پشیمان‌ها کی رای داده‌اند که حالا پشیمان شوند

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۴۱
پشیمان‌ها کی رای داده‌اند که حالا پشیمان شوند

مهار تورم و اشتغال‌زایی، دوگانه دولت در سال 97

گروه ایران  

«هدف‌گذاری دولت در سال آینده مهار نرخ تورم و اشتغال است.» این عباراتی است که سخنگوی دولت با آنها به استقبال پرسش‌های اقتصادی خبرنگاران می‌رود. در روزهایی که گرانی تخم‌مرغ و موضوع افزایش احتمالی قیمت بنزین بهانه مناسبی را دراختیار رسانه‌های مخالف دولت قرار داده تا تمام دستاوردهای اقتصادی دولت در بخش‌های گوناگون را به چالش بکشند، محمدباقر نوبخت روبه‌روی خبرنگاران رسانه‌های گروهی ایستاد تا درباره برنامه‌های اقتصادی دولت برای ایجاد ثبات در بازار پول و سرمایه ایرانیان صحبت کند.

 ضمن اینکه در کنار پاسخگویی به موضوعات اقتصادی به جماعتی که ایده پشیمانی را در سطح شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌دهند طعنه زد که اینها کی رای داده‌اند که حالا پشیمان شوند.

نوبخت با اشاره به این واقعیت که دولت هرگز حاضر نیست بار اضافی بر معیشت مردم اضافه کند، برنامه‌های اقتصادی دولت را در راستای بهبود اوضاع معیشتی مردم و مقابله با فقر مطلق ارزیابی کرد.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهاراتی که درباره افزایش تورم و کاهش رونق در بازار کسب و کار می‌شود، گفت: برخی اظهارنظرها، حرف‌هایی است که باعث تشدید انتظارات تورمی در جامعه می‌شود. دولت در ارتباط با مباحث افزایش قیمت‌ها حساس است و کنترل می‌کند ولی باید تصمیم بگیرد و در سال آینده صدها اشتغال ایجاد کند. نوبخت ادامه داد: اینکه تصور شود دولت یارانه افراد نیازمند را قطع خواهد کرد اطمینان می‌دهم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها به خود جامعه باز خواهد گشت و فضاسازی‌هایی ایجاد کردند که دولت کاهش تورم را کنار گذاشته است، چرا نمی‌گویید بودجه فقرزدا و اشتغال‌زاست؟

سخنگوی دولت در بخش دیگری خطاب به سپرده‌گذارانی که در موسسات و برخی تعاونی‌های اعتباری سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: نباید از یک سوراخ دوباره گزیده شویم. باتوجه به اینکه بارها نیز طی این مدت گفته شده ولی باز هم مشاهده می‌شود که مردم در برخی موسسات و تعاونی‌ها که سود بیشتری می‌دهند، سپرده‌گذاری می‌کنند.

وی افزود: در گذشته تعدادی از این موسسات و تعاونی‌ها مجوز گرفته بودند که بانک مرکزی در حال ساماندهی آنهاست. سخنگوی دولت گفت: رییس‌جمهوری مصمم است و به بانک مرکزی دستورات لازم را در زمینه تعیین‌تکلیف موسسات داده است و باقی‌مانده کارها در این زمینه به انجام خواهد رسید. نوبخت همچنین در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره تلاش برخی افراد و جریانات برای ایجاد فاصله میان دولت و ملت از طریق هشتگ‌هایی چون #عبور از روحانی و# پشیمان هستم، گفت: اینها کی رای دادند که حالا پشیمان شوند.

 مردم از تلاش دولت باخبرند

نوبخت در پاسخ به پرسش «تعادل» درخصوص تلاش برخی افراد و جریانات برای ایجاد فاصله میان دولت و ملت و فضای رسانه‌یی علیه دولت و اینکه آیا این انتقادها باعث خواهد شد که دولت مسیر خود را عوض کند، گفت: دولت باید بپذیرد که منتقد دارد اما میزان انصاف و انتقادات منتقدان برای متوقف کردن دولت با خودشان است.

