت‌های سه کشور اروپایی طرف برجام، به‌رغم غیرقانونی و غیر قابل قبول دانستن این رویکرد امریکا، در عمل با سکوت و بی‌عملی خود، با آن رویکرد همراهی کرده‌اند. اقدامات مخرب ایالات متحده و همراهی سه کشور اروپایی، برجام را ناکارآمد کرده است و همه مزایای اقتصادی این توافق را برای ایران از بین برده است. اینها واقعیات تلخ چند سال گذشته است که باید چراغ راهی برای آینده باشد.

تداوم رویکرد تخریبی دولت ترامپ در دولت فعلی امریکا، این سوال جدی را ایجاد کرده که آیا دولت امریکا واقعا اراده‌ای برای اجرای تعهدات خود دارد و آیا آماده است تا از سیاست‌های شکست خورده قبلی دست بردارد؟ پاسخ به این سوال با توجه به رویکرد و اقدامات ایالات متحده در ماه‌های گذشته، دشوار به نظر نمی‌رسد.  هیچ‌کس نمی‌تواند جدیت و حسن‌نیت ایران را در پایبندی به تعهدات کامل زیر سوال ببرد. در پی خروج غیرقانونی امریکا و وضع تحریم‌ها، ایران با حسن‌نیت از انجام اقدامات جبرانی خودداری کرد و با توجه به درخواست اعضای باقی مانده برجام و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده توافق هسته‌ای، به توقف اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام متوسل نشد تا از این طریق سایر اعضای برجام بتوانند شرایط منفی ناشی از خروج امریکا را جبران کنند. با این حال با توجه به استمرار این وضعیت غیرسازنده و پس از یک سال صبر راهبردی، به دلیل افزایش تحریم‌های ایالات متحده و نیز عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات، برای ایران چاره‌ای باقی نماند جز اینکه از حقوق خود وفق بندهای 26 و 36 برجام استفاده کند و اجرای بخشی از تعهدات خود را به صورت مرحله‌ای از هشتم ماه مه 2019 متوقف سازد. با عدم تغییر وضعیت و در فقدان اقدامی موثر از سوی طرف‌های ذی‌ربط برجام و با توجه به سابقه تاسف‌بار ایجاد شده، مجلس شورای اسلامی ایران قانون «برنامه اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و حفظ منافع ملت ایران» را در تاریخ دوم دسامبر 2020 تصویب کرد. این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت تداوم عدم پایبندی اعضای برجام به تعهد خود، اجرای تمامی تعهدات داوطلبانه ایران ذیل برجام به تدریج متوقف شود مگر اینکه سایر طرف‌های برجام تعهدات کامل خود را در عمل به اجرا درآورند.

  مسیر پیش روی مذاکرات وین

جمهوری اسلامی ایران به‌رغم تمامی بدعهدی‌های غرب در برجام، مجددا به منظور نشان دادن حسن‌نیت و با هدف غایی لغو تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی، اکنون آماده گفت‌وگوی نتیجه محور برای دستیابی به «توافق خوب» با 1+4 است.

جمهوری اسلامی ایران ایران در این راه «حسن‌نیت» و عزم جدی داشته و دارای اراده لازم برای رسیدن به یک توافق خوب در وین است.

در چارچوب این فرآیند، هرگز نباید فراموش کرد که امریکا عامل اصلی ایجاد وضعیت فعلی است. در چهار سال گذشته، کاخ سفید برای از بین بردن برجام از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و این ایران بود که تمام توان خود را برای زنده نگاه داشتن این توافق به کار بست. آنچه در شش دور مذاکرات قبلی برای ایران آشکار شد این است که ایالات متحده هنوز درک درستی از این واقعیت ندارد که بدون رفع همه تحریم‌هایی که علیه ملت ایران در دوران پس از خروج این کشور از برجام اعمال کرده، راهی برای بازگشت به برجام ندارد.

قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از همه کشورهای عضو می‌خواهد «اقداماتی که ممکن است برای حمایت از اجرای برجام مناسب باشد، از جمله با انجام اقداماتی متناسب بر اساس برنامه اجرایی مندرج در برجام و این قطعنامه از اقداماتی که اجرای تعهدات ذیل برجام را تضعیف می‌کند، بپرهیزند.»

هدف اصلی مذاکرات پیش رو باید اجرای کامل و موثر برجام و با هدف عادی‌سازی روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، ایران باید بتواند به‌ طور کامل از لغو تمامی تحریم‌ها منتفع شود. ایران آمادگی دارد تا در صورت ارایه تضمین، بررسی خسارات و لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.

بازگشت احتمالی امریکا به برجام مورد توجه ما نخواهد بود مگر اینکه تضمین‌هایی ارایه شود که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد و شرکای اقتصادی ایران بتوانند با اطمینان خاطر وارد تعاملات اقتصادی پایدار و بدون نگرانی با ایران شوند.

