بحرانی‌تر‌شدن وضعیت تروریسم با تحریم ایران

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۹۸
بحرانی‌تر‌شدن وضعیت تروریسم با تحریم ایران

گروه ایران|

روز گذشته دومین کنفرانس روسای مجالس 6 کشور آسیایی ایران، چین، روسیه، ترکیه، پاکستان و افغانستان در تهران برگزار شد. کنفرانسی که عنوانش مبارزه با تروریسم بود. در این کنفرانس امنیتی که رییس‌جمهوری، وزرای خارجه و اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هم حضور داشتند، حجت‌الاسلام حسن روحانی از ریشه تروریسم در منطقه سخن گفت و هشدار داد تحریم‌های امریکا علیه ایران، به بحرانی شدن تروریسم و قاچاق مواد مخدر منتهی می‌شود، چراکه ایران سالانه میلیون‌ها دلار خرج مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر می‌کند، اما تحریم‌ها احتمالا منجر به کاهش این حجم از سرمایه‌گذاری ایران در این دو حوزه می‌شود. روحانی با اشاره به اینکه جهان شاهد چالش‌های سخت و پیچیده‌ای اعم از تغییر آب و هوا، بحران‌های اقتصادی، توسعه نیافتگی، تجاوز و جنگ، فقر و گرسنگی، یک جانبه گرایی وافراط گرایی و تروریسم است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین قربانی تروریسم تاکنون متحمل خسارات جانی و مالی سنگینی شده است. حوادث تروریستی از جمله انفجار دفتر نخست وزیری، شهادت 72 تن از نمایندگان مجلس و دولتمردان در سال 60، شهادت 17 هزار نفر از مردم عادی طی 40 سال گذشته توسط تروریست‌هایی که در حال‌ حاضر در اروپا و امریکا تحت حمایت دولت‌های غربی هستند. همچنین در سال‌های اخیر دانشمندان هسته‌ای ایران توسط عوامل تروریستی دولت‌های بیگانه به شهادت رسیده‌اند. حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و حوادث تروریستی اخیر اهواز و چابهار نمونه دیگری از اقدامات تروریستی علیه کشورمان است، اما این حوادث کوچک‌ترین خللی در عزم دولت ایران و مردم برای مبارزه با اشکال تروریسم وارد نکرده و نمی‌کند.رییس‌جمهوری با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و غیر قانونی امریکا علیه ایران شکل بارزی از تروریسم است که ملت ما را هدف قرار داده است تصریح کرد: تروریسم اقتصادی به معنای وحشت آفرینی در اقتصاد یک کشور و ایجاد ترس در دیگر کشورها جهت ممانعت از تجارت و سرمایه‌گذاری در کشور هدف است. خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها بی‌تردید نمونه بارزی از تروریسم اقتصادی است.

 مردم منطقه از خشونت خسته شده اند

او ادامه داد: منطقه ما در مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است مقطعی که تررویست‌ها، خشوت طلبان و

قانون‌شکنان به دنبال راه انداختن گردابی از خشونت، فقر، تحریم و کودتا هستند. آنها نمی‌خواهند ما دور هم جمع شده و گفت‌وگو کنیم. آنها نمی‌خواهند ما همدل و همزبان باشیم. اما باید بدانند این اراده ما است که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شده‌ایم. اما این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسوولیت خود را تا ریشه کنی ریشه‌های خشونت ادامه دهیم. فقر، فساد، نابرابری و تبعیض از مهم‌ترین ریشه‌های خشونت‌های تروریستی در منطقه است. در فضای توسعه نایافتگی اشکال بزهکاری، قاچاق، پولشویی و تروریسم به هم ملحق می‌شوند و امنیت جوامع انسانی را نابود می‌کنند.رییس‌جمهور همچنین گفت: صدای مردم منطقه شنیده می‌شوند که می‌گویند ازجنگ و خشوت و آوارگی بی خانمانی و فقر و گرسنگی، همسایه کشی، نفرت و کینه تبعیض و تحقیر خسته شده‌اند. زنان تحمل بردگی و محکومیت از تحصیل را ندارند. کودکان از برهنگی خسته‌شده‌اند و شهرها و روستاها دیگر انفجار و ویرانی را بر نمی‌تابند.

روحانی با بیان اینکه دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد، جوامع رشد طبیعی خود و راه‌حل‌های مناسب در مواجهه با مشکلات را بیابند، بیان کرد: باید بیندیشیم که چگونه می‌توانیم آنهایی که آگاهانه میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود را برای تعمیق اختلاف‌ها صرف می‌کنند، متوقف کنیم و چگونه در مقابل زورگویان بایستیم. من معتقدم همکاری و هماهنگی است که امنیت می‌آفریند. ما باید حاکمیت‌های منعطف‌تری داشته باشیم که با تقسیم عادلانه مسوولیت در مقابل تهدیدهای مشترک سازگار باشد. باید به جنگ و خشونت افسار بزنیم. به پیکار با پول‌های ناپاک بشتابیم و از کارآمدی حکمرانی یکدیگر حمایت کنیم تا دیگر جایی برای پلیدی‌ها نباشد.

 جنگ تجاری با چین به ضرر همه ما است

او ادامه داد: ملت‌ها و دولت‌های ما با یکدیگر هستند. از دورانی دور و از تاریخ کهن ما با هم بوده‌ایم. فرهنگ‌های ما در داد و ستدهای پویا تمدن‌های مشترک آفریده‌اند که از چین تا آناتولی و از روسیه تا فلات ایران ادامه داشته است. ما فرزندان تمدن‌های بزرگی هستیم. با این حال در معرض یورشی همه‌جانبه هستیم که نه تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند، بلکه مصمم است پیوست‌های دیرپای ما را از هم بگسلد. کشوری که جنگ تجاری با چین راه انداخته است، به پاکستان طعنه می‌زند، افغانستان را تحقیر می‌کند، ترکیه را تنبیه می‌کند و روسیه را تهدید و ایران را تحریم می‌کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهای ما است.

روحانی با اشاره به اینکه امریکا سخت در خطاست که گمان می‌کند می‌تواند ما را از هم جدا می‌کند گفت: جنگ تجاری با چین به ضرر همه ما است، تحقیر افغانستان خوار شمردن همه ما است، با تنیبه ترکیه همه ما مجازات می‌شویم، هر بار که روسیه تهدید می‌شود همه ما امنیت خود را مخاطره می‌بینیم و وقتی ایران تحریم می‌شود همه از توسعه پایدار بی بهره شده و در واقع همه تحریم می‌شوند، اما ما بنا نداریم گستاخی‌ها را تحمل کنیم و در برابر آنها می‌ایستیم و این راه را از مسیر تقویت و تعمیق همکاری دنبال می‌کنیم.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه ایران با حکم رسالت خود سدی بزرگ در برابر سوداگران خشونت بوده و بهای سنگینی را هزاران نفر از دلاوران ما با پرداخت جانشان داده‌اند، گفت: سالانه 800 میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کنیم، برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. ما همچنین در راه مبارزه با تروریسم سالانه میلیون‌ها دلار هزینه‌ کرده‌ایم و صدها نفر از نیروهای ما در این راه جان خود را فدا کرده‌اند. ما از غرب انتظار نداریم که سهمشان را به ازای امنیت و ثبات خود که برای آنها تامین کرده ایم بپردازند، اما بدانند با تحریم ایران توانایی‌های ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌بیند.

 شورای امنیت به وظیفه خود عمل نمی‌کند

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز که دیگر سخنران این کنفرانس بود، دلایل اتخاذ رویکرد منطقه‌ای برای حل مسائل به سه دلیل دانست و گفت: اولین دلیل آن است که شورای امنیت به وظایف خود عمل نمی‌کند.جنگ‌های منطقه‌ای همچون عراق، افغانستان، لیبی و کشورهای مختلف مصوبه شورای امنیت را نداشته‌اند. همچنین تحریم‌های یک جانبه امریکا در مورد ایران یا سایر کشورها تصویب شورای امنیت نبود این نشان می‌دهد که این نهاد بین‌المللی وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد.

