اتحادیه اروپا وزنی برای حفظ معاهدات بین المللی ندارد

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۳۵۶
اتحادیه اروپا وزنی برای حفظ معاهدات بین المللی ندارد

رئیس مجلس روز گذشته در همایش بین المللی جهان اسلام در افق 1414 از رفتار اروپا در صیانت از معاهده‌های بین المللی انتقاد و تصریح کرد: اتحادیه اروپا نشان داده وزن کافی برای نگهداری از این معاهدات را ندارد. در مساله هسته‌ای ایران، بارها گفتند ما هستیم اما عملا چیزی ندیدیم.به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی افزود: اتحادیه اروپا قدرت حل این مسائل را در سطح بین‌الملل ندارد. شاید در آینده کشورهایی در آسیا قدرت یافته و چندجانبه گرایی را پیاده کنند که امیدواریم پژوهش بر این مسائل نتایج مثبتی در آینده به دنبال داشته باشد. لاریجانی با اشاره به خروج امریکا از معاهده پاریس گفت: این اقدام باعث می‌شود معاهدات بین‌المللی بهم بخورد، اما پس از خروج امریکا از معاهده پاریس مشکلات جدیدی ایجاد شد. کشورهای دیگر اعلام می‌کنند زمانی که امریکا این حجم گاز گلخانه‌ای ایجاد می‌کند ما نمی‌توانیم هزینه مبارزه با آن را بپردازیم. وی با اشاره به اقدامات سران عربستان سعودی و امارات متحده در همراهی امریکا در تحریم نفتی ایران گفت: برخی از کشورهای منطقه‌ای حواس‌شان باید جمع باشد، ملت ایران رفتار آنها در تحولات منطقه را فراموش نمی‌کنند، به حسابشان می‌گذاریم، انگار برخی حرف حساب به گوش‌شان نمی‌رود. دشمنان ما در شرق و غرب کشور برخی گروه‌های تروریستی را تجهیز می‌کنند تا صدماتی را به این و آن بزنند، البته بی پاسخ نیستند. وی با اشاره به اقدامات سران عربستان سعودی و امارات متحده در همراهی امریکا در تحریم نفتی ایران گفت: برخی از کشورهای منطقه‌ای حواسشان باید جمع باشد، ملت ایران رفتار آنها در تحولات منطقه را فراموش نمی‌کنند، به حسابشان می‌گذاریم، انگار برخی حرف حساب به گوششان نمی‌رود. دشمنان ما در شرق و غرب کشور برخی گروه‌های تروریستی را تجهیز می‌کنند تا صدماتی را به این و آن بزنند، البته بی پاسخ نیستند. وی امنیت را پایه توسعه دانست و گفت: وقتی امریکایی‌ها در کشورهای اسلامی نا امنی ایجاد می‌کنند نمی‌توانند توسعه پیدا کنند، اقدامات صورت گرفته در سریلانکا و اعدام ۳۷ نفر در عربستان سعودی اقدام کوچکی نیست، به همان میزان که تکه تکه کردن خاشقچی در جهان معضل ایجاد کرد اعدام ۳۷ نفر بیگناه نیز تبعات فراوانی درپی خواهد داشت، شما یک کشور اسلامی هستید و مکه و مدینه در کشور شماست چرا این گونه رفتار می‌کنید؟

لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته دست دوستی به سمت عربستان سعودی دراز کرده اما برخی از حکام آنها این موضوع را درک نمی‌کنند، من نمی‌دانم این افراد جوانی که در عربستان حاکم هستند به دنبال چه چیزی هستند. این رفتار آنها به خودشان و کشورهای اسلامی آسیب می‌رساند.

   راه مذاکره به سوی ایران همواره باز است

وی افزود: البته راه مذاکره از سوی ایران همواره باز است، اما رفتار آنها موجب گسترش نفرت در جهان اسلام می‌شود، بر اساس آمار بیش از یک میلیون نفر بعد از ورود امریکا به عراق کشته شدند و این اقدامات موجب گسترش نفرت است. رئیس مجلس همچنین در بخشی از سخنانش گفت: امروزه برخی از جریان های مخرب که شاید با دسیسه های خارجی به وجود آمده اند اما متاثر از تفکراتی در درون خود هستند که وجود خود را توجیه می کنند و پدیده هایی مثل داعش در عراق را نباید در مطالعات هضم شده پنداشت و حتما باید روی بعد فرهنگی که به نظر من امروز اهمیت بیشتری از بعد امنیتی ماجرا دارد توجه شود.

