آخرین اخبار از برخورد با فساددر قوه‌قضاییه

۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۱۵۰
آخرین اخبار از برخورد با فساددر قوه‌قضاییه

 ۱۷ نفر از جمله دو  قاضی بازداشت‌ شدند

گروه ایران|

بعد از یک هفته پر از خبر و ماجرا در حوزه حقوقی و قضایی کشور، سخنگوی دستگاه قضا به میان خبرنگاران آمد و در خصوص مهم‌ترین اخبار قضایی کشور سخن گفت. از ماجرای اعترافات اکبر طبری معاون قوه قضاییه تا بازداشت بیش از 17قاضی متخلف و از جزییات سرقت از خانه یکی از نمایندگان تا حکم نهایی پرونده حسین فریدون و...از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که اسماعیلی موضع رسمی دستگاه قضا درباره آنها را تشریح کرد. سخنگوی قوه قضاییه همچنین از تهیه ۱۵ لایحه و دستورالعمل مورد نیاز قوه قضاییه در ۵ ماه اخیر خبر داد. غلامحسین اسماعیلی در یازدهمین نشست خبری خود با اشاره به برنامه‌های دستگاه قضا برای پایش حقوقی قوانین و مقررات گفت: در دوره جدید قوه قضاییه در جهت تامین و اصلاح قوانین و مقررات مورد نیاز یکی از معاونت‌های فعال این قوه، معاونت حقوقی بوده است که این معاونت در ۵ ماه اخیر سال جاری تاکنون با بسیج همه امکانات و بهره‌گیری از چهره‌های علمی ۱۵ لایحه و دستورالعمل مورد نیاز تهیه و تدوین کرده که آیین نامه‌ها به تصویب رسیده و ابلاغ شده است. سخنگوی قوه قضاییه افزود: برخی از لوایح مهم مثل لایحه امنیت بانوان، لایحه ثبت شرکت‌ها و لایحه موسسات غیرتجاری و لایحه اداره و بهره‌برداری از آپارتمان‌ها در قوه کارشان به اتمام رسیده و به دولت ارسال شده است.

  توضیح اسماعیلی درباره پرونده بازپرس فیلترکننده  تلگرام

یکی از مهم‌ترین اخبار قضایی کشورمان مربوط به تصمیماتی است که در خصوص مقابله با مفاسد اقتصادی در درون و بیرون دستگاه قضا در حال انجام است، اسماعیلی درپاسخ به سوالی درباره صحت و سقم و علت بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که در فیلترینگ تلگرام نقش داشته است، گفت: موضوعات را نباید پیوند دهیم. کسی ممکن است هزاران اقدام خوب داشته باشد و ما آن را ارج می‌نهیم اما اگر خطایی مرتکب شود حتما به خطا و اتهام او باید رسیدگی شود. این موضوع ربطی به اینکه قبلا چه احکامی ایشان صادر کرده است ندارد. در پرونده‌ای که قبلا مورد بحث شده درارتباط با پیگیری عناصری که در داخل قوه قضاییه تحت تعقیب قرار گرفتند، دو نفر از قضات که یکی از قضات شاغل و یکی هم‌ اخیرا بازنشسته شده بود تا امروز بازداشت شده‌اند. پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با تکمیل تحقیقات ممکن است افراد دیگری هم تحت تعقیب قرار گیرند. وی درباره علت بازداشت او گفت: این موضوع به پرونده خاصی که قبلا بحث شده بود مرتبط است.

  درباره سرقت از منزل یک نماینده واقعیت را

نمی‌دانیم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اینکه سارق از محل سرقت چه اموالی برده را مالباخته اعلام می‌کند. بعد که دزد دستگیر شد صحتش بررسی می‌شود. واقعیت امر چه بوده را نمی‌دانیم اما این نماینده محترم خودشان اعلام کردند چنین اقلامی در منزل من وجود نداشته وقتی خود مالباخته ادعایی ندارد ما چه بگوییم. اسماعیلی با بیان اینکه ما در سال جدید املاکی را توانستیم از دست افراد بگیریم، اظهار کرد: اراضی ٨٥ هزار متری در شهرک غرب که دوستان وزارت اطلاعات همکاری کردند و با رای قاضی و با ارزش ٥ هزار میلیارد تومان به شهرداری بازگشت و اسناد آن ظرف امروز و فردا در ٦٠ هزار متر صادر می‌شود. سخنگوی دستگاه قضا گفت: در پرونده دیگری در اراضی سنگان ٧١ هکتار از اراضی دولتی را از زمین خواران مسترد کردیم. در منطقه ١٨، ٥٠ هکتار رفع تصرف شد. پلاک ٧٩ سوهانک با مساحت ٧١ هکتار در اختیار شهرداری قرار گرفت. در شمیرانات ١.٥ هکتار تحویل اداره منابع طبیعی شد. در حاشیه بلوار آفریقا ٣٦٠٠ متر زمین تحویل شهرداری تهران شد. وی ادامه داد: در چیتگر ١.٣ هکتار تحویل شهرداری شد و در ٣٥ مورد استرداد املاک را به جهاد، اوقاف و سایر بخش‌ها داشتیم که مجموع ارزش ریالی آن بالغ بر ١٠ هزار میلیارد تومان صرفا در استان تهران است و تا الان در سایر استان‌ها ١٦٧ هزار هکتار از زمین خواران مسترد شده است. اینها اموالی است که با تلاش دستگاه قضایی به نهادهای متولی تحویل داده شد. اسماعیلی با بیان اینکه «احکام برخی جواسیسی که در گذشته اعلام کردم نهایی شده» گفت: آقای علی نفریه به دلیل جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی امریکا به ١٠ سال حبس، محمدامین نسب برای جاسوسی برای انگلیس به ١٠ سال حبس، محمدعلی باباپور به دلیل جاسوسی برای امریکا به ١٠ سال حبس و فرد دیگری به جرم جاسوسی برای امریکا به اعدام محکوم شده که پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شده است. وی سپس یادآور شد: یکی از سرکرده‌های باندهای مواد مخدر نیز که به تنهایی ١٠٦٢ کیلو مورفین و ٤ تن تریاک حمل کرده و به مجازات اعدام محکوم شده و پرونده برای دیوان عالی کشور ارسال شده است.