آنچه در مذاکرات آتی مشخص می‌باشد این است که ایران با حسن‌نیت وارد مذاکرات می‌شود تا به یک توافق خوب برسد اما درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت و جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نخواهد شد.

مایلم مجددا تاکید کنم که این فرصت، پنجره‌ای نیست که تا ابد باز بماند و امریکا و سه کشور اروپایی باید به خوبی این را درک کنند. جمهوری اسلامی ایران در کنار تلاش متین، قوی و فعال دیپلماتیک برای لغو تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، همزمان برنامه موثری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و در سایه برنامه توسعه پایدار اقتصادی کشور دارد. بی‌تردید تهران به همان میزان که متعهد به عدم انحراف برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود است، متعهد به حفظ و صیانت از دستاوردهای دانشمندان و صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز خویش نیز هست و به‌رغم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، نیز دست از توسعه همه‌جانبه کشور در عرصه‌های صنعتی، تجاری، دریانوردی، فضایی، دفاعی، علم و فناوری، رشد فزاینده اقتصادی و... برنخواهد داشت. ما معتقدیم توافق ممکن و در دسترس است اگر اراده سیاسی طرف‌های مقابل نیز در عمل وجود داشته باشد. به‌رغم بدعهدی‌های غرب و بی‌اعتمادی به رویکرد و سیاست‌های غیرسازنده کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران با «اراده واقعی» و «حسن‌نیت» در دور جدید مذاکرات وین تلاش خواهد کرد به توافق خوب، پایدار و قابل راستی‌آزمایی موثر در حوزه لغو تحریم‌ها دست یابد. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از حسن‌نیت و جدیت و منطق مذاکراتی تامین‌کننده منافع و حقوق ملت ایران در وین و در میز مذاکرات فعالانه حضور دارد. من و‌ همکارانم نیز به پشتیبانی کامل از تیم مذاکره‌کننده و مذاکره‌کننده ارشد آقای دکتر باقری که دارای تجربه بالای مذاکراتی در این موضوع است، مشغولیم و در صورت لزوم با همتایان خود رایزنی بیشتری خواهم داشت.

  تجمع تعداد انگشت‌شماری  ضدانقلاب در مخالفت با رفع تحریم‌ها

تعدادی انگشت‌شمار از ضدانقلاب و منافقان در مخالفت با رفع تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران، در فاصله‌ای دور از هتل کوبرگ شهر وین محل برگزاری دور جدید گفت‌وگوها میان هیات جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4، تجمع کردند.

  پایان نشست افتتاحیه

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیات‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا که از ساعت 30: 14 به وقت محلی آغاز شده بود پس از یک ساعت پایان یافت.

هیات ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مساله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران با ترکیبی حقوقی - اقتصادی در این جلسه حضور یافته است.

دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور و رییس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیات ایرانی حاضر در نشست وین بودند.

  نماینده روسیه در وین: گفت‌وگوها بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد

اولیانوف، نماینده روسیه در وین گفت: نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. مشارکت‌کنندگان بر سر گام‌های فوری در جریان هفتمین دور مذاکرات که بسیار موفقیت‌آمیز آغاز شد، توافق کردند.

  اول کارگروه تحریم‌ها آغازکننده است

 معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات طی دو روز آینده خبر داد.

انریکه مورا پس از پایان نشست افتتاحیه کمیسیون برجام در وین در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات برای دو روز آینده ادامه دارد.

  چین: نقش سازنده در مذاکرات وین خواهیم داشت

سخنگوی وزارت خارجه چین بر لزوم رفع تحریم‌های یکجانبه و ضدایرانی امریکا تاکید کرد.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود درخصوص ازسرگیری مذاکرات وین گفت: طرف چینی با ازسرگیری مذاکرات وین درخصوص مساله هسته‌ای استقبال می‌کند. این نتیجه تلاش متمرکز تمامی طرفین است. این نشانگر عزم جامع برای حفظ توافق با انتظارات مشترک جامع بین‌المللی مشترک است. وی با اشاره به پایبندی چین به حفظ برجام گفت: طرف چینی امیدوار است که طرفین از فرصت به وجود آمده جهت احیای برجام استفاده کنند، تلاش‌های دیپلماتیک انجام داده و انعطاف و حسن‌نیت از خود نشان دهند. سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره لزوم رفع تحریم‌های یکجانبه امریکا گفت: چین چندجانبه‌گرایی واقعی را اجرا خواهد کرد و نقشی سازنده در مذاکرات وین خواهد داشت. چین تمام تلاش خود را برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی خود انجام می‌دهد.

 

ارسال نظر