سخنگوی دولت گفت: اگر یادمان باشد درمورد حقوق‌های نجومی جامعه پر از فضاهای مسموم شد اما در انتخابات مردم دوباره به دولت اعتماد کردند ولی دولتمردان جدای از بحث‌های فضای مجازی از عمق جامعه نیز باخبر هستند. نوبخت در پاسخ به اینکه کسانی می‌گویند پشیمان هستیم، اظهار داشت: آنها که پشیمان هستند باید بگویند کی رای داده‌اند که حال پشیمان هستند.

ولی ما به مردم قول می‌دهیم که اموال آنها را نفله نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم به نحو عاقلانه از آن استفاده شود زیرا امانتدار مردم هستیم و نباید اموال مردم را از بین ببریم. وی با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می‌داند از حقوق مردم صیانت کند، اظهار داشت، این‌گونه جوسازی‌ها باعث تغییر مسیر دولت نمی‌شود.

 ماجرای گرانی تخم‌مرغ

سخنگوی دولت درباره کاهش تولید و معدوم کردن مرغ و تخم‌مرغ در کشور گفت: دولت مصوب کرده است که 100 میلیارد تومان خسارت ناشی از معدوم کردن مرغ و تخم‌مرغ پرداخت شود که تاکنون 30درصد آن پرداخت شده است.

وی درباره افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار و تدابیر دولت برای کنترل کردن این موضوع اظهار داشت: مجوز واردات 19 هزار تن تخم‌مرغ صادر شده و 22هزار تن نیز در گمرک در حال ترخیص است.

وی با بیان اینکه رییس‌جمهوری برای تنظیم بازار در این زمینه تاکید فراوانی دارد، ادامه داد: 110تن تخم‌مرغ وارداتی نیز ترخیص و در حال عرضه در میادین میوه و تره‌بار است.

نوبخت افزود: مصرف سالانه تخم‌مرغ در کشور

 900 هزار تن و تولید اسمی آن در کشور بیش از یک‌میلیون و 300 هزار تن است که با مشکل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور و برخی کشورها مجبور به معدوم کردن قطعات زیادی از مرغ و تخم‌مرغ برای سلامت مردم شدیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: سال گذشته بیش از

 23 میلیون و 500 هزار مرغ تخم‌گذار معدوم شد و در فاصله اول مهر ماه تا دوم دی ماه سال جاری

12 میلیون و 300 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار برای حفظ سلامت جامعه معدوم شد که 14 تا 20درصد ظرفیت واحدهای تولید را تشکیل می‌داد.

نوبخت همچنین تصریح کرد: دولت بازار را کنترل خواهد کرد و بر سیاست مهار تورم در لایحه سال 97 تاکید دارد. این مجوز به دولت درخصوص اصلاح حامل‌های انرژی داده شده که نسبت به اصلاح قیمت اقدام کند. امسال در بند الف تبصره 14 قانون بودجه دولت مقرر کرد تا 48 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها را به این تبصره اختصاص دهد. سخنگوی دولت تاکید کرد: مگر دولت اجازه می‌دهد که مردم زیر بار گرانی زندگی کنند. اطمینان داشته باشید در سال 97 همانند سال‌های قبل دولت خود را موظف به مهار تورم می‌داند.

نوبخت گفت: نگاه دولت بر آرامش و ثبات اقتصادی است و رییس‌جمهوری و دولت از اینکه قیمت ارز در برابر ریال بالا برود، به‌شدت مخالف است و اعداد و ارقامی که برخی اظهار می‌کنند، گمانه‌زنی است.

