نفت آدریان دریا فروخته شد

۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۶۳۸
نفت آدریان دریا فروخته شد

چند ساعت پس از سفر خبرساز وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه محل برگزاری اجلاس جی7، سخنگوی دولت رودر روی خبرنگاران ایستاد تا موضع رسمی دولت درخصوص تداوم برجام و راهکارهای اجرایی برای تحقق منافع ایران از این سند بین‌المللی را تشریح کند. طبیعی بود که در یک چنین شرایطی جهت‌گیری پرسش‌ها سمت و سوی دیپلماسی و اقتصادی پیدا کنند.  سخنگوی دولت در پاسخ به برخی شائبه‌ها در خصوص علاقه دولت برای ملاقات ظریف با مقامات بلندپایه امریکایی با اعلام اینکه در جریان سفر ظریف به فرانسه هیچ تمایلی از سوی ایران برای ملاقات با امریکایی‌ها وجود نداشته است، گفت: به نظر ما امریکایی‌ها از سفر ظریف مطلع بودند.

علی ربیعی دیروز در نشست خبری هفتگی با اهالی رسانه در پاسخ به پرسشی مبنی بر سفر اخیر وزیر خارجه به فرانسه و مسائلی که درباره مخفیانه بودن این سفر در رسانه‌ها مطرح شده بود، اظهار کرد: سفر آقای ظریف ارتباطی با گروه۷ نداشت. ما از حسن نیت فرانسه در این زمینه استقبال می‌کنیم اما دخالتی در مذاکرات فرانسه با امریکا برای برجام نداریم. فرانسه این کار را به ابتکار عمل خود آغاز کرده است که ما از این موضوع تقدیر می‌کنیم. ربیعی ادامه داد: همچنین ادعایی که درباره مخفیانه بودن این سفر مطرح شده بود کاملا از سوی ما رد می‌شود. به نظر ما امریکایی‌ها هم از این سفر مطلع بودند هر چند که ادعا می‌کنند غافلگیر شدند اما این موضوع به ناکارآمد بودن دستگاه دیپلماسی خودشان باز می‌گردد. هر چند که باز هم تاکید می‌کنیم به نظر ما این یک ادعاست که آنان از این سفر خبر نداشتند. وی با تاکید بر اینکه ما درباره هیچ چیز جز در چارچوب برجام حاضر به مذاکره نیستیم،  اظهار کرد: ما برای هر گونه مذاکره تنها در چارچوب برجام حاضر به گفت‌وگو هستیم و درباره مسائل موشکی یا مسائلی مشابه آن گفت‌وگویی نخواهیم داشت. مقامات فرانسوی هم در گفت‌وگو با رییس‌جمهور کشورمان در چارچوب برجام مذاکره کرده و می‌کنند. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش دیگر درباره اینکه آیا محمدجواد ظریف در سفر مجدد به فرانسه قصد ابلاغ پیامی را داشته یا نه؟ اظهار کرد: همان‌طور که تاکید کردم این سفر بنا به درخواست طرف فرانسوی انجام شد، که ایشان مجبور شدند دوباره به فرانسه روند اما از آنجا که این مذاکره کوتاه بود ماندن ایشان در آنجا دلیلی نداشت. در نتیجه ایشان بازگشت و البته پیام خاصی هم در کار نبوده است.

  تشکر از چین برای قبول بازطراحی راکتور اراک

ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه سفیر چین گفته است این کشور برای راه‌اندازی مجدد راکتور اراک برنامه‌ریزی کرده است، گفت: این توافق در همان چارچوب برنامه برجامی ما با چین انجام شده و ما خواهان سرعت بخشیدن بیشتر به این پروژه هستیم. هر چند که من نمی‌توانم زمان دقیقی برای اینکه پروژه کی به پایان می‌رسد اعلام کنم؛ چرا که متغیرهای زیادی در این موضوع دخیل هستند اما به‌طور کلی ما خواهان این هستیم که فشارهای امریکا برای جلوگیری از چنین طرحی به حداقل خود برسد و از چین نیز برای قبول بازطراحی راکتور اراک تشکر می‌کنیم. سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دیگر درباره موضع دولت در باب انتقادهای اخیر از سفر ظریف به فرانسه اظهار کرد: من به روشنی در این زمینه مواضع خود را اعلام کردم. ما در زمین ترامپ بازی نمی‌کنیم، بلکه می‌خواهیم آنها را وادار کنیم در موضوعی که ما آن را احقاق حق خودمان می‌دانیم بیایند و بنشینند و نتیجه بهتری به دست‌ آید. اتفاقا ما در این زمینه واکنشی عمل نکردیم و کنشگری فعال بودیم تا جایی که قضاوت رسانه‌های خارجی حداقل از برخی رسانه‌های داخلی در این زمینه منصفانه‌تر بوده است. آنان شهادت دادند که در این زمینه برگ برنده با ایران است و چارچوب‌های منطقی بحث از سوی ما دنبال شده است و ایران هر آنچه در تعهد بوده را دنبال می‌کند اما به هر حال آزادی است و دوستان هم می‌توانند دیدگاه‌هایشان را در این زمینه بیان کنند.

