گزارش وزارت اقتصاد از بهبود کسب و کار در کشور

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۱۲۰
گزارش وزارت اقتصاد از بهبود کسب و کار در کشور

واعظی: افزایش حقوق کارمندان 400هزار تومان +10درصد است

گروه ایران|

با توجه به اهمیت مقوله تصمیم‌سازی در حوزه کسب و کار و ضرورت روان‌سازی قوانین و مقررات این بخش در جلسه دیروز در جلسه هیات وزیران که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، راهکارهای عملی مقررات زدایی برای بهبود کسب و کار مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضای کابینه گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی را درباره الزامات ارتقای رتبه ایران در شاخص سهولت انجام کسب و کار، ساماندهی نظام مجوزدهی کشور، پنجره واحد ایجاد کسب و کار استانی، توانمندسازی بخش خصوصی بررسی کردند. در این جلسه اعلام شد بر اساس آخرین گزارش سهولت انجام کسب‌ و کار، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب‌ و کار به میزان 2.34 واحد بهبود یافته است. این افزایش امتیاز، ایران را به لحاظ بزرگی تغییر امتیاز در رده هجدهم جهان قرار داده است. همچنین افزایش بیش از 18 امتیازی نماگر تجارت فرامرزی و بهبود 45 پله‌ای رتبه این نماگر، بهبود 29 پله‌ای رتبه نماگر ورشکستگی و پرداخت دیون و افزایش امتیاز نماگر‌های پرداخت مالیات، اخذ مجوز‌های ساخت‌وساز، دسترسی به برق، شروع کسب‌وکار و ثبت مالکیت نیز از دیگر موارد اشاره شده در گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی است. از عوامل بهبود امتیاز ایران، ارتقای سامانه پنجره واحد تجارت ملی و تسهیل صادرات و واردات و نیز ارایه یک سامانه برخط برای تکمیل و تسلیم سهم تأمین اجتماعی، ایجاد امکان تکمیل و تسلیم درخواست استرداد مالیات بر ارزش افزوده به صورت برخط، تکمیل و تسلیم اظهارنامه اصلاحی مالیات بر درآمد شرکت به صورت برخط و پرداخت بدهی مالیاتی اضافی در بانک است. هیات وزیران با تاکید بر اجرای کامل برنامه‌های بهبود محیط کسب و کار، بررسی پیشنهادهای ارایه شده را به کمیسیون اقتصاد دولت ارجاع داد. دولت در ادامه این جلسه مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره را صادر کرد . هیات وزیران با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن شلمچه – بصره به طول تقریبی 35 کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن در روز عید فطر در شلمچه و به منظور تأمین مالی هزینه‌های اجرایی پروژه مذکور، با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای این پروژه موافقت کرد. بعد از پایان نشست هیات دولت اعضای کابینه به میان خبرنگاران آمدند و به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند.

    تشکیل مجتمع حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه تا ۲ ماه آینده

موضوع کاغذ از جمله ابهاماتی است که طی ماه‌های اخیر آسیب‌های فراوانی را در فضای رسانه‌های مکتوب و نشر کتاب ایجاد کرده است؛ با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار تعادل در جریان گفت‌وگو با وزیر ارشاد دولت دوازدهم تلاش کرد تا از آخرین اقدامات دولت برای حل مشکل کاغذ جویا شود.  وزیر فرهنگ با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکل کمبود کاغذ، تصریح کرد: خوشبختانه اصل این مساله که کاغذ فرهنگی ما برای کتاب و نشریات حدود ۸۰هزار تن است و باید با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در سال ۹۸ عرضه شود به تصویب نهایی رسیده است که ابلاغیه این موضوع، اول این هفته از طریق بانک مرکزی اعلام شده است. صالحی با تاکید بر اینکه گمرک‌ها موظف هستند که بعد از این ابلاغ، ترخیص را انجام دهند، افزود: البته بخشی از مساله، هنوز در گمرکات اتقاق نیفتاده است، اما با آقای همتی هم صحبت کردم که این مهم هرچه سریع‌تر انجام شود. هرچند امیدوار بودیم تا این لحظه، موضوع در گمرک حل شده باشد. وزیر فرهنگ یادآور شد: مساله گرانی کاغد فقط به گمرک محدود نمی‌شود و تامین ارزی که مشخص نبود، ارز ۴هزار و دویست تومان باشد یا نیمایی، مزید بر علت شده است، اما امیدوارم تا هفته آینده، ۶ یا ۷هزار تن کاغذی که در مسیر ترخیص گمرک است در بازار عرضه شود.

    کارمندان ۴۰۰ هزار تومان افزایش حقوق را دریافت می‌کنند

در کنار بحث کاغذ، موضوع افزایش حقوق کارکنان نیز در تیررس پرسش‌های خبرنگاران از اعضای یکابینه قرار داشتند. محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات نمایندگان مجلس در مورد مصوبه افزایش حقوق، اظهار کرد: این موضوع به بنده منعکس شد و من نیز خدمت رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه ارایه کردم؛ توصیه ما به آقایان نوبخت و انصاری این بود که با نماینده ذیربط درباره موضوع افزایش حقوق جلسه‌ای بگذارند، ممکن است دو تفسیر از یک موضوع وجود داشته باشد، ولی دولت تا اندازه ممکن افزایش حقوق کارمندان را مد نظر داشته است. واعظی ادامه داد: طی مصوبه افزایش حقوق کارمندان اعلام شد؛ دولت در بودجه به مجلس اعلام کرد تا ۲۰ درصد به حقوق کارمندان اضافه شود در مجلس نیز تغییراتی درباره این مصوبه ایجاد شد تا به همه کارمندان ۴۰۰ هزار تومان اضافه شود و در زمان آینده باقی مانده این حقوق به نوعی بین بقیه کارمندان توزیع شود؛ یعنی به عبارتی ۴۰۰ هزار تومان به اضافه ۱۰ درصد به کارمندان پرداخت شود، این مساله ممکن است در ذهن یک نماینده مجلس یک طوری برداشت شود که با برداشت دولت متفاوت باشد؛ ولی در مجموع دولت متعهد است قانون را اجرا کند و نظر قانونگذار ملاک است.  او در واکنش به اخباری که در خصوص تمایل ترامپ به مذاکره با ایران منتشر می‌شود هر گونه گفت‌وگویی با مقامات امریکایی را موکول به تغییر رفتار آنان کرد.

