وزارت کشور به‌دنبال رویکردهای توسعه‌محور است

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۵۰

گروه ایران|

حدود یک ماه بعد از رای اعتماد قابل توجه مجلس دهم به وزیر پیشنهادی رییس‌جمهوری برای به دست گرفتن سکان هدایت وزارت کشور دولت دوازدهم (250رای)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی روبه‌روی خبرنگاران می‌نشیند تا از یک سو نوری به ابعاد پیدا و پنهان سیاست داخلی کشورمان طی 4سال گذشته بتاباند و از طرف دیگر با بررسی تحلیلی شرایط عمومی کشور تصویری از بایدها و نبایدهای 4سال آینده نیز در این حوزه سرنوشت‌ساز ارائه کند. موضوعات متنوعی که از ماجرای انتخابات 96 و رویکردهای توسعه‌محور وزارت کشور تا ماجرای حصر و... را در بر می‌گیرد.

مردی که هرچند در آغاز حضورش در ساختمان خیابان فاطمی، بسیاری از منتقدانش معتقد بودند در کمتر از یک‌سال یا خودش از پست وزارت استعفا خواهد داد یا اینکه فشارهای سیاسی، رییس دولت تدبیر و امید را مجبور به جابه‌جایی‌اش می‌کند، اما نحوه سیاست‌ورزی او به گونه‌یی بود که نه تنها تا پایان عمر دولت یازدهم از قطار کابینه یازدهم پیاده نشد، بلکه در میان ناباوری برخی منتقدانش به عنوان فرد معرفی شده از سوی رییس‌جمهوری برای سکان هدایت وزارت کشور دولت دوازدهم، یک‌بار دیگر به مجلس معرفی شد و توانست یکی از بالاترین آرای کسب شده را به دست آورد.

با عبور از این دوران پرفراز و نشیب است که رحمانی‌فضلی خودش را نه تنها متعهد به پاسخگویی به مطالبات 24میلیون ایرانی که به دولت اعتدال رای داده‌اند، می‌داند، بلکه معتقد است وزیر هر 80 میلیون ایرانی نیز هست.

وزیر کشور دولت دوازدهم درباره مهم‌ترین اولویت‌های وزارتخانه متبوعش می‌گوید: در حوزه سیاست داخلی برنامه اصلی ما تامین امنیت، توسعه و تقویت نشاط سیاسی و پیگیری اقتصاد مقاومتی است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به تعامل وزارت کشور با منتقدان در دوره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت اظهار داشت: با مذاکراتی که انجام گرفت، مجلس قانع شد که من فرد معتدلی هستم که برنامه‌های دولت را قبول دارم. من به کسی در مجلس وعده شخصی نداده‌ام البته کسی هم از من وعده شخصی نخواست. وی درباره نقش علی لاریجانی در کسب رای اعتماد از مجلس تصریح کرد: رییس مجلس به صورت سازمان‌یافته برای کسب رای اعتماد وارد نشد هر چند نظر وی این بود که من رای بیاورم.

 اولویت‌های اقتصادی وزارت کشور

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جریان گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دستاوردهای دولت در بخش‌های سیاسی، دیپلماسی، فرهنگی و... در خصوص مسائل اقتصادی گفت: « در حوزه اقتصادی شاهد یک عقب‌ماندگی تاریخی هستیم. ساختارهای غلط اقتصادی به دلیل وابستگی و همچنین اتکای اقتصاد به نفت بر ما حاکم شده است. نظام بودجه‌ریزی، اداری، پولی، بانکی و برنامه‌ریزی ما اشکال دارد. علاوه بر دلایل ساختاری در حوزه اقتصادی دلایل عملکردی هم اشکالاتی ایجاد کرده است. البته اقدامات خوبی انجام شده که کافی نیست. همچنین در طول سال‌های پس از انقلاب در حوزه نظام خدمات‌رسانی، سیاسی و امنیتی اصلاحات خوبی انجام داده‌ایم اما در نظام اقتصادی باید بیشتر کار شود. دولت در این چهار سال در شاخص‌هایی مثل تورم، رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی دستاوردهای خوبی داشته است، تراز صادرات ما هم مثبت است، اما همه اینها هنوز به یک امنیت، توسعه و پیشرفت پایدار در اقتصاد نرسیده است. برای همین هم رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و دولت هم در این راستا عمل می‌کند.»

او در ادامه افزود: در حوزه اجتماعی وضعیت ما نسبتا قابل قبول است. تهاجمی در همه دنیا شکل گرفته و در حال از بین بردن فرهنگ‌ها و سبک زندگی جوامع است اما ما ضمن آنکه در برابر این تهاجمات مقاومت می‌کنیم خیلی خوب هم خود را با شرایط دنیا انطباق می‌دهیم که این به دلیل شعور و عقل بالای ملت و قدرت بالای فرهنگی ماست. در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشکلاتی از قبیل اعتیاد، حاشیه‌نشینی، طلاق و هنجارهای اخلاقی داریم که رهبری بر حل آنها تاکید کرده‌اند. ما هم به نیابت از رییس‌جمهور در شورای اجتماعی کشور در حال تلاش برای حل مشکلات هستیم.

 دلیل انتخاب رییس‌جمهوری

وزیر کشور دولت دوازدهم در خصوص دلایلی که باعث شده رییس‌جمهوری برای دولت دوازدهم هم از میان نامزدهای موجود او را انتخاب کند، گفت: برخی گروه‌های سیاسی متناسب با تفکر و مطالبات خود برای وزارت کشور افراد مختلفی را معرفی می‌کردند که من به آنها حق می‌دهم. به هر حال گروه‌هایی که به انتخابات وارد می‌شوند و در انتخاب دولت سهمی دارند باید توقعات و مطالبات خود را هم بگویند. به هر حال من در معادلات سیاسی این گروه‌ها نمی‌گنجم چون از لحاظ تفکری به آنها انتسابی ندارم اما حق نهایی را برای انتخاب کابینه باید به رییس‌جمهور بدهیم، چون مردم به رییس‌جمهور رای دادند و او می‌خواهد کشور را اداره کند. رییس‌جمهور هم اعلام کرده بود که مشی اعتدالی را دنبال می‌کند و کسانی را در دولت انتخاب می‌کند که مشی اعتدالی داشته باشند.

او در ادامه درباره مطالبات رییس‌جمهوری از وزارت کشور دولت دوازدهم افزود: در حوزه وزارت کشور هم رییس‌جمهور گفت که موضوع توسعه برای من اهمیت دارد و رحمانی‌فضلی را برای نگاه توسعه‌محوری که دارد، انتخاب کردم. ضمن اینکه رییس‌جمهور به من توصیه کردند که آزادی‌های اجتماعی، تشکیل اجتماعات، وحدت و انسجام اجتماعی تقویت شده و موضوع توسعه پیگیری شود.

رحمانی‌فضلی درباره برنامه‌های وزارت کشور برای معرفی بانوان در استانداری‌ها و معاونت‌ها گفت: درباره استفاده از زنان در استانداری باید بگویم که استانداری شرایط خاص و مسائل امنیتی، سیاسی و اجتماعی مختص خود را دارد. اگر خانمی که تجربه وزارت کشوری دارد و اشرافی بر سطح جامعیت این مسائل داشته باشد، مطرح شود، حتما استفاده خواهