تاکید بر گفتمان مذاکراتی

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۵۲۸
تاکید بر گفتمان مذاکراتی

  تحریم یک مسیر باخت - باخت است      

 امریکایی‌ها ناچارند از این مسیر برگردند

گروه ایران|

سفر پر سروصدای رییس‌جمهوری کشورمان به کشورهای جنوب شرقی آسیا دیروز در حالی با دیدارهای روحانی با ایرانیان مقیم مالزی و در ادامه ملاقات با نخست‌وزیر مالزی ادامه پیدا کرد که بازتاب‌های این سفر همچنان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه دارد؛ در شرایطی که ایران تلاش می‌کند از دل افزایش مراودات ارتباطی خود با بازیگران مختلف بین‌المللی از الگوی تنش زدایی خود در صحنه بین‌المللی دفاع کند و سایر کشورها را نیز به سمت اجرای این الگوی گفت‌وگو محور بخواند؛ عربستان و رژیم صهیونیستی از طریق فشار به سایر کشورها تلاش می‌کنند تا از تبعات سفر رییس‌جمهوری ایران در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای بکاهند؛ فشار به نخست‌وزیر پاکستان برای عدم سفر به مالزی و فراخوانی روسای برخی دیگر از کشورها برای عدم سفر به مالزی از منظر تحلیلگران بخشی از تلاش‌های سعودی‌ها برای کم‌اثر جلوه دادن تبعات این سفر تعبیر و تفسیر شده است.

رییس‌جمهور کشورمان اما بدون توجه به این تبلیغات منفی دیروز ابتدا با ایرانیان مقیم مالزی دیدار کرد و ساعاتی پس از آن در دیدار  نخست‌وزیر شهیر مالزی در خصوص راه‌های حل مشکلات منطقه‌ای و توسعه همه‌جانبه روابط فی مابین دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی با اشاره به اهمیت استقلال کشورها برای مقابله با زیاده خواهی‌های دیگران تاکید کرد: با مقاومت و ایستادگی مردم در برابر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی حداکثری دشمنان، شرایط کشور در همه زمینه‌ها به مراتب بهتر از سال گذشته است و تاب آوری ما در برایر فشار خارجی از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی بسیار بیشتر از گذشته است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه مسلمانان همه از یک خانواده هستند و باید نسبت به هم احساس مسوولیت داشته باشند، گفت: بسیاری از مشکلات مسلمانان بدلیل دخالت‌های امریکا، نظیر تحریم علیه ایران است.

به گزارش پاد، روحانی که برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور به مالزی سفر کرده است، در دیدار «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر این کشور با بیان اینکه ایران در دو سال گذشته زیر فشار تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه بوده است، گفت: تحریم امریکا علیه ایران با وجود قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل اجرا شده است و امریکا بدون دلیل و بهانه از توافق برجام خارج شد.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امریکا در تحریم علیه ایران به‌دلیل مقاومت مردم ناموفق بوده است، گفت: در ۵ ماه گذشته برغم فشارهای حداکثری امریکا، ما توانسته‌ایم وضع اقتصادی خود را بهتر کنیم.

روحانی با اشاره به اهمیت روابط با مالزی برای ایران، بر توسعه و تعمیق روابط با این کشور در همه زمینه‌ها تاکید کرد و افزود: دو کشور باید همکاری‌های علمی و فناوری خود را گسترش دهند و حوزه‌های انرژی، صنعت و گردشگری، همکاری‌های دریایی، حوزه فناوری اطلاعات، می‌تواند عرصه‌های خوبی برای همکاری میان دو کشور باشد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم نمی‌تواند اراده ما را برای توسعه همکاری‌ها تحت تاثیر قرار دهد، افزود: تهران و کوآلالامپور می‌توانند در عرصه‌های پزشکی که از تجربه بالایی برخوردار هستند، با یکدیگر مشارکت کنند. روحانی با طرح پیشنهاد همکاری صنعتی دو کشور برای داشتن یک برند مشترک، تصریح کرد: منطقه آزاد جاسک در جنوب ایران برای همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک آماده است.

