فرمانده سپاه قدس به کردستان عراق رفت

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۱۱
فرمانده سپاه قدس به کردستان عراق رفت

رهبران اقلیم کردستان درخواست بغداد برای لغو نتایج همه‌ پرسی را نپذیرفتند

درحالی که رهبران احزاب اصلی در اقلیم کردستان در پایان نشست روز گذشته خود، درخواست دولت مرکزی عراق برای لغو نتایج همه‌پرسی را رد کردند، رسانه‌های کردی به نقل از مسوولان خود می‌گویند که ایران مرزهای زمینی خود را نیز بسته است.

همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان که بسیاری از کشورهای جهان نسبت به آن رویکردی خوشبینانه نداشتند درحالی برگزار شد که همسایگان و دولت مرکزی عراق آن را کاری غیرقانونی اعلام کردند. مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان که چنین تحرکاتی را در پی امتیاز گرفتن از دولت عراق انجام داده بود، می‌خواهد پای میز مذاکره بنشیند. هر چند این امر چیزی از نگاه کشورهای همسایه مانند ترکیه و ایران نمی‌کاهد. ایران، عراق و ترکیه همگی با این همه‌پرسی که خلاف قانون اساسی عراق است، مخالفت کرده و نتیجه آن را غیرقابل قبول خوانده‌اند. حال پس از گذشت حدود 20روز مقامات عراقی ادعا کرده‌اند که ایران علاوه بر مرزهای هوایی خود مرزهای زمینی‌اش را نیز رو به آنها بسته است.

سیروان محمد، رییس اتاق بازرگانی و صنایع سلیمانیه گفت که ایران مرزهای زمینی خود را به روی اقلیم کردستان عراق از صبح روز گذشته بسته است. این مقام مسوول در کردستان عراق افزود، تماس‌ها بین اربیل و تهران درخصوص بسته‌ شدن این مرزها در جریان است.

موضوعی که ایران قویا آن را تکذیب کرد. چندی پیش کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی با اشاره به برگزاری جلسه فوق‌العاده این شورا که برای بررسی درخواست دولت مرکزی عراق درخصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران روی پروازهایی که مبدا آن اقلیم کردستان است، مسدود شد.

وی افزود: براساس این تصمیم کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است. خسروی خاطرنشان کرده بود: تصمیم‌های عجولانه برخی مسوولان اقلیم کردستان ضمن محدود کردن قدرت بازیگری و گفت‌وگوی سازنده کردها در حاکمیت عراق، امنیت مردم کرد، کشور عراق و منطقه را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

در پی انتشار خبر بسته شدن مرزهای زمینی‌ ایران با کردستان عراق توسط شبکه المیادین، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد هیچ‌گونه تحول جدیدی در حوزه مرزی ایران با منطقه اقلیم کردستان صورت نگرفته است. بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران مرز زمینی خود با منطقه اقلیم کردستان را بسته است، خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این اعلام کرده‌ایم ما مرز هوایی خود را بر منطقه اقلیم کردستان به درخواست دولت مرکزی عراق مسدود کرده‌ایم و تا آنجا که اطلاع دارم هیچ‌گونه اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

 

 سفر سردار سلیمانی برای همه پرسی کردستان است

پس از اعلام خبر بسته شدن مرزها توسط کردهای عراق، یک پایگاه خبری مدعی شد که فرمانده سپاه قدس ایران برای گفت‌وگو در مورد بحران همه‌پرسی وارد اقلیم کردستان عراق شد. پایگاه خبری سویس اینفو به نقل از یک منبع کرد مدعی شد که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران برای گفت‌وگو در مورد بحران به وجود آمده میان مقامات کرد و دولت مرکزی عراق بعد از اجرای همه‌پرسی استقلال وارد کردستان عراق شده است.

در همین راستا یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر سردار سلیمانی به اقلیم کردستان از انجام ملاقات‌هایی توسط این مقام ایرانی با مسوولان عراق در مورد موضوع همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان در جریان این سفر خبر داد. به گزارش ایلنا، علیرضا رحیمی گفت: این سفر یکی از سفرهای معمول است که در راستای مناسبات دو جانبه ایران و عراق انجام می‌شود. وی افزود: در گذشته هم سردار سلیمانی سفرهایی به منطقه اقلیم کردستان و عراق داشته و این سفر هم در راستای رایزنی‌های قبلی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: مقامات مختلف ایرانی در پی برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان مذاکراتی با مسوولان دولت عراق داشتند و به نظر می‌رسد این سفر هم در راستای همین ملاقات‌ها و با محوریت موضوع همه‌پرسی انجام خواهد شد.

  27 درصد بودجه عراق کجا می‌رود؟

بازتاب‌ها و تبعات همه‌پرسی استقلال کردستان عراق 25سپتامبر(سوم مهر ماه امسال) در شمال عراق حرف‌های بسیاری داشت که آن را فرمانده سپاه کردستان با تسنیم در میان گذاشت. سردار محمدحسین رجبی با بیان اینکه ظرفیت هر منطقه نسبت به همان محیط تفاوت دارد و ظرفیت مردم کردستان ظرفیت بالایی است، افزود: آمار مشارکت مردم سنندج در رفراندوم جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید که با توجه به شرایط آن زمان آمار بسیار قابل توجهی است و طبعا در شهرهای دیگر کردستان هم همین ‌طور بوده اما در مرکز استان بیشتر بوده است.

وی افزود: وقتی این را کالبدشکافی و زیرپوستی نگاه می‌کنیم با توجه به نرخ 80درصدی سواد و حجم ارتباطاتی که در استان هست که 500 روستای اینجا اینترنت پرسرعت دارند و از ظرفیت اطلاعات دیگران استفاده می‌کنند، یک درصدی از مردم خوشحالی کردند و در مقابل هم نمونه‌یی از ظرفیت مدیریتی بالای نظام در عین اقتدار و توانمندی به نمایش درآمد. فرمانده سپاه کردستان افزود: اگر به مناطق کردی عراق بروید، توسعه‌نیافتگی موج می‌زند. مردمی که به اقلیم کردستان تردد دارند، خیلی واقع‌بین هستند. کسانی که الان ناراضی هستند و می‌خواهند از دولت مرکزی عراق جدا شوند، بگویند 27درصد بودجه را که تا الان از دولت مرکزی می‌گرفتند، چه‌کار می‌کردند و این 27درصد بودجه عراق به کجا می‌رود؟ بیایند و بگویند درآمدهای بسیار کلان معابر رسمی مرزی را که به دولت عراق نمی‌دادند، چه‌کار کرده‌اند؟

وی گفت: مردم فهیم ما و جمعیتی که درک عمیقی نسبت به این تحولات دارند، می‌دانند که محرومیت مردم کردستان عراق چیزی نیست که با یک رفراندوم عوض شود. اگر کسی باور نمی‌کند به آنجا برود و از نزدیک ببیند چه خبر است. سردار رجبی افزود: مال‌اندوزی مسوولان و عشیره‌های مورد نظر که این کار(برگزاری همه‌پرسی) را کردند باید بروید ببینید که در دنیا جزو افراد ثروتمند هستند. کسانی که تا چند سال قبل در همین کوه‌ها بودند، این سرمایه را از کجا آورده‌اند؟ اینها را خود مردم می‌دانند.

 

ارسال نظر