وی توجه به پیشرفت های علمی را یکی دیگر از موضوعات مهم در جهان اسلام برشمرد و عنوان کرد: متاسفانه با وجود جمعیت 25 درصدی مسلمانان اما پیشرفت های علمی در این حوزه به نسبت جمعیت پایین تر است. مجموعه اختراعات کشورهای اسلامی طی سال های گذشته 1.6 درصد به نسبت اختراعات دنیا بوده و انتشار مباحث علمی نیز 6 درصد کل انتشارات علمی دنیا بوده است که عمده سهم آن نیز متعلق به کشورهای مالزی، ترکیه و ایران در جهان اسلام است البته روند 16 ساله فعالیت های علمی و دانشگاهی نشان می دهد که کشورهای اسلامی در عرصه های مختلف پیشرفت های خوبی داشته اند برای مثال تولیدات علمی در این مدت 8.6 برابر شده است که در حوزه کشاورزی 6 برابر، در حوزه مهندسی و فناوری 5 برابر، در علوم انسانی 10 برابر و در علوم پزشکی 7.6 برابر شده است.لاریجانی تصریح کرد: این آمارها نشان می دهد که پس از یک دوره استعمارزدگی، کشورهای اسلامی به رشد و توسعه مناسبی دست یافته اند که باید این ظرفیت را تقویت کرد.

   ارتباطات علمی عمیق تر دنبال شود

وی یادآور شد: البته فشار کشورهای بزرگ و قدرتمند نیز همواره مانع پیشرفت های علمی کشورهای اسلامی شده ولی باید برای گسترش ارتباطات علمی مسیر مجزا از مناقشات سیاسی و بین المللی تعریف کرد و ارتباطات دانشگاه ها باید خارج از این مناقشات امنیتی، پیوندی عمیق تر داشته باشد.لاریجانی ادامه داد: گسترش پیوند دانشمندان، اساتید و دانشجویان می تواند موجب مأنوس شدن و فهم بیشتر صاحب نظران و حل مناقشات بین کشورها شوند و این گسترش همکاری ها از جهت حل مناقشات بسیار اهمیت دارد.وی یکی دیگر از موضوعات مهم را گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای اسلامی برشمرد و عنوان کرد: تحقیقات نشان می دهد که به طور متوسط هرکشور مسلمان حدود 3 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی دنیا را تصاحب کرده است که مجموع کشورهای اسلامی 4.9 درصد از سهم کل دنیا خواهد بود که این آمار حاکی از این است که کشورهای اسلامی طی دوره‌های اخیر رشد 4.2 درصدی به صورت متوسط داشتند.

   کشورهای اسلامی از منابع انرژی خود به خوبی استفاده نکرده اند

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین آمارها نشان می دهد که کشورهای اسلامی عمدتا با کسری بودجه 3 درصدی مواجه هستند و صادرات در میان کشورهای اسلامی نیز به طور متوسط حدود 6.5 درصد رشد دارد، این در حالی است که 75 درصد از منابع انرژی جهان در کشورهای اسلامی وجود دارد و متاسفانه کشورهای اسلامی نتوانستند از این ظرفیت مهم بهره برداری کنند. وی ادامه داد: البته استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی کار ساده‌ای نیست و کشورهای بزرگ موانع بسیاری را در مسیر توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی ایجاد کرده‌اند و نوعی رفتار ویرانگری در این حوزه از کشورهای بزرگ شاهد هستیم که عمدتا برای تسلط بر منابع اقتصادی و منابع انرژی در منطقه صورت گرفته است. رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مقوله تجارت بین کشورهای اسلامی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: مجموعه آمارها در این حوزه نشان می‌دهد که تجارت بین کشورهای اسلامی فقط حدود 20 درصد است و این یعنی تجارت بین کشورهای اسلامی از رقم بسیار کوچکی برخوردار است. لاریجانی ادامه داد: البته مقداری از این مساله طبیعی و قابل توجیه است که می‌توان به دلایل جغرافیایی و فناوری اشاره کرد اما نباید این رقم تا این حد افت داشته باشد. یکی دیگر از مسائلی که باعث می‌شود تجارت بین کشورهای اسلامی کاهش پیدا کند عدم شناخت از ظرفیت‌های یکدیگر است که این مساله در تمامی کشورهای اسلامی وجود دارد و هیچ یک از کشورها از ظرفیت سایر کشورها مطلع نیستند.

وی اضافه کرد: برخی فشارهای بین‌المللی نیز در این حوزه اخیرا بیش از پیش تشدید شده و شاهد بودیم که چندی پیش در ریاض همایشی از جنس سیاسی برگزار شد اما رئیس جمهور امریکا پیش از حضور در این همایش 110 میلیارد دلار طلب کرد که این تجارت نیز نوعی تجارت از جنس امروز سیاستمداران امریکایی است. در مسیر توسعه تجارت کشورهای اسلامی سنگلاخ‌هایی وجود دارد اما نباید ناامید بود و در فهم ظرفیت‌های اقتصادی کشورها باید تفکر کرد.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: بانک توسعه اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی نیز در این زمینه اقداماتی انجام دادند اما کارنامه آنها نشان می‌دهد با اهدافی که در آینده دنبال می‌کردند بسیار فاصله دارد و این بیانگر عدم توفیق آنها در افق‌های مد نظر بود. امروز باید پایه اولیه تجارت بین کشورهای مهم در جهان اسلام گذاشته شود و به تدریج این تجارت بین سایر کشورها گسترش یابد.

 

ارسال نظر