    CFT  و پالرمو همچنان در دستور کار مجمع قرار دارد

موضوع شکایت‌های حقوقی ایران از امریکا و بحث تصویب لوایح پولشویی در مجمع دوگانه‌ای است که معمولا خبرنگاران در جریان گفت‌وگو با معاون حقوقی رییس‌جمهوری ابعاد و زوایای گوناگون آن را جویا می‌شوند. در پاسخ به این پرسش‌ها معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: دو لایحه از لوایح چها گانه تصویب شده و دو لایحه الحاق به معاهده پالرمو و CFTهمچنان در دستور کار مجمع قرار دارد. به گزارش «تعادل» لعیا جنیدی در پاسخ به این سوال که روند بررسی لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه است؛ اظهار کرد: از لوایح چهارگانه دو موردش اصلاح و تصویب و آیین نامه‌هایش هم تصویب شد .

وی ادامه داد: دو لایحه مربوط به الحاق به معاهده‌های پالرمو و CFT همچنان در دستور کار مجمع قرار دارد.

جنیدی در پاسخ به خبرنگاری که خاطرنشان کرد یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته CFT و پالرمو از دستور کار مجمع خارج شده است؛ تصریح کرد: اولا این گفته تلویحی است و صریح نیست؛ ثانیا اصلا عملی نیست چراکه موضوعی که برای مجمع ارسال می‌شود باید در زمان مشخصی به آن رسیدگی شود. وی ادامه داد: حداکثر تا همین پنج ماه آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به این موضوع رسیدگی کند. معاون حقوقی ریاست‌جمهوری در ارتباط با امکان تمدید مهلت ایران از سوی FATF گفت: بر اساس دو قانونی که قبلا تصویب شده یعنی قانون مبارزه با پولشویی و تروریسم قدم‌های حقوقی برقرارشده است. دو لایحه مربوط به معاهدات دیگر مانده است. احتمالش هست که بار دیگر تعلیق ایران از لیست کشورهای غیر همکار را تمدید کنند. به هر حال همیشه باید این طور فرض کنیم که خطر عدم تمدید صفر نیست این خطر اگر درصدش خیلی بالا نباشد باید از آن دوری کنیم.

    پرداخت پاداش پایان خدمت سال ۹۷ فرهنگیان در خرداد

وزیر آموزش وپرورش با اشاره به وضعیت استخدام معلمان در سال جاری گفت: پیش‌بینی این است که بین ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر در آزمون‌هایی که در یکی - دو ماه اخیر برگزار می‌شود، به جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان افزوده شوند. بطحایی در پاسخ به این سوال که چرا در حکم کارمندان زن فرهنگی که طلاق گرفته‌اند، عنوان مطلقه می‌آید؟ گفت: بله. باید این نکته را تصحیح کنیم؛ این نرم افزارها، نرم افزار کلی کشوری است که از آن استفاده می‌کنیم، اما موضوعی که گفتید را بررسی می‌کنیم و تذکر درستی دادید. وی در مورد استخدام معلمان اظهار کرد: امسال هم مثل سال‌های گذشته تعدادی استخدام معلم داریم و به احتمال خیلی زیاد حدود ۲۵ هزار نفر دانشجوی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی را جذب می‌کنیم که در دوره‌های چهار ساله حاضر هستند.

بطحایی درباره میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی نیز اظهار کرد: با تقدیر از همه همکارانی که در مدارس غیردولتی مشغول انجام وظیفه هستند باید بگویم که برخی از افراد با اجحاف، شهریه‌ای از اولیای دانش‌آموزان می‌گیرند که در وضعیت اقتصادی فعلی سبب می‌شود به خانواده‌ها فشار ‌آید که این موضوع واقعاً برای ما حساسیت دارد. در همین زمینه دو سامانه را طراحی کرده‌ایم که یکی سامانه الکترونیکی است که در حقیقت سامانه‌ای برای مدارس غیردولتی است و دیگری سامانه تلفنی است تا کسانی که شکایت دارند از این طریق شکایتشان را ارسال کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه هنوز بازنشستگان فرهنگی پاداش سال ۹۷ خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: منتظر تخصیص بودجه هستیم اما می‌دانید که هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی هنوز پاداش سال ۹۷ را دریافت نکرده‌اند اما مانند سال گذشته، دولت این وعده را داده است و اولین دستگاهی که پاداش را خواهد گرفت، آموزش و پرورش است. در سال گذشته هم به همین ترتیب عمل شد و امیدوارم که انشاءالله تا خردادماه، تخصیص ردیف‌ها انجام شود. ما این کار را شروع کرده‌ایم اما الان تاریخ دقیقی را برای این پرداخت نمی‌توانم تعیین کنم ولی با صحبت‌هایی که در سازمان برنامه انجام شده است، امیدوارم این پرداخت‌ها ظرف خرداد ماه انجام شود که برای آن میزانی معادل سه‌هزار و ۷۰۰ میلیارد پیش‌بینی شده است.

 

 

ارسال نظر