 159 نهاد بودجه دریافت می‌کنند

نوبخت در پاسخ به اینکه رییس‌جمهوری در اجلاس حقوق شهروندی خواستار توجه مردم به هزینه‌کرد برخی نهادهای فرهنگی شدند و این در حالی است که وقتی رییس‌جمهور از عهده این کار برنیاید مردم چه کار خواهند کرد، اظهار داشت: با اقدامی که در بودجه 97 صورت گرفت 59 نهادی که غیردولتی بودند و از دولت پول می‌گرفتند و نمی‌دانستیم برخی آنها بودجه را چگونه مصرف می‌کنند، مشخص گردید. وی ادامه داد: قصد ما این نیست هر کس منتقد دولت باشد پول آن را قطع کنیم، امسال هم نهادهای غیردولتی را دولت کمک می‌کند اما نه 59 نهاد، بلکه به 159 نهاد و هر نهادی که برنامه بدهد و در جهت کمک به دولت باشد بودجه دریافت خواهد کرد. سخنگوی دولت اضافه کرد این بی‌انصافی است که گفته شود خیلی از این 59 نهاد کارهایی برای فرهنگ انجام نمی‌دهند ولی دولت باید مطلع شود. سخنگوی دولت در پاسخ به برخی اظهارنظرها نسبت به قطع بودجه حوزه‌های علمیه گفت: قصد ما این نیست که دولت به نهادهای غیرفرهنگی کمک نکند ولی حرف ما این است که به نهادهایی کمک کند که در راستای کمک به دولت باشد و پرداخت‌ها به نهادهای غیردولتی فرهنگی به میزان سهمی که ماموریت خواهند داشت، خواهد بود.

 تیترهایی برای شکنجه مردم نزنید

سخنگوی دولت در واکنش به تیتر یکی از رسانه‌های منتقد دولت گفت: تیتری نزنید که مردم را شکنجه دهد و به‌دنبال تحریک و ترسیم آینده‌یی ناامید‌کننده در کشور است.

وی در جلسه هفتگی با خبرنگاران پس از اینکه درباره اقدامات دولت برای کنترل قیمت مرغ و تخم‌مرغ گزارشی ارائه کرد، با قرائت دست‌خطی که به وی دادند، اظهار داشت: فارس تیتر زده «حمایت سخنگوی دولت از گرانی قیمت تخم‌مرغ»

وی پرسید که آیا خبرنگاری از فارس در این نشست حضور دارد؟خبرنگاری دست خود را بلند کرد و گفت: من هستم اما فقط خبر را فرستادم و مدیران رسانه، خودشان تیتر زده‌اند. نوبخت خطاب به وی گفت: پس همین الان زنگ بزنید و بگویید چنین تیتری اشتباه است و من چنین حرفی نزدم و این‌گونه تیتر بزنید که قیمت تخم‌مرغ به‌زودی به قیمت واقعی خودش بازخواهد گشت و دولت با تمام توان نسبت به تنظیم بازار اقدام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این نشان می‌دهد هر رسانه‌یی که این تیتر را می‌زند، می‌خواهد مردم را شکنجه کند، تمام تلاش دولت این است که موضوع تخم‌مرغ را ساماندهی کند و جلوی نوسانات را بگیرد و به مردم واقعیت‌ها را بگوید اما عده‌یی همواره تلاش می‌کنند که مردم را تحریک کرده و آینده‌یی ناامید‌کننده در برابر مردم ترسیم کنند.

 

تیتربازی با صحبت‌های آقای سخنگو

 محله‌های فرسوده بازسازی می‌شوند

 در زلزله برخی از برهم زدن ذهن جامعه لذت می‌بردند

 عوارض خروج با هدف حمایت از صنایع داخلی است

 درخواست دستگاه اطلاعاتی برای شنود امری عادی است

 فراریان مالیاتی در اولویت دولت قرار دارند

 یارانه حقوق‌بگیران بالای 17 میلیون تومان پس گرفته می‌شود

 سرمایه‌گذاری 75 هزار میلیارد تومان برای اشتغال سال 97 درنظر گرفته شده است

 

 

 

ارسال نظر