تاکید بر توافق قبلی برای مقابله با تروریسم

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۰۶۳

گروه ایران|

« شامگاه (دوشنبه ۲۳ مهرماه) تعدادی از بسیجیان بومی و نیرو‌های هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی (میرجاوه) مستقر بودند، با خیانت وتبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شدند.» این بخشی از اطلاعیه‌ای است که سه شنبه ۲۴ مهرماه توسط روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران منتشر شد و از حادثه تروریستی دیگری در مرز میان پاکستان و کشورمان خبر می‌داد. خبری که به سرعت در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی بازتاب پیدا کرد و تحلیل‌های گوناگونی در خصوص آن ارایه شد؛ اما موضوع مشترکی که در جریان این تحلیل‌ها به آن اشاره شد؛ ضرورت برخورد قاطع با تروریست‌هایی بود که هر از گاهی از مناطق مرزی پاکستان وارد ایران می‌شوند و بعد از انجام عملیات‌های تروریستی و آدم ربایی به پاکستان باز می‌گردند؛ بدون اینکه دولت پاکستان محدودیتی برای فعالیت‌های آنان ایجاد کند. طبق اعلام رسانه‌ها گفته شده که ۱۱ نفر از نیرو‌های ایرانی شامل یک نفر کادر مرزبانی، ۶ نفر بسیجی و ۴ نفر از سربازان ناجا، در برجک ۱۰۴ منطقه لولکدان، دهنه تنگوک در مرز میرجاوه به دست اعضای گروهک تروریستی جیش‌الظلم ربوده شدند.نحوه واکنش مقامات دیپلماسی، نظامی و امنیتی ایران به این حادثه نشان می‌دهد که ایران به آسانی از کنار این موضوع عبور نمی کند و بر اساس مناسبات ارتباطی مقامات نظامی ایران با پاکستان قرار است در برابر چنین تحرکاتی ایستادگی شود. روز گذشته نیز سرلشکر باقری در جریان تماس تلفنی با فرمانده ارتش پاکستان ابعاد و زوایای گوناگون موضوع برخورد با اشرار و تروریست‌ها را مورد بررسی قرار داد. فرمانده ارتش پاکستان در گفت‌وگوی تلفنی با سرلشکر باقری، اقدامات صورت‌گرفته جهت تعقیب و دستگیری تروریست‌های رباینده مرزبانان ایرانی را توضیح داد.

 تاکید بر توافقات قبلی برای مقابله با تروریست‌ها

سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در تماس تلفنی با ارتشبد قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان به موضوع ربایش تعدادی از مرزبانان کشورمان در مرز میرجاوه توسط گروهک تروریستی و انتقال به درون خاک پاکستان اشاره کرد و گفت: بر مبنای توافقات فی‌مابین نیروهای مسلح دو کشور برای تأمین امنیت مرزهای مشترک انتظار داریم که نیروهای مسلح پاکستان با اتخاذ تمهیدات لازم نسبت به آزادسازی سریع‌تر سربازان و مرزبانان ربوده‌شده اهتمام نمایند. در این مذاکره تلفنی ارتشبد باجوا ضمن اظهار تأسف از این حادثه و توضیح اقدامات ارتش پاکستان جهت تعقیب و دستگیری تروریست‌های مذکور ابراز امیدواری کرد که اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان به دستگیری هرچه سریع‌تر تروریست‌ها و آزادسازی مرزبانان ربوده‌شده منجر گردد. در ادامه سرلشکر باقری بر ضرورت حضور و استقرار هرچه بیشتر نیروهای نظامی و مرزبانی پاکستان در مرزهای مشترک با جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و تثبیت امنیت در این مناطق و ممانعت از تحرکات اشرار و تروریست‌ها تأکید کرد.

 ظریف هم خواهان اقدام جدی پاکستان است

اما در جدید‌ترین تلاش‌ها برای تعیین سرنوشت مرزبانان ربوده شده محمدجواد ظریف در گفت‌وگویی تلفنی با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، سرنوشت نیرو‌های مرزی کشورمان را پیگیری کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر بر ضرورت تضمین و افزایش امنیت مرز‌های مشترک بین دو کشور براساس تفاهمات و گفت‌وگو‌های قبلی، خواهان اقدامات جدی و عاجل دولت پاکستان در تامین امنیت و سلامت جانی نیرو‌های ربوده شده و شناسایی و دستگیری عوامل این حادثه تروریستی و غیرانسانی و بازگشت سریع تمامی مرزبانان ربوده شده به ایران شد.

وزیر امور خارجه پاکستان هم در این گفت‌وگو ضمن محکومیت شدید این اقدام ضدبشری گروه‌های تروریستی و ابراز تاسف عمیق از وقوع این حادثه اعلام کرد که «تمامی امکانات پاکستان در خدمت اقدامات لازم و ضروری برای یافتن و دستگیری عوامل این حادثه و آزادی و تامین امنیت جانی مرزبانان ایرانی قرار خواهد گرفت.  شاه محمود قریشی تاکید کرد که« این گروه‌های تروریستی، دشمن مشترک دو ملت و دولت ایران و پاکستان محسوب می‌شوند که سعی دارند در روابط دوستانه و نزدیک این دو کشور همسایه ایجاد اخلال کنند.» هرچند اقدامات تروریستی و شرارت بار در مرز‌های جنوب شرقی کشورمان طی سالیان اخیر برای افکار عمومی ایرانیان اتفاق غیرمنتظره‌ای نیست و آنها همواره خبر‌هایی درباره تحرکات گروه‌های تروریستی می‌خوانند، اما این‌بار با توجه به تلاش دشمنان کشورمان برای کشاندن ناامنی و آشفتگی به داخل مرزهای ایران ارراده‌ای جدی برای مقابله بان تلاش‌ها در میان مسوولان ایرانی مشاهده می‌شود که امیدواری‌ها برای کم کردن یا ریشه‌کن کردن این‌گونه تحرکات را بیشتر می‌کند.

 

ارسال نظر