اقتصاد کلان

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۷۶

برنامه ما برای فروش نفت  چیست؟

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نمی‌توان به برنامه‌های احتمالی برای نوشتن بودجه عملیاتی تکیه کرد. مجتبی یوسفی با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰  بیان کرد: در بودجه‌ای که دولت به مجلس ارایه کرده است از کلیات مشخص است که این بودجه چندان عملیاتی نبوده و نیازمند اصلاحاتی است. در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰ اصلاح ساختار بودجه یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مجلس نیز در طرح اصلاح احکام دایمی بودجه گام‌هایی برداشته و مکاتباتی بین کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته است. هدف اصلی در اصلاح ساختار عملیاتی کردن بودجه می‌باشد. وی در ادامه با بیان اینکه در بودجه دولت فروش روزانه نفت 5 /2میلیون بشکه در نظر گرفته شده است ابراز عقیده کرد: این رغم باتوجه به وضعیت موجود عملیاتی نبوده و بیشتر شبیه آرزوی تحقق این میزان فروش بوده تا برنامه‌ای واقعی به عنوان یک منبع درآمدی می‌باشد. باتوجه به میزان فروش روزانه در سال جاری، چگونه می‌خواهیم فروش خود را به 5 /2میلیون بشکه در روز برسانیم؟ اینها برنامه‌های احتمالی است که نمی‌توان برای نوشتن بودجه عملیاتی به آنها تکیه کرد. نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر برای حدود ۴۰ درصد بودجه اوراق قرضه در نظر گرفته شده است. همچنین قیمت فروش نفت ۴۰ دلار در نظر گرفته شده که با فروش روزانه 5 /2 میلیون بشکه نفت درآمدی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت دیده شده است که عملا واقعی نیست. وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر افزایش حقوق کارمندان دولت متناسب با نرخ واقعی تورم در جامعه امری ضروری است اما دولت منابع دقیقی برای تامین افزایش حقوق در نظر نگرفته است. به نظر می‌رسد بودجه پیشنهادی دولت چندان عملیاتی نبوده و ما با کسری بودجه مواجه خواهیم شد. یکی از مواردی که در توزیع بودجه مورد تاکید مجلس است، بحث شفافیت می‌باشد. شفافیت در بودجه شرکت‌های دولتی که حدود سه برابر بودجه عمومی می‌باشد، از دیگر موارد مورد توجه مجلس است. وی افزود: از دیگر مواردی که بسیار مهم است حرکت به سمت توسعه متوازن و توجه به مناطق محروم استان‌ها می‌باشد. بنا بود در بودجه به این موضوع توجه شود اما گویی آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است. قرار بود سال به سال وابستگی بودجه به فروش نفت کاهش یابد و به سمت منابع پایدار نظیر مالیات که امروز بالغ بر ۱۵۰ هزار هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم، حرکت کنیم اما متاسفانه به این موضوع چندان توجه نشده است. در بودجه پیشنهادی دولت ما با کسری مواجه خواهیم شد.

   بودجه 1400 به دنبال احیای مسیر ثبات در اقتصاد ایران است

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است و ما با این تاکید می‌گوییم که می‌توانیم گسترش زیرساخت‌ها، افزایش سرمایه اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر را در این بودجه دنبال کنیم.

محمد نهاوندیان روز پنجشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم و پس از بازدید از چند واحد تولیدی فعال در استان، با تسلیت درگذشت آیت‌الله محمد یزدی وی را شخصیتی پرسابقه در نظام اسلامی دانست که خدمات بسیاری به انقلاب اسلامی ارایه کرد. وی افزود: شرایط اقتصادی کشور در مسیر رو به رشدی که در مقابل دارد، در سال جهش تولید در سطح ملی و استانی شاهد موفقیت‌ در اجرای طرح‌های متنوع و گسترده‌ای بودیم که با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا، دستاوردی مهمی به شمار می‌آید. وی با ذکر این مطلب که شاید هیچ کشوری در دنیا شاهد چنین جنگ و فشار اقتصادی نبوده است گفت: در همین میان شاهد شوک بی سابقه‌ کرونا نیز بودیم که اقتصادهای بزرگ جهان را با چالش جدی و رتبه‌های منفی مواجه کرد، ولی با این وجود فعالیت‌های اقتصادی در کشور با تلاش فراوان دنبال شد و ما حتی در تابستان رشد تولید ناخالص ملی را نیز تجربه کردیم. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری بیان کرد: امیدواریم همانطور که خداوند شر ترامپ را از سر جامعه جهانی برطرف کرد، شر ویروس کرونا نیز به زودی از میان رود. نهاوندیان با بیان این مطلب که این مساله به معنی پیروزی و تحقق جهش تولید است، افزود: البته این جهش به صورت نسبی است. یعنی وقتی کشورهایی که چنین فشار جنگ اقتصادی و تحریم نداشتند با رتبه‌های منفی مواجه شدند ما توانستیم شاهد رشد تولید ناخالص ملی باشیم. وی بیان کرد: امیدواریم این مسیر دنبال شود و در بهار سال بعد بتوانیم آثار منفی ناشی از شرایط به وجود آمده را جبران و ادامه سال بعد را با رشد مثبت دنبال کنیم که این اقدام بسیار مثبتی است. وی ادامه داد: اثر مثبت این موفقیت تنها در اقتصاد نمایان نیست بلکه در سیاست هم نشان خواهیم داد که عوارض ناشی از تحریم را متوقف کردیم. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: با آغاز کار دولت یازدهم در همه زمینه‌های اقتصادی بهبود قابل توجه و متمایز از سال‌های قبل را می‌بینیم و این نشان‌دهنده ظرفیت‌های اقتصاد ایران است. وی بیان کرد: در سال ۹۷ دشمنان خواستند این راه را سد کنند و جنگ اقتصادی شدیدی را علیه ملت ایران آغاز کردند که البته از اواخر سال ۹۸ با تلاش‌های انجام شده بهبود شاخص‌ها در جریان مقابله با اقدام‌های دشمنان نمایان شد، در ادامه با شیوع ویروس کرونا و تاثیر اقتصادی ناشی از آن مواجه شدیم اما اکنون در حال عبور از این وضعیت و بهبود شرایط هستیم. وی ادامه داد: امروز زیرساخت‌های اقتصاد کشور نسبت به ۱۰ سال قبل قابل مقایسه نیست، زمانی ‌واردات بنزین جزو دغدغه‌های کشور بود و دشمنان از تحریم آن سخن می‌گفتند، اما اکنون به دنبال صادرات این محصول مهم هستیم و نقطه تحریم دشمن محل توفیق ما شد.

 

ارسال نظر