رییس‌جمهوری با ابراز امیدواری به اینکه اجلاس سران کوآلالامپور برای حل مشکلات و مسائل کشورهای اسلامی مفید باشد، افزود: برگزاری اینگونه اجلاس می‌تواند در حل و فصل مشکلات مسلمانان به ویژه خاورمیانه موثر باشد. روحانی با بیان اینکه در مسیر همکاری کشورهای مسلمان نباید مشکلی وجود داشته باشد، بر ادامه تلاش‌ها برای حل مشکلات ایرانیان مقیم مالزی و همچنین ضرورت برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

   تجربه ایران در مدیریت فشار خارجی

نخست‌وزیر مالزی هم در این دیدار با تاکید بر توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها، گفت: ایرانی‌ها مورد حمایت ما هستند و برای گسترش تجارت و همکاری میان دو طرف اراده جدی داریم. ماهاتیر محمد با اشاره به تاثیر تحریم‌های امریکا بر همکاری‌های تجاری دو کشور، گفت: برای افزایش دوباره همکاری‌های تجاری دو کشور تلاش می‌کنیم و برای همکاری در حوزه‌های علوم و فناوری آماده همکاری هستیم. نخست‌وزیر مالزی با بیان اینکه ما همواره تحت فشار قدرت‌های بزرگ بوده‌ایم، گفت: تحریم غیرقانونی ایران برخلاف قوانین سازمان ملل را محکوم می‌کنیم. ماهاتیر محمد با بیان اینکه معتقدیم ایران برغم فشارهای امریکا و اروپا مسیر خود را طی می‌کند، اظهار داشت: مدیریت فشار خارجی تجربه ایران است که ما نیازمند یادگیری آن هستیم. نخست‌وزیر مالزی در ادامه اجلاس سران کوآلالامپور را فرصتی برای تبادل تجربه میان کشورهای اسلامی دانست و افزود: ما روابط تجاری و اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهیم داد. ماهاتیر محمد تاکید کرد: شعار مالزی اتحاد و قدرت اسلامی است تا موجب پایداری در برابر دشمنان باشد و ما باید تبادل اطلاعات تجربه خود را در زمینه‌های مختلف دنبال کنیم.

   تاکید بر الگوی مذاکراتی

رییس‌جمهوری در دیدار صمیمی با ایرانیان مقیم این کشور، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع ایرانیان، گفت: جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم خواست برای جهانیان روشن سازد که ابهامات و مشکلات با دیگر کشورها را از راه مذاکره قابل حل و فصل می‌دانیم.

روحانی ادامه داد: در ذهن برخی‌ها در داخل و خارج از کشور اینگونه مطرح بود که یا ایرانی‌ها یا طرف مقابل اهل گفت‌وگو نیستند و در دو طرف تردید وجود داشت، ما می‌خواستیم بگوییم از طرف ایران مشکلی نیست و ما آماده‌ایم مشکلات در منطقه و جهان را با گفت‌وگو حل و فصل کرده و روابط نزدیک‌تری با کشورها داشته باشیم  روحانی اظهار داشت: در یک مقطعی طرف مقابل هم استقبال کرد و توانستیم با 6 کشور بزرگ جهان به توافقاتی دست یابیم و در مرحله بعد هم بعد از خروج یک طرفه امریکا از برجام، نشان دادیم که ایران قول خود را زیر پا نگذاشته و ثابت کردیم که ما به تعهدات خود عمل می‌کنیم و به آن پایبند خواهیم بود البته تا جایی که طرف مقابل هم پایبند باشد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: سال 97 امریکایی‌ها بدون دلیل و بهانه‌ای به صورت یک طرفه از توافق برجام خارج شدند و توقع داشتند که همه کشورها از آنها پیروی کنند که خوشبختانه در این زمینه موفق نبودند و هم پیمانان امریکا و طرفین مذاکره با ما، کار امریکا را تایید نکرده و حتی آن را محکوم کردند. رییس‌جمهور تاکید کرد: برخلاف تصور دشمنان، مردم ایران به‌رغم قرار داشتن در شرایط سخت معیشتی به خاطر تحریم‌های ناعادلانه که مواد غذایی و دارو را نیز در برگرفته است، مقاومت و ایستادگی کردند و حتی در برخی زمینه‌ها، فشارهای حداکثری دشمن را به فرصت تبدیل کردند.

