جزئیات لایحه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۶۱
جزئیات لایحه به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد

گروه ایران|

بعد از مشخص شدن رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام و آغاز دور تازه فعالیت های این مجلس، بسیاری از کارشناسان در انتظار واکنش این مجمع به مهم‌ترین لوایح و دستور کارهایی بودند که برای اعلام رای نهایی راهی مجمع می شود.

لایحه پالرمو که بعد از فراز و نشیب های فراوان و دیدگاه‌های متفاوت و در برخی موارد متضادی که در دولت و مجلس در خصوص آن ارائه شده بود؛ دیروز روی میز اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت تا اعضا در خصوص ابعاد و زوایای گوناگون آن بررسی و اعلام نظر کنند.  جلسه دیروز  مجمع تشخیص مصلحت نظام  به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور علی لاریجانی رئیس قوه مقننه، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور ، علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با حضور اکثریت اعضای مجمع در شرایطی تشکیل شد که در این جلسه لایحه پالرمو برای بررسی بیشتر در اختیار کمیسیون‌های سیاسی - دفاعی و حقوقی- قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

قبل از آغاز جلسه دیروز مجمع اما گفته می‌شد پالرمو یکی از موضوعاتی‌است که انتظار می‌رود تا در جلسه بررسی شود، اما روند بررسی های کارشناسی در مجمع تشخیص نشان داد که این لایحه همچنان برای تامین نظر اعضای مجمع نیازمند چکش کاری بیشتر است.

پیش از این نیز  لعیا جنیدی اعلام کرده بود: «در رابطه با پالرمو تصور من این است که به زودی در اولویت قرار می‌گیرد. در جلسه اخیر مجمع از جانب دولت این درخواست مطرح شد که با توجه به اینکه الان پالرمو روی میز مجمع است و خیلی وقت هم است که به مجمع ارسال شده در اولویت قرار بگیرد و رسیدگی شود که ان‌شاءالله این گونه خواهد شد.»

در همین رابطه احمد توکلی با اشاره به اینکه موضوع پالرمو در مجمع مطرح شد و از آنجایی که اعضا به نتیجه نرسیدند، قرار شد تا مجدد به این موضوع رسیدگی شود، گفت:«قرار است تا شنبه آینده بررسی پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اتمام برسد. وی ادامه داد: برای بررسی پالرمو جلسه فوق‌العاده‌ای در روز چهارشنبه تشکیل خواهد شد و قرار شده تا شنبه هفته آینده بررسی این موضوع به اتمام برسد.»بعد از پایان مجمع اعضای مجمع هر کدام تلاش کردند تا روایت شفاف تری از آنچه در خصوص این لایحه در جلسه مجمع رفته است؛ پیش روی چشم رسانه ها و افکار عمومی ارائه کنند.

   مجمع تشخیص

کلیات لایحه کنوانسیون پالرمو را بررسی کرد

    یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) در جلسه دیروز مجمع خبر داد و گفت: در این جلسه اعضا وارد جزئیات نشدند.

غلامرضا مصباحی مقدم در گفت وگو با ایرنا، افزود: قرار شد کمیسیون های قضایی و سیاسی – امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی بیشتری درمورد این لایحه انجام دهند و نتیجه بررسی خود را در جلسه بعدی مجمع ارائه کنند.

او با تاکید بر این که مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه کنوانسیون پالرمو به جمع بندی نرسید، یادآور شد: علی لاریجانی رییس مجلس و الهیار ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی به نمایندگی از مجلس و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری به نمایندگی از دولت در این جلسه حضور داشتند.

 پیش از این لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری از درخواست دولت برای اولویت قرار گرفتن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده بود و گفته بود: تصور من این است که به زودی این لایحه در اولویت قرار بگیرد. وی یادآور شد: از صحبت‌های رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم چنین برمی‌آمد که بخواهد به سرعت به این موضوع رسیدگی کند. امیدوارم در عمل هم به نتیجه خوبی برسد.

   ارجاع پالرمو

 به کمیسیون‌های تخصصی مجمع

اما در شرایطی که خبرنگاران حاضر پشت در مجمع منتظر شنیدن اخبار دسته اول در خصوص تصویب یا عدم تصویب لایحه پالرمو بودند؛ یکی دیگر از اعضای  مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرنگاران اعلام کرد که بررسی دقیق این لایحه نیازمند بحث و موشکافی بیشتر و تخصصی تر است. آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نیز در جریان گفت‌و‌گو با رسانه‌ها  از ارجاع بررسی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو به کمیسیون‌های تخصصی این مجمع خبر داد.

او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران ، پیرامون مصوبات جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این جلسه با حضور اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس و جمعی از مسئولان به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی برگزار شد.

وی با بیان اینکه موضوع جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی کنوانسیون پالرمو اختصاص داشت، تصریح کرد: بحث‌های زیادی در این جلسه صورت گرفت که موافقان، مخالفان نظرات خود را در این جلسه بیان کردند.

آیت‌الله شبستری بررسی الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو را بحث عمیقی دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل گستردگی دامنه این موضوع وقت به رای‌گیری کفاف نداد و مقرر شد تا در کمیسیون‌های تخصصی این موضوع بیشتر حلاجی شود چرا که این مسئله به تازگی در دستور کار مجمع قرار گرفته است و امیدوارم که ظرف هفته آینده پس از بررسی‌های بیشتر و رفع ابهامات به رای‌گیری و جمع‌بندی خواهد رسید.

 

ارسال نظر