همه علیه ترامپ یک «صدا» شدند

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۲۵

گروه ایران|

عصر روز جمعه رییس‌جمهوری امریکا ثابت کرد که قدرتی در آسیب رساندن به توافق برجام ندارد. دونالد ترامپ که از هر روشی برای تحریک ایران جهت ترک برجام استفاده کرده بود تصمیم برای این مساله را به کنگره واگذار کرد. حال کنگره 2 ماه فرصت دارد تا در این باره تصمیم‌گیری کند. عمده اظهارات رییس‌جمهور امریکا که در کاخ سفید و به‌طور مستقیم سخنرانی می‌کرد متوجه قدرت ایران در منطقه و توافقی به نام برجام بود. سخنان او با واکنش‌های منفی گسترده در داخل جامعه سیاسی امریکا و جامعه جهانی مواجه شد. به‌طوری که سران شرکای برجام نیز برای چندمین‌بار نسبت به اظهارات وی واکنش نشان دادند. رییس اتحادیه اروپا بلافاصله پس از سخنرانی ترامپ در شبکه تلویزیونی گفت: توافق هسته‌یی محدود به برنامه هسته‌یی ایران است و از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی جلوگیری می‌کند. فدریکا موگرینی در واکنش به ادبیات رییس‌جمهور امریکا، با بیان اینکه «برجام نه یک توافق داخلی بلکه یک قطعنامه شورای امنیت است، تاکید کرد که این یک توافق دو طرفه نیست و یک کشور نمی‌تواند یک طرفه برجام را رد کند.»

حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان کمی پس از صحبت‌های ترامپ با تبیین مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در قبال توافق هسته‌یی رفتارها و سیاست‌های امریکا در چهار دهه گذشته در قبال جمهوری اسلامی را متذکر شد. شب گذشته هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با حضور در برنامه‌یی تلویزیونی به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی در این زمینه پرداخت. اعضای دولت نیز به حمایت از مواضع روحانی برخاستند و از مواضع ضدبرجامی ترامپ انتقاد کردند. دیگر مسوولان و مقامات کشورمان هم در مقابل سخنان رییس‌جمهور ایالات‌متحده ساکت نمانده و لب به اعتراض گشودند. این انتقادها معطوف به داخل ایران نبود. پس از اظهارات رییس‌جمهور امریکا در قبال ایران و برجام، دفتر نخست‌وزیری انگلیس در اطلاعیه‌یی اعلام کرد نخست‌وزیر انگلیس با سران فرانسه و آلمان در بیانیه‌یی مشترک پایبندی خود را به برجام و تعهد خود را نسبت به اجرای آن اعلام کرد. جو بایدن معاون رییس‌جمهور سابق امریکا در پی اظهارات ترامپ گفت به خطر انداختن توافق بین‌المللی با ایران به صورت یکجانبه، ایران را منزوی نمی‌کند، بلکه امریکا را منزوی خواهد کرد. جان کری وزیر امور خارجه سابق امریکا در توییتی نوشت، همه از تصمیم خطرناک رییس‌جمهور ترامپ درباره ایران نگران شده‌اند. یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از نطق رییس‌جمهور امریکا درباره برجام، بلافاصله در بیانیه‌یی اعلام کرد: ایران تاکنون به همه تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌یی، پایبند بوده است.

هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه امریکا هم با بیان اینکه ما تحقیر شدیم، به سی‌ان‌ان گفت: بی‌اعتمادی دونالد ترامپ به توافق هسته‌یی ایران مخرب و پایان اعتماد و اعتبار امریکا نزد جهانیان بود. وندی شرمن مذاکره‌کننده اصلی امریکایی در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما نیز هشدار داد «هر اقدامی که در جهت شرایط جدید به توافقنامه هسته‌یی اضافه شود «به منزله نقض یک‌جانبه توافقنامه» تلقی خواهد شد.» همین‌طور رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا گفت من فکر می‌کنم فرصت واقعی برای دوستان و متحدان ما در اروپا پدید آمده است تا به همه تهدیدات ایران بپردازند. طرحی که رییس‌جمهور ارائه کرده کاملا روشن است. به نفع همه است که با یکدیگر کار کنیم. من کاملا انتظار دارم متحدان و دوستان ما در اروپا و منطقه بسیار حامی تلاش انجام شده (تصمیم اخیر ترامپ) برای مقابله با تهدیدات (!) ایران باشند.

 

ارسال نظر