تغییر جهت پرداخت یارانه به سمت عدالت

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۰۱
تغییر جهت پرداخت یارانه به سمت عدالت

ادامه از صفحه اول|

وی با بیان اینکه برخی‌ها دوست دارند حرف‌های نادرست بزنند و ذهن جامعه را مشغول کنند، اظهار کرد: هم‌اکنون در شرایط اصلاح سیستم بانکی و مقابله با بی‌نظمی قبلی هستیم و به بانک مرکزی قوی نیاز داریم و شایعات درباره تغییر آقای سیف صحت ندارد. معاون اقتصادی رییس‌جمهور با بیان اینکه با تصمیماتی که شورای عالی امنیت ملی و سران سه قوه گرفته شد، کمیته منتخب نمایندگان سران سه قوه به مساله موسسات اعتباری غیرمجاز رسیدگی کرده و اقدام شده است، تصریح کرد: امروز باید از تصمیماتی که گرفته شده و بانک مرکزی که مسوول اجرای آن است، حمایت کنند.

 در شهرهای بزرگ بنزین یورو4 توزیع می‌شود

 در روزهایی که مشکل آلودگی هوا به یک چالش جدی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور بدل شده، وزیر نفت علت آلودگی هوا را وجود ذرات معلق و عدم احتراق مناسب در خودروها می‌داند و می‌گوید: در شهرهای بزرگ بنزین یورو 4 و گازوییل بدون گوگرد توزیع می‌کنیم.

بیژن نامدارزنگنه درباره آخرین روند کار خاموش کردن چاه رگ سفید افرود: همان‌طور که قبلا همکاران من اعلام کردند دو روش برای خاموش کردن این چاه وجود دارد، یکی از بالا و دیگری از پایین و عمق زمین و در محلی که نفت وارد چاه می‌شود، این کار صورت می‌گیرد. ان‌شاءالله ظرف مدت کوتاهی و کمتر از یک هفته به آن نقطه اصلی نزدیک می‌شویم.

وزیر نفت درباره قیمت بنزین و گازوییل در آینده گفت: همان‌طوری که آقای رییس‌جمهوری گفتند، مجموع این دو باید نصف قیمت جهانی باشد و امروز قیمت این دو محصول در بازار جهانی به هم نزدیک است و در جهان حدود 4 هزار تومان است. وی درباره میزان ریالی آن گفت: هنوز تصمیم نهایی درباره میزان قیمتی هر یک نگرفته‌ایم و دولت هر زمان تصمیم گرفت و به ما ابلاغ شد، ما اجرا می‌کنیم. زنگنه درباره کیفیت تولید بنزین در کشور نیز اظهار داشت: در شهرهای بزرگ کشور بنزین یورو 4 توزیع می‌شود که بنزین استانداردی است و درباره گازوییل نیز ما تا آنجایی که سعی می‌کنیم بنزین و گازوییل بدون گوگرد یا با گوگرد بسیارکم توزیع می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: البته برخی خودروها از خارج شهرهای بزرگ وارد می‌شود و از جای دیگر سوخت استفاده و گازوییل کهنه‌های قدیمی که آلودگی بیشتری داشته باشند، مصرف می‌کنند.

 کوله‌بری ساماندهی می‌شود

 وزیر کشور نیز به عنوان سومین چهره دولتی که روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت با رد ممنوعیت کوله‌بری گفت: نگفته‌ایم که کوله‌بری ممنوع می‌شود بلکه گفته‌ایم که ساماندهی خواهد شد. رحمانی‌فضلی ادامه داد: بنابراین مقرر شد از مرزهای غربی تا محدوده 30کیلومتری و شرق تا محدوده 50 کیلومتری کسانی‌که حداقل 3سال در جوار مرزها زندگی می‌کنند، کارت‌های پیله‌وری دریافت کنند و با تخفیف‌های ویژه‌یی که با سود بازرگانی گمرکی برای آنها قائل می‌شویم، حداقل درآمدی برای خانواده داشته باشند و البته نوع کالاها را وزارت صنعت مشخص می‌کند که می‌توانند چه نوع کالاهایی را وارد کنند.

وی درباره آلودگی هوا نیز افزود: امروز در دولت این موضوع بحث شد و پیش از این، این موضوع در اختیار معاون اجرایی رییس‌جمهوری بود که به سازمان محیط زیست واگذار و قرار شد در این زمینه رییس این سازمان به صورت روزانه این جلسات را برقرار کنند و اگر لازم بود، تصمیمات مقتضی کوتاه‌مدت را اعلام کنند. وزیر کشور با بیان اینکه در جلسه هیات دولت درباره ورود کامیون‌ها در شب به تهران و دیگر وسایل دودزا اظهار داشت: ورود این کامیون‌ها به تهران ممنوع خواهد شد.