   بانک مرکزی اسامی بدهکاران بانکی را اعلام کرد

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه رییس کل بانک مرکزی اخیرا اعلام کرده بود که نام دانه درشت‌ها در مفاسد اقتصادی را اعلام خواهد کرد، گفت: دیروز با آقای همتی در این زمینه صحبت کردم. اینها افرادی هستند که در یک بازه زمانی ۲۰ ساله اقدام به دریافت وام نمودند اما از اجرای تعهدات خود نسبت به آن سر باز زدند و هر چند که در این زمینه من عدد دقیق و کاملا درستی را نمی‌توانم مطرح کنم اما به نظر می‌رسد میزان مجموع این ارقام به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که بانک مرکزی اسامی این افراد را جمع‌آوری کرده و به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ارایه کرده تا همزمان پرونده این افراد در قوه قضاییه هم روی میز قرار گرفته و ما تاکید داریم که باید تاخیرها در بازپرداخت وام با اصل و فرع آن حتما دریافت شود.

  به دنبال کاهش خام فروشی هستیم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سیاست دولت برای کاهش خام فروشی چیست؟ اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که خام فروشی را کاهش دهیم و در سال‌های اخیر هم تراز واردات و صادرات ما به سمت صادرات مثبت شده است اما در مورد فرآورده‌های نفتی به دنبال این هستیم که پتروشیمی‌ها و مواد نفتی مورد نظر در این موضوع که می‌توانند ارز آوری خوبی برای ما داشته باشند را از خام فروشی بیرون بکشیم . وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که برای تامین منابع جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایمان می‌توانیم از مردم استفاده کنیم و بخشی را هم از صندوق توسعه ملی به این طرح‌ها اختصاص دهیم که سرمایه خوبی هم جذب شده است اما در حوزه معدن نیز به دنبال این هستیم که خام فروشی را کم کنیم؛ چرا که معتقدیم هم به ایجاد اشتغال کمک می‌کند و هم در مورد پتروشیمی‌ها کم کردن خام فروشی موجب می‌شود که منابع لازم مالی برای تجهیز زیرساخت‌ها را به دست آوریم.

  اطلاعی از مقصد نهایی آدریان دریا نداریم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه اخیرا مطرح شده مقصد کشتی آدریان دریا از یونان به قطر تغییر یافته است،  اظهار کرد: مقصد این کشتی را صاحب نفت آن مشخص می‌کند. ما نفت را فروخته‌ایم و اوست که تصمیم می‌گیرد کشتی کجا پهلو بگیرد که با ما نیز این موضوع را چک نمی‌کند اما لازم است باز هم از سیاست‌های غلط امریکا که به کشورهای مختلف فشار می‌آورد تا این کشتی را در بندرگاه‌های خود نپذیرند و آنان را تهدید می‌کند گلایه و محکومش کنیم  اما همان‌طور که گفتم ما اطلاعی از مقصد نهایی آدریان دریا نداریم و کشوری که نفت آن را خریده این موضوع را مشخص می‌کند. سخنگوی دولت با اشاره به موضوع بازداشت مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: ما هیچ اطلاع دیگری در دولت درباره فساد ایشان نداریم جز اینکه افزایش قیمت‌ها تخلفی بوده که باید به آن رسیدگی می‌شده است. درباره مدیریت ایران خودرو بحث‌های متعددی شکل گرفته است اما غیر از آنچه درباره افزایش قیمت‌ها بوده ما چیز دیگری نمی‌دانیم و قوه قضاییه است که باید این موضوع را دنبال کند. ربیعی در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کردند اما کالایی به کشور وارد نکردند و اینکه پیگیری‌ها به کجا رسیده است؟ اظهار کرد: همان‌طور که گفتیم در هر وزارتخانه کمیته‌ای تشکیل شده که درباره بخش کشاورزی  صنعت و معدن موارد گزارش‌های کمیته‌ها را اعلام کرده‌اند اما هنوز در وزارت بهداشت و درمان گزارش نهایی را نگرفته‌اند، اما از میان آن شرکت‌هایی که ارز گرفته‌اند و در واردات تاخیر داشته‌اند یا خللی در کارشان بوده‌ است پنج پرونده موجود بوده است که آنها را آماده ارسال به قوه قضاییه کرده‌ایم و فکر می‌کنم الان در اختیار مسوولان قرار دارد.

  روحانی در سفر به نیویورک در چارچوب برجام کارخواهد کرد

وی در پاسخ به این پرسش که سخنان امروز آقای روحانی درباره اینکه اگر بدانیم ملاقات با سران یک کشور منافع ملی ما را دنبال می‌کند آن را انجام خواهیم داد و معنای آن در آستانه سفر ایشان به نیویورک چیست؟ اظهار کرد: این گفته رییس‌جمهوری بیان چنین نکته‌ای است که ما از هیچ چیز اگر منافع ملی‌مان را تامین کند سر باز نمی‌زنیم. یعنی مردم بدانند که اگر فریب و دروغی در کار نباشد و منافع ملی ما تامین شود از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنیم اما هیچ مصوبه‌ای در امروز و فردا برای این مساله و اینکه آقای روحانی در سفر به نیویورک خارج از چارچوب برجام موضوعی را مطرح کنند نداریم و ایشان در همین چارچوب به کار خود در نیویورک خواهند پرداخت.

 

ارسال نظر