  ماجرای اعترافات اکبر طبری

موضوع مهم دیگری که طی هفته‌های اخیر باعث به وجود آمدن دامنه وسیعی از تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها شده؛ مربوط به دستگیری اکبر طبری است که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا اخبار مختلفی درباره اعترافات «اکبر طبری» منتشر می‌شود که شامل اتهاماتی علیه برخی مسوولان قوه قضاییه است، بفرمایید آیا این اخبار صحت دارد و پرونده طبری به کجا رسید؟ گفت: ما در این پرونده نیز مانند سایر پرونده‌ها به لحاظ ملاحظات قانونی اطلاع‌رسانی را از محتوای پرونده انجام ندادیم، منتها از این خلأ ایجاد شده برخی سوءاستفاده کردند و موضوعاتی را به عنوان اعترافات متهم یا متهمان این پرونده منتشر کردند که این موضوعات و این اعترافات ادعایی مورد تایید ما نیست. اسماعیلی افزود: رسیدگی قضایی خود را بلادرنگ و بدون ملاحظه این و آن انجام می‌دهیم و در همه پرونده‌ها نیز از جمله این پرونده که من در سوال اول هم به نوعی پاسخ دادم که در این پرونده ۱۷ نفر را بازداشت کرده‌ایم. همانطور که اشاره کردم ۲ نفر هم از قضات هستند که یک نفر قاضی شاغل و یک نفر هم قاضی بازنشسته است. فعلا عدد متهمان این است و در آینده ممکن است به عدد متهمان اضافه شود، کما اینکه ممکن است از برخی از افراد رفع اتهام شود و پرونده مسیر رسیدگی خود را در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی طی می‌کند.

  صدور حکم حسین فریدون

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آخرین وضعیت پرونده «حسین فریدون»، گفت: در مورد خود آقای «حسین فریدون»، 7 سال حبسی که دادگاه بدوی تعیین کرده بود به ۵ سال تقلیل داده؛ اما بقیه مجازات‌های وی یعنی جزای نقدی و آن مبلغی که به عنوان رشوه مطرح بود (۳۱ میلیارد وخرده‌ای) را باید بپردازد. در مورد یک نفر از متهمان، دادگاه رای برائت صادر کرده و در مورد یکی از بانوان که دادگاه بدوی دو سوم از مجازاتش را تعلیق کرده بود و باید یک سوم اجرا می‌شد، دادگاه تجدید نظر یک سوم باقی مانده را نیز تعلیق کرده است. اسماعیلی در پاسخ به سوالی در مورد جرم حسین فریدون، اخذ رشوه را مورد اشاره قرار داد. اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت دستور رییس قوه قضاییه مبنی بر تجدیدنظر در حکم کارگران بازداشت شده هفت تپه اظهار کرد: دادگاه بدوی رای داده و ظرف ٢٠ روز حکم به دادگاه تجدید نظر ارسال می‌شود و این فرصت قابل اغماض نیست؛ اما می‌دانید که به علت کثرت پرونده زمان طولانی در نظر گرفته می‌شود اما در رابطه با این پرونده به محض وصول پرونده، دادگاه تجدیدنظر هم خارج از نوبت اقدام خواهد کرد و هم سیاست رییس قوه قضاییه اعمال خواهد شد.

وی افزود: باید بین کسانی که کارگر هستند و عده‌ای که سر سفره کارگران نشستند تفاوت قائل شد. در این بازه ملاقات مستقیم صورت نگرفته است اما به طرق مختلف از طریق نمایندگان استان برای حل این معضل اقداماتی شده است. اسماعیلی درباره پرونده زنی که در خصوص اسناد مربوط به وزارت نفت دستگیر شده بود، گفت: امر کارشناسی باید انجام می‌شد، نتیجه کارشناسی واصل شده و رسیدگی دادگاه به اتمام رسیده است و ظرف چند روز آینده دادگاه رای خودش را در بخشی از پرونده صادر می‌کند و امر رسیدگی در این زمینه به پایان رسیده است. وی در پاسخ به سوالی درباره بحث تبادل زندانیان ایران و امریکا و اینکه در دستور کار است، گفت: ما بارها گفته‌ایم که شرط و شروط نمی‌پذیریم و در شرایط مساوی و برابر حاضریم تصمیم بگیریم. در این صورت تصمیم می‌گیریم و موضوع تبادل زندانیان در شرایط تساوی قابلیت بررسی دارد و الان موضوعی در دستور نیست. اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست درباره آرای جدید صادره در پرونده‌های اقتصادی، گفت: ایوب استاد کرمی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به ۲۰ سال حبس، محرومیت دایم از خدمات و مشاغل دولتی و ۸۱ میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شد. ولی حاکی پور به جرم مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور به تحمل ۸ سال حبس، محرومیت دایم از خدمات دولتی و پرداخت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو در حق دولت محکوم شده است.

 

 

 

ارسال نظر