او ادامه داد: دلیل دوم یک جانبه‌گرایی رییس‌جمهور امریکاست که امری خطرناک برای نظام حقوق بشری است که سال‌ها برای آن مبارزه شده است. در عمل رفتار ترامپ نظامات حقوق بشر را له کرده است. رفتارش باعث شده کشورها از اینگونه مدیریت که از آن به عنوان مدیریت جهانی نام می‌برند، ناامید شوند.رییس مجلس در توضیح عامل سوم نیز گفت: کشورهایی همچون امریکا و برخی از اطرافیانش عامل گسترش تروریسم شده است می‌گویند مبارزه می‌کنند، اما در عمل از ابزار تروریسم استفاده می‌کنند. این وضعیت در سوریه، عراق و افغانستان دیده شد.لاریجانی ادامه داد: این سه عامل باعث شد کشورهای منطقه برای ساماندهی امنیت در منطقه خود نظام‌های منطقه‌ای را طراحی کنند که یکی از مدل‌های آن همکاری ایران، سوریه و ترکیه در مساله سوریه در آستانه بود. این مدلی که برای حل موضوع به کار رفت معتقدم تا حد زیادی موفق بود.علی لاریجانی همچنین در نشستی خبری در اظهاراتی درباره خروجی این کنفرانس گفت: در این اجلاس نکات مختلفی بیان شد. برخی روی چارچوب‌ها اشاره داشتند و اینکه باید تمامی توان برای مقابله با تروریسم به کار گرفته شود. توجه به ریشه‌های رشد تروریسم و همکاری‌های اقتصادی فیمابین شش کشور از جمله موارد دیگری بود که به آن اشاره شد. همچنین بر لزوم سرمایه‌گذاری و همگرایی فکری بین کشورها تاکید شد. موضوع مهم دیگر که در بیانیه هم به آن تاکید شد پیمان‌های بانکی پولی بین کشورهای عضو است چون آنها از رفتارهای ناهنجارانه امریکا در استفاده از دلار به فکر رفته‌اند. علاقه‌مندی آنها به داشتن پیمان‌های بانکی پولی در حال افزایش است.

 تعامل اقتصادی، تاکید روحانی‌و‌لاریجانی

در دیدارهای دوجانبه

همچنین در حاشیه این کنفرانس دیدارهای بین رییس‌جمهوری با روسای مجالس این 6 کشور برگزار شد. روحانی در دیدار با «والودین ویتسلاو» رییس مجلس دومای روسیه از لزوم اجرای توافقات دو جانبه گفت و با اشاره به طرح اتصال راه‌آهن بندرعباس به رشت و پس از آن به آستارا، افزود: «استفاده از این مسیر می‌تواند زمان حمل کالا و بار را از هندوستان به مسکو به نصف تقلیل دهد.» رییس‌جمهوری همچنین در دیدار با «بن علی ییلدریم» رییس مجلس ترکیه با اشاره به تصمیم روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای همکاری‌های اقتصادی، گفت: «ایران و ترکیه سال‌هاست که با مشکل تروریسم مواجه هستند و هر زمان که همکاری‌های دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم افزایش یافته موفقیت‌های آنها در عرصه مبارزه با این معضل بیشتر شده و در سال‌های اخیر دو کشور همکاری‌های خوبی در این زمینه در سطح منطقه داشته‌اند.» ییلدریم، رییس مجلس ترکیه هم تجربه همکاری‌های چندجانبه در بین کشورهای منطقه را بسیار ثمربخش خواند و تاکید کرد که «ترکیه برای تحکیم و گسترش همکاری‌های چندجانبه با کشورهای منطقه اراده جدی دارد.» دیدار با اسد قیصر، رییس مجلس پاکستان دیگر برنامه روحانی در حاشیه کنفرانس امنیت روسای مجلس شش کشور آسیایی در تهران بود. روحانی در این دیدار با تأکید بر اینکه ایران و پاکستان به عنوان دو کشور برادر‌، همسایه و مسلمان که در طول تاریخ روابط صمیمانه و فرهنگی با هم داشته‌اند، باید در مسیر مبارزه با تروریسم با جدیت گام برداشته و مبارزه کنند، اظهار داشت: متأسفانه در مرزهای ایران با پاکستان که باید مرز برادری و دوستی بین دو کشور باشد، گروهک‌هایی از مرز سوءاستفاده می‌کنند. رییس‌جمهور ضمن اظهار امیدواری از اینکه همکاری نیروهای امنیتی و مسلح دو کشور باعث شود تا امن‌ترین مرزها را بین ایران و پاکستان داشته باشیم، گفت: امیدوارم 7 نیروی مرزبانی ایران که در خاک پاکستان گروگان گروه‌های تروریستی هستند، با فعالیت جدی‌تر ارتش پاکستان هر چه سریع‌تر آزاد شده و سالم به ایران بازگردند.

 

ارسال نظر