کمیسیون تلفیق دوباره بودجه 99 را بررسی می‌کند

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۷۷

کلیات بودجه 99 دیروز در شرایطی برای دومین بار در تاریخ جمهوری اسلامی رد شد که هر دو تجربه از رد کلیات بودجه در زمان زعامت مجلس دهم اتفاق افتاده است. نمایندگان مجلس دهم برای اولین‌بار با کلیات بودجه 1397 در دی ماه 96 مخالفت کرده بودند و این‌بار هم به کلیات آخرین بودجه مورد بررسی در دوران نمایندگی خود در مجلس دهم نه گفتند تا بوده 99سمت و سوی جدیدی را پیدا کند.مسیری که برخی معتقدند از نظر قانونی باید به کمیسیون تلفیق ختم شود و برخی هم از ارایه بودجه جدید خبر می‌دهند.

اولین تصویری که از بودجه 99 در فضای رسانه‌ای کشور ثبت شد مربوط به 17آذرماه سال جاری بود که رییس‌جمهور لایحه بودجه سال 1399 را با چشم‌اندازهایی که در ذهن داشت راهی بهارستان کرد. با رونمایی از لایحه بودجه 99 اما برخی از کارشناسان اقتصادی در همان زمان تذکار دادند که منابع عمومی دولت که کلیدی‌ترین رقم در بودجه است با رشدی

8 درصدی در مقایسه با قانون بودجه سال 98 به 484.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اعداد و ارقامی که نشان می‌داد بودجه بر اساس شرایط کشور و مبتنی بر بایدها و نبایدهای ضروری کشور در شرایط تحریمی محقق نشده است. بر این اساس بود که هرچند بودجه توانست از دالان کمیسیون تلفیق با رای شکننده‌ای عبور کند اما از همان زمان برخی از نمایندگان اعلام کردند که بودجه با یک چنین اعداد و ارقام غیرواقعی در بهارستان سرانجامی نخواهد داشت و به دولت باز خواهد گشت.

بر این اساس لایحه بودجه ۱۳۹۹ بعد از رای شکننده کمیسیون تلفیق با رای منفی نمایندگان مواجه شد و به دولت برگشت تا بعد از چکش کاری‌های لازم و تغییر برخی اعداد و ارقام دوباره به صحن بهارستان بازگردد. هرچند نمایندگان اشاره کردند که بودجه نیازمند تغییر است اما بر اساس اعلام چهره‌های اقتصادی دولت هنوز نقشه راهی از سوی دولت برای این منظور ارایه نشده است. دولت در لایحه بودجه سال 99 پیش بینی کرده بود که از محل مالیات ستانی در حدود 175 هزار میلیارد تومان، از محل حقوق گمرکی بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان و از محل سایر درآمدها 66 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. همچنین دولت پیش بینی کرده بود که از محل منابع حاصل از صادرات نفت و گاز بالغ بر 48.3 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. به علاوه برآوردهای دولت این بود که حدود 124.7 هزار میلیارد تومان از 484.6 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت در سال 99 را از محل واگذاری دارایی‌های مالی به دست آورد. دولت برای سال آینده از محل فروش اموال مازاد و مولدسازی دارایی‌ها درآمدی به میزان 49.5 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود.به هر صورت این لایحه بودجه پس از طی مراحل قانونی خود در مجلس، روز گذشته جهت رای‌گیری پیرامون کلیات آن به صحن علنی مجلس رسید. نمایندگان در نشست علنی روز گذشته پس از استماع نظر موافقان و مخالفان، کلیات بودجه سال 99 را با 67 رای موافق، 114 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 191 نماینده حاضر رد کردند.

 کمیسیون تلفیق مجدد لایحه بودجه سال ۹۹ را  بررسی کند

بعد از واکنش منفی نمایندگان نسبت به کلیات بودجه، رییس مجلس دهم، به کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ ماموریت داد تا مجدد لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دهد. به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی دیروز با شروع نشست صحن علنی مجلس گفت: از ساعت 8 صبح امروز (دیروز) تا این دقایق جلسه‌ای با نمایندگان در زمینه بحث بودجه برگزار شد تا بررسی شود لایحه بودجه چگونه اصلاح شود. با توجه به اینکه روز گذشته نمایندگان با کلیات لایحه بودجه سال99 مخالفت کردند باید بررسی شود راه‌حل آیین‌نامه‌ای برای این موضوع چیست.

وی توضیح داد: در تبصره 3 ماده 182 آیین‌نامه داخلی مجلس شروطی را بررسی کرده است که اگر کمیسیون تلفیق بودجه سنواتی، گزارش لایحه بودجه را رد کند و بعد مجلس هم آن را رد کند، لایحه باید به دولت برگردد و دولت مجدد لایحه بدهد، اما آیین‌نامه داخلی مجلس برای این حالت که اگر کمیسیون تلفیق آن را تایید کند ولی مجلس آن را رد کند سکوت دارد.لاریجانی بیان داشت: در بررسی که در هیات رییسه و در مجلس داشتیم، به این نتیجه رسیدیم چون آیین‌نامه درباره موضوع سکوت دارد می‌توان مطابق قانون برنامه، روال را طی کرد که این لایحه‌ای در مجلس رد شده برگردد به کمیسیون و اصلاح شود و بعد اصلاح شده مجددا به مجلس برگردد.وی تاکید کرد: لذا ما جلسه را ختم می‌کنیم تا کمیسیون تلفیق بودجه از این ساعت بتواند جلسات خود را داشته باشد و با سرعت بیشتری رسیدگی کند چون تا پایان سال وقت زیادی نداریم.رییس دستگاه قانون‌گذاری کشور با بیان اینکه راه‌حل این مساله همین بود، گفت: کمیسیون تلفیق برای بررسی موضوع زودتر تشکیل جلسه دهد.

لاریجانی افزود: دیروز هم آقای پزشکیان در زمان بررسی کلیات لایحه بودجه این مطلب را فرمود که لایحه را به کمیسیون ارجاع می‌دهیم از این رو کمیسیون تلفیق از این ساعت جلسه بگذارد و به دلیل کوتاه بودن زمان باید سریع‌تر نظرش را به مجلس اعلام کند. رییس مجلس در پایان ضمن اعلام ختم جلسه صحن علنی سه‌شنبه 6 اسفندماه گفت: جلسه بعدی هم یکشنبه 11 اسفندماه ساعت 8 صبح خواهد بود و امیدواریم کمیسیون تلفیق در این فاصله گزارش بدهد و نمایندگان در جریان قرار بگیرند.

 

 

ارسال نظر