سیاست

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۳۶

ایران مساله اول بایدن نیست

یک عضو سابق کابینه دولت حسن روحانی با تحلیل انتخابات ایالات متحده امریکا، نتانیاهو و اسراییل را اولین بازنده تغییر قدرت در امریکا دانست و گفت: در حالی‌که ایران مساله یک بایدن نیست، جریان بازنده‌ای در خاورمیانه هست که می‌خواهد ایران را به مساله اول امریکا تبدیل و شری را در منطقه ایجاد کند. عباس آخوندی با اشاره به روی کار آمدن بایدن به عنوان رییس‌جمهور جدید ایالات متحده گفت: ما از دو منظر می‌توانیم به تحولات امریکا نگاه کنیم؛ یکی از داخل امریکا و دیگری از بیرون. در نگاه درونی، رییس‌جمهوری در این کشور حاکم بوده که رسما از نژاد پرستی دفاع می‌کرد، امریکا را دو قطبی کرده و در آن شکاف اجتماعی بسیار جدی ایجاد کرده بود. این شکاف اجتماعی سبب یک سری منازعات اجتماعی داخل این کشور شده بود. از این منظر، امریکا در این نگاه موفق شد چنین رییس‌جمهوری را ظرف ۴ سال کنار بگذارد. بنابراین اتفاقی در داخل این کشور رخ داده و ما باید این واقعیت را بپذیریم. وی افزود: خیلی‌ها تمایل دارند بگوید اتفاقی رخ نداده و سگ زرد برادر شغال است اما داستان این طور نیست، بلکه اتفاقی رخ داده که ندیدن آن امکان پذیر نیست. مثل این است که بگوییم خاتمی و احمدی‌نژاد فرقی با هم ندارند و عین یکدیگرند. در حالی که اینها دو سیاست کاملا متفاوت را اجرا کردند و دو جریان فکری کاملا متفاوت را نمایندگی می‌کنند؛ یکی ظرف یک سال، شش قطعنامه از شورای امنیت می‌گیرد و دیگری از کشور در فضای جهانی تشنج‌زدایی می‌کند. این‌ها دو جریان هستند. اخیرا یکی از آقایان گفته بود که بایدن و ترامپ دو لنگه کفش یک آدم هستند این چه تمثیلی است؟ با این تمثیل، جهان واقع عوض نمی‌شود. بنابراین اتفاقی رخ داده و اگر ما سعی نکنیم این اتفاق را بفهمیم اشتباه می‌کنیم. این بدین معنی نیست که ضرورتا بایدن به نفع ایران عمل می‌کند. مهم این است که تغییر را ببینیم و آثارش را بر سیاست جهان و ایران درست ارزیابی کنیم.

دستور روحانی برای همکاری با مجلس در بودجه

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری از دستور روحانی به اعضای اقتصادی کابینه دولت برای همکاری با مجلس جهت تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد. حسین‌علی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با بیان اینکه بودجه اکنون در کمیسیون تلفیق در حال رسیدگی است، اظهار داشت: نماینده دولت در امر بودجه سازمان برنامه و بودجه است، آقای نوبخت و معاونانش در روند جلسات کمیسیون تلفیق حضور داشتند و نقطه‌نظرات دولت را مطرح کرده‌اند. وی افزود: بر اساس نامه‌ای که مجلس شورای اسلامی به دولت ارسال کرده، قرار است لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از سه‌شنبه در دستور صحن مجلس قرار گیرد. رییس‌جمهوری نیز امروز تاکید داشتند که آقای نوبخت و همچنین وزرای اقتصادی برای اینکه لایحه به تصویب برسد با مجلس همکاری و مشارکت کنند. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با بیان اینکه «احکام لایحه بودجه هر کدام دارای منطق خودش است»، خاطرنشان کرد: در جلسات مفصل دولت، لایحه بودجه ۱۴۰۰ با توجه به شرایط و واقعیت‌های کشور تهیه و تدوین شده و به تصویب رسید. ما بارها اعلام کردیم که نمایندگان مجلس که حتماً نیت خیر دارند، اگر راجع به احکام لایحه بودجه تبصره درآمدها و هزینه‌ها ابهامی یا سوالی دارند، دولت آماده است که این ابهامات را رفع کند و به سوالات آنها پاسخ دهد. امیری ادامه داد: امیدواریم که لایحه بودجه امسال که اولین لایحه بودجه‌ای است که توسط مجلس یازدهم بررسی می‌شود و آخرین بودجه دولت تدبیر و امید است، فصل خوبی از همکاری‌های دولت و مجلس را رقم بزند و یک کار مشترک ماندگاری برای حل مشکلات کشور صورت گیرد. وی با تاکید بر اینکه ابتکار لایحه بودجه با دولت است، گفت: آنچه برای دولت مهم است این است که با توجه به اینکه لایحه بودجه بر اساس واقعیات تنظیم و در دولت تصویب شده، تغییرات آن به حدی نباشد که ساختار و شاکله بودجه به هم بخورد. لایحه بودجه از یک نظام به هم پیوسته تشکیل می‌شود و یک منظومه به هم تنیده است که اگر یکپارچگی آن بر هم بخورد، قطعاً در اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شود.

15 سال حبس برای پوری‌حسینی

پوری حسینی رییس اسبق سازمان خصوصی‌سازی به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

«میرعلی‌اشرف عبدالله پوری‌حسینی» رییس پیشین سازمان خصوصی‌سازی در چندین جلسه در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی جواهری با عنوان اتهامی «اخلال در نظام اقتصادی و تولیدی کشور به‌طور عمده از طریق عدم رعایت تشریفات قانونی در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی» محاکمه شد. غلامحسین اسماعیلی دو روز گذشته در نشست خبری گفت: در همین روزها در پرونده خصوصی‌سازی منتهی به صدور رأی شده است و خود فرد محکوم و یکی از شرکت‌های واگذار شده به لحاظ قانون ابطال شده است.

 

ارسال نظر