ترامپ تهدید کرد پاسخ ماکرون را می‌دهد

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۵۹۰
ترامپ تهدید کرد پاسخ ماکرون را می‌دهد

گروه جهان|سمانه قربانی|

دونالد ترامپ در واکنش به اعمال مالیات دولت فرانسه برای شرکت‌های امریکایی، ضمن حمله به شخص امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود، تهدید کرده که اگر پاریس از شرکت‌های دیجیتال امریکایی مالیات بگیرد بر محصولات فرانسوی تعرفه‌های سنگین اعمال خواهد کرد. ترامپ تصمیم اخیر دولت فرانسه را «حماقت ماکرون» خوانده است.  به‌گزارش بلومبرگ، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در همان روزی که از اقدام متقابل شدید علیه فرانسه صحبت کرد، گفت که تعرفه‌های امریکا علیه فرانسه می‌تواند بر محصول شراب یا هر چیز دیگری باشد.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، قانونی را امضا کرده است که بر اساس آن از درآمد غول‌های فناوری مانند گوگل، فیس‌بوک و آمازون 3درصد مالیات گرفته شود. ترامپ در واکنشی خشمگینانه نسبت به سیاست جدید دولت فرانسه گفته: «از شرکت‌های امریکایی خود امریکا باید مالیات دریافت کند نه کشورهای دیگر.»

به‌گزارش بلومبرگ، سنای فرانسه دو هفته قبل لایحه سه درصد مالیات بر درآمد حاصله شرکت‌های دیجیتال در فرانسه را به تصویب رساند که شامل همه شرکت‌هایی می‌شود که درآمدشان در این کشور بالغ بر ۲۵ میلیون یورو و در کل جهان بالغ بر ۷۵۰ میلیون یورو باشد. این مصوبه عطف به ماسبق می‌شود و درآمد این شرکت‌ها از آغاز سال جاری میلادی را دربرمی‌گیرد. دیگر کشورهای اتحادیه اروپا نظیر اتریش، بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا نیز اعلام کرده‌اند که قصد دارند بر شرکت‌های دیجیتال مالیات ببندند. آنها تعیین مالیات را از این نظر ضروری می‌دانند که شرکت‌های بزرگ و چندملیتی اینترنتی نظیر فیسبوک و آمازون سود خود را در کشورهایی مانند ایرلند که نرخ مالیات پایین است، تضمین کرده‌اند. گفته شده، حدود 30 کسب‌وکار تحت تاثیر این قانون جدید فرانسه قرار می‌گیرند؛ در حالی که بیشتر آنها امریکایی هستند اما شرکت‌هایی از چین، آلمان، انگلیس و حتی فرانسه نیز در این فهرست دیده می‌شود.

در توییت دونالد ترامپ آمده: «فرانسه فقط بر شرکت‌های دیجیتالی بزرگ ما مالیات اعمال می‌کند. اگر کسی بخواهد از شرکت‌های امریکایی مالیات دریافت کند این خود امریکا است. ما اقدامات متقابل خود را علیه حماقت ماکرون اعلام خواهیم کرد. همیشه گفته‌ام که شراب امریکایی از شراب فرانسوی بهتر است.»

دونالد ترامپ از زمان آغاز به کارش به عنوان رییس‌جمهوری امریکا بر محصولات کشورهای بسیاری تعرفه اعمال کرده یا آنان را به اعمال تعرفه تهدید کرده است تا این کشورها را به تغییر رویه‌های تجاری خود مجبور کند. اکنون مالیات فرانسه بر شرکت‌های امریکایی و پاسخ دولت ترامپ به این اقدام می‌تواند روابط ترنس آتلانتیک را بیش از پیش تهدید کند؛ این در حالی است که امریکا و اتحادیه اروپا خود را برای مذاکره درباره توافق‌های تجاری آماده می‌کنند.

دونالد ترامپ پیش تر نیز بدون اینکه دست به اقدامی بزند، از اعمال تعرفه‌های فرانسه بر شراب امریکایی شکایت کرده بود. با این حال زمانی هم که دولت ترامپ تهدید کرد که از اهرم‌های تجاری برای مقابله با دولت فرانسه استفاده می‌کند از طرح خود برای اعمال مالیات بر شرکت‌های امریکایی صرف‌نظر نکرد.

امریکا گفته است بررسی خواهد کرد که آیا مالیات بر شرکت‎های فناوری این کشور آسیب می‌رساند یا خیر. امریکا از این تحقیقات با عنوان تحقیقات 301 نام برده است؛ همان ابزاری است که دولت ترامپ برای اعمال تعرفه بر کالاهای چینی به‌دلیل سرقت مالکیت معنوی به‌کار برده است.

پیش از توییت ترامپ، کاخ‌سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده «ایالات متحده در رابطه با اعمال مالیات از سوی دولت فرانسه بسیار ناامید شده است.» جود دیری سخنگوی کاخ‌سفید در این باره گفته: «دولت ترامپ علاوه بر تحقیق 301 از تمام ابزارهای سیاسی دیگر استفاده می‌کند. دولت ترامپ همواره تاکید کرده بیکار نمی‌ماند و تبعیض علیه شرکت‌های امریکایی را تحمل نمی‌کند.» رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، هم در این باره گفته که ایالات متحده بسیار نگران است که هدف این قانون به‌گونه‌ای ناعادلانه کنسرن‌های امریکایی باشد.

در میان کشورهای اروپایی تنها فرانسه نیست که با چالش پرداخت مالیات از سوی شرکت‌های اینترنتی دست به گریبان است. از آنجایی که اغلب این شرکت‌ها در کشورهای دیگری مستقر هستند، از جمله کشورهایی که مالیات‌های اندکی دریافت می‌کنند، مانند ایرلند و جزایر برمودا یا قوانین انتقال پول سهل‌گیرانه‌تری دارند؛ می‌توانند به‌راحتی از پرداخت مالیات در کشورهایی که فروش بالایی دارند، شانه خالی کنند.

اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش در تلاش بوده است تا مقررات واحدی را برای دریافت مالیات از این شرکت‌ها وضع کند اما این تلاش‌ها با مقاومت چندین کشور عضو اتحادیه شکست خورده است. به‌دلیل فقدان یک راه‌حل بین‌المللی یا اروپایی درباره دریافت مالیات از فعالیت کنسرن اینترنتی، فرانسه تصمیم گرفت خود به تنهایی در این باره اقدام کند.

وزیر اقتصاد فرانسه در واکنش به تهدید دونالد ترامپ گفته است که پاریس تصمیمات ملی خود را اجرا خواهد کرد. برونو لومر دقایقی پس از پیام توئیتری تهدیدآمیز دونالد ترامپ گفت: «مالیات جهانی بر فعالیت‌های دیجیتال چالشی است که شامل همه ما می‌شود. این مساله دغدغه‌ای همگانی است و ما خواهان دست یافتن به توافقی در این چارچوب در کشورهای گروه7 و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هستیم.»

 

 

ارسال نظر