پارلمان در انتظار لایحه بودجه

۱۳۹۷/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۷۷
پارلمان در انتظار لایحه بودجه

گروه ایران|

مجلس در انتظار لایحه بودجه سال آینده است؛ برای همین طرح و لوایح کمتری به صحن می‌آید. دیروز هم در کنار بررسی جزییات یک لایحه و انتخاب ناظرین پارلمان در هیات سفرهای خارجی کارکنان دولت، صحن در تب و تاب لایحه بودجه 98 بود. هرچند در این بین استیضاح وزیر جهاد کشاورزی برای دومین بار در کمتر از یکسال و حاشیه‌های ضبط فیلم از جلسه غیرعلنی مجلس هم مطرح بود. آنطور که اسدالله عباسی، یکی از اعضای هیات رییسه مجلس گفت، فردا سه‌شنبه رییس‌جمهور لایحه بودجه را به مجلس می‌آورد، روز چهارشنبه هم استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به صحن می‌آید. هرچند ساعاتی بعد، بهروز نعمتی که سخنگوی هیات رییسه مجلس است، این خبر را تکذیب کرد و گفت که «برای تعیین زمان دقیق استیضاح حجتی باید منتظر نامه وزیر به هیات رییسه بود». از این رو شاید نامه وزیر تا چهارشنبه به مجلس نیاید و استیضاح در روز یکشنبه برگزار شود. از سوی دیگر تعدادی از استیضاح‌کنندگان گزارش‌هایی از وزیر درباره محورهای اصلی استیضاح خواسته‌اند و پس از ارایه این گزارش، آنها باید نظرات خود را اعلام کنند. هرچند براساس آیین نامه مجلس، برای منتفی شدن استیضاح اعلام وصول شده باید همه درخواست‌کنندگان امضای خود را پس بگیرند که بعید به نظر می‌رسد. از این رو احتمالا محمود حجتی چهارشنبه این هفته یا حداکثر یکی از سه نوبت جلسه علنی هفته آینده به مجلس می‌رود تا نمایندگان را درباره محورهای استیضاح قانع کند. « عدم اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم»، «ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مازاد»، «عدم اجرای قوانین برنامه پنج ساله ششم و بودجه سنواتی در بخش کشاورزی» و« عدم اجرای احکام برنامه ششم در مورد بخشودگی سود و کارمزد و جرایم وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیر مترقبه و امهال اصل وام کشاورزان» 4 محور استیضاح حجتی است. اسفندماه سال گذشته هم استیضاح حجتی به دلایلی همچون ناتوانی در تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی به علت واردات بی‌رویه، استفاده از مدیران بازنشسته و بی‌توجهی به وضعیت کشاورزان به صحن کشیده شده بود که دست آخر او توانست نمایندگان را قانع کند.

   هویت فیلمبردار جلسه غیرعلنی

همچنین دیروز هویت فردی که فیلم جلسه غیرعلنی مجلس را منتشر کرده بود، مشخص شد. علیم یارمحمدی نماینده زاهدان فردی بود که فیلم جلسه غیرعلنی را ضبط کرده بود؛ اما به گفته این نماینده، او این فیلم را برای نماینده سراوان گرفته و نقشی در انتشار آن نداشته است. احمد امیرآبادی فراهانی که از اعضای هیات رییسه مجلس است، در صفحه شخصی خود در توییتر در همین رابطه نوشت: «آقای علیم یار محمدی نماینده زاهدان اظهار داشتند که جلسه غیر رسمی مجلس را فیلمبرداری کرده و آن را در اختیار آقای درازهی نماینده سراوان گذاشتند که بخش عذرخواهی را پخش کنند.» هفته گذشته فیلمی از درگیری لفظی نماینده سراوان با یک کارمند اداره گمرگ منتشر شد. مجلس برای بررسی این فیلم، جلسه‌ای غیرعلنی تشکیل داد؛ اما از این جلسه غیرعلنی هم فیلمی دیگر منتشر شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. در بخشی از این فیلم، هیات رییسه مجلس به حراست مجلس برای پیگیری منشأ انتشار فیلم جلسه غیرعلنی ماموریت داد تا مشخص شود که این فرد چه کسی بوده و چرا این فیلم را منتشر کرده است؟ حال باید دید با مشخص شدن انتشار‌دهنده فیلم از جلسه غیرعلنی مجلس و پایان تب و تاب اولیه درباره درگیری نماینده سراوان با کارمند گمرک، وضعیت این پرونده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چه خواهد شد. چند روز پیش جمالی سخنگوی این هیات از مختومه شدن پرونده خبر داده بود، اما بعد‌تر خبر آمد که تعدادی از نمایندگان از نماینده سراوان به دلیل این رفتارش شکایت کرده‌اند و گفته‌اند که پرونده او نباید در هیات نظارت بسته شود. از سوی دیگر، دیروز الیاس حضرتی نماینده تهران از درازهی، نماینده سراوان خواست که از کارمندان گمرک عذرخواهی کند و به غائله خاتمه دهد. او در توییتی نوشت: «با پیگیری مساله‌ای که هفته گذشته در گمرک رخ داد، از آقای محمدباسط درازهی، نماینده سراوان خواستم تا فردا با هماهنگی مسوولان مربوطه، در محل گمرک حاضر شده و از کارمندان شریف گمرک عذرخواهی کند. وظیفه نماینده مجلس، خادمی ملت است، نه بیشتر.»

  تصویب موادی از لایحه مالیاتی دولت

در جلسه دیروز جزییات لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هم بررسی شد و نمایندگان ماده 18 این لایحه را تصویب کردند. این ماده لایحه دولت، مشوق مالیاتی برای فروشندگانی است که از پایانه‌ فروشگاهی استفاده می‌کنند. آخرین دستور کار جلسه دیروز مجلس هم انتخاب دو ناظر در هیات نظارت بر سفر‌های خارجی کارکنان دولت بود. بر اساس رای نمایندگان، مجتبی ذوالنوری و علیرضا رحیمی، یکی از فراکسیون اصولگرای نمایندگان ولایی و دیگری از فراکسیون اصلاح‌طلب امید به عنوان ناظرین مجلس در این هیات انتخاب شدند.

   نامه‌ 55 نماینده به آیت‌الله لاریجانی

در این بین، 55 نفر از نمایندگان هم نامه‌ای به آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رییس قوه قضاییه نوشتند و از او خواستار رسیدگی به تخلفات احتمالی ریاست سازمان خصوصی‌سازی شدند. به اعتقاد نویسندگان این نامه، در مدت تصدی عبدالله پوری حسینی به سمت ریاست سازمان خصوصی‌سازی تخلفات معتنابهی در واگذاری شرکت‌های دولتی انجام شده و پرونده‌های قضایی علیه او در دادگستری تشکیل شده است؛ از این رو باید به این پرونده بطور ویژه رسیدگی شود. به گفته این نمایندگان حال که وزیر اقتصاد به پایان مدیریت پوری‌حسینی بر سازمان خصوصی‌سازی تأکید داشته است، رییس قوه قضاییه با تشکیل شعبه‌ای ویژه و با نظارت عالیه، کلیه پرونده‌های مربوط به خصوصی‌سازی مطابق قانون، تجمیع و تخلفات و اتهامات احتمالی را رسیدگی کند.

 

 

ارسال نظر