روحانی افزود: در سال 97 و با اعمال تحریم و فشار بی‌سابقه اقتصادی با مشکلاتی از نظر تورم، رشد اقتصادی و اختلال در بازار کالا و ارز مواجه شدیم، تورم بالا رفت و نرخ رشد اقتصادی کشور منفی شد اما دولت و مردم توانستند با مقاومت و ایستادکی در بهار سال 98 کنترل اوضاع را به دست گیرند و بعد از اردیبهشت ماه سال 98 آمارها نشان از بهبود شرایط و حرکت همه شاخص‌ها به سمت مثبت است. رییس‌جمهور با بیان اینکه از اردیبهشت تا آبان ماه سال جاری نرخ تورم ماهانه نسبت به قبل روند کاهشی داشته است، گفت: پیش بینی ما این است که امسال رشد اقتصادی کشور منفی نبوده و مثبت خواهد شد و در رشد اقتصادی بدون نفت حرکت مثبتی شروع شده و در بسیاری از زمینه‌ها توانستیم به خوداتکایی برسیم. روحانی از تولید قطعات مورد نیاز خودروهای ساخته شده در کشور به عنوان یکی از زمینه‌های خودکفایی اشاره کرد و افزود: امروز برخی از قطعات خودروهای تولید داخل که زمانی از خارج وارد می‌شدند، توسط قطعه‌سازان داخلی ساخته می‌شوند. رییس‌جمهور افزود: در بخش تاسیسات نفت و گاز و ساخت توربین‌ها و کمپرسورها دچار مشکل بودیم اما امروز خودمان می‌سازیم و تحریم و فشار دشمنان برغم ایجادمشکل در زندگی مردم باعث شد در برخی زمینه‌ها به سمت خودکفایی حرکت کنیم .

رییس‌جمهور افزود: در موضوع هسته‌ای نیز با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، پیشرفت‌های زیادی به دست آورده‌ایم و امروز سانتریفیوژهای جدید «آی‌آر6» ما کار می‌کنند و سانتریفیوژهای «‌ای‌آر9» هم در مرحله آزمایش قرار دارند.

روحانی با بیان اینکه تحریم مشکلات ایجاد می‌کند اما اگر مقاومت کنیم می‌توان آن را به فرصت تبدیل کرد، افزود: امروز همه می‌دانند که خروج امریکا از برجام به نفع هیچکس حتی امریکا و دوستانش نیز نبوده است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه تحریم یک مسیر باخت باخت بوده و نمی‌تواند بلندمدت ادامه یابد و باید در جایی متوقف شود، افزود: از نظر من این تحریم نمی‌تواند ادامه پیدا کند و یک حرکت غیرقانونی است.

روحانی تاکید کرد: امریکایی‌ها ناچارند از این مسیری که در پیش گرفته‌اند بازگردند و ما هم با مقاومت و ایستادگی خود آنها را وادار به این کار خواهیم کرد.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود ایرانیان خارج از کشور از جمله هموطنان مقیم در کشور مالزی را سفیران فرهنگی ایران و حامل فرهنگ، آداب و رسوم ایرانی و اسلام اعتدالی و رحمانی در خارج از کشور معرفی کرد و افزود: به‌طور طبیعی ایرانیان مقیم خارج نیز از مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشار حداکثری اقتصادی دشمنان دچار سختی شده‌اند و با مشکلاتی مواجه هستند اما شما هم باید با سعی و تلاش و مقاومت این مشکلات را به فرصت تبدیل کنید.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، خانم دکتر فریال قائمی نماینده اساتید دانشگاهی، حامد پور ذوالفقار نماینده دانشجویان و علی نیکو نماینده فعالان اقتصادی و بازرگانان ایرانی مقیم مالزی، طی سخنانی به بیان مسائل و مشکلات خود پرداختند.

   آمادگی همکاری با کشورهای اسلامی  

رییس‌جمهوری در توییتی که بلافاصله پس از دیدار با ماهاتیر محمد منتشر شد  از آمادگی ایران برای همکاری با سایر کشورهای اسلامی برای توسعه فناوری هوش مصنوعی خبر داد. روحانی   در حساب کاربری خود در توییتر ‌نوشت: «ایران، آماده همکاری با سایر کشورهای اسلامی برای توسعه «آینده اقتصاد دنیا، اقتصاد دیجیتال است؛ و پیشرفت در این زمینه با همکاری حاصل می‌شود.»

 

ارسال نظر