رحمانی‌فضلی همچنین درباره سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص نیاز نداشتن برخی شخصیت‌ها به محافظان شخصی اظهار داشت: مسوول حفاظت از شخصیت‌ها کارگروهی است در زیرمجموعه شورای امنیت کشور که وزارت کشور مسوول این کارگروه است و از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی در آن عضو هستند و بنا به گزارش‌هایی که آنها می‌دهند، سطح حفاظت و نوع حفاظت مشخص می‌شود.

وزیر کشور همچنین درباره گشت‌های شبانه سپاه نیز گفت: بیان این مساله که یک نیرویی بخواهد با نیروی انتظامی تداخل در وظایف داشته باشد اصلا مطرح نیست و همه این موارد در شرایط خاص است و این شرایط خاص را شورای امنیت کشور و در استان‌ها شورای تامین‌های استان‌ها تعیین می‌کنند. وی درباره سخنان دادستان کل کشور درباره قاچاق کالا توسط برخی مقامات و فرزندان آنها گفت: نظر دادستان در موضع یک رسانه مطرح شده است. وی چون دادستان و مدعی‌العموم است، توقع این است که واقعا در هر سطحی و هر قوه‌یی و دستگاهی اگر مقامی یا فرزندان آنها کار قاچاق یا مشارکت در قاچاق می‌کنند، مسوول است و باید با آنها برخورد کند.

 رییس کل بانک مرکزی به کار خود ادامه می‌دهد

 رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: دکتر سیف به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ تصمیمی نه در ریاست‌جمهوری و نه در جای دیگر برای تغییر رییس کل بانک مرکزی گرفته نشده است.

محمود واعظی دیروز در پاسخ به سوالی درباره تغییر رییس کل بانک مرکزی به شرایط خاص برخی مسوولیت‌ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اتفاقاتی افتاد که مقداری بر خلاف سیاست‌های دولت و تصمیمات رییس‌جمهوری بود و قیمت ارز از یک حدی بالاتر رفت. وی ادامه داد: رییس کل بانک مرکزی هم از جامعه و هم از بخش‌های مختلف تحت فشار قرار گرفتند که این افزایش قیمت را تعدیل کنند و این کار نیازمند این است که دستگاه‌های مختلف، مردم و رسانه با ایشان همکاری کنند. وی با تاکید بر اینکه اخباری که به آن دامن زده می‌شود خبر درستی نیست، گفت: آقای دکتر سیف کارشان را انجام می‌دهند و هیچ تصمیمی نه در ریاست‌جمهوری و نه در جای دیگر برای تغییر ایشان گرفته نشده و چنین بحثی امروز وجود ندارد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پیشنهادهای ارائه شده برای کاهش آلودگی هوا و اینکه بخشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صرف حمل و نقل عمومی شود، یادآور شد: امروز در دولت یکی از موضوعاتی که درباره آن بسیار بحث شد، آلودگی هوا بود و آقای رییس‌جمهوری برای محیط زیست تکالیفی را مقرر و اعلام کرد که در این زمینه شورایی را زودتر تشکیل دهند و در آن تصمیم‌گیری‌ها انجام شود. واعظی همچنین با اشاره به تاکید موضوعاتی همچون اشتغال جوانان و محیط زیست در بودجه 97 اظهار کرد: در لایحه به موضوع اشتغال جوانان تاکید شده است. البته محیط زیست هم برای ما موضوع مهمی است ولی بحث اشتغال جوانان هم در رقابت‌های انتخاباتی (آقای رییس‌جمهوری) به مردم قول دادند و هم جزو اولویت‌های اساسی‌شان است که به آن پرداخته شده است.

 باید درباره آلودگی هوا تصمیمات سختی گرفت

مرد پرحاشیه کابینه که طی ماه‌های اخیر دامنه وسیعی از اظهارات حاشیه‌ساز شده است، درباره آلودگی هوا معتقد است: در جلسه امروز دولت تصمیم گرفته شد که از هفته آینده بررسی‌های لازم را درباره تردد خودروهای آلوده‌کننده هوا در شهرها انجام بدهیم و برای ورود این خودروها از جمله خودروهای سنگین و خودروهای دولتی محدودیت‌هایی اعمال شود. واقعیت این است که باید تصمیمات سختی اتخاذ شود گرچه که ممکن است برخی نارضایتی‌هایی ایجاد شود و نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت همه مشکلات را حل کنیم. وی با تاکید براینکه صنعت خودروسازی باید خود را متحول کند و نمی‌تواند با تکنولوژی 20، 30سال پیش کار خود را ادامه دهد، ادامه داد: گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف در زمینه مبارزه با آلودگی هوا در جلسه امروز هیات دولت نشان می‌دهد، اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوا نتوانسته مشکلات موجود را حل کند. معاون رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه صنعت خودروسازی نمی‌تواند یک‌شبه ساخت موتورها را ارتقا دهد یا فعالیت خود را متوقف کند اما باید تلاش کند که در زمانی مشخص خود را متحول کند، افزود: گزارش‌هایی که دستگاه‌های مختلف برای کاهش آلودگی هوا ارایه می‌دهند، مشکل را حل نمی‌کند و باید خودروسازان مشکلات را برطرف کنند.

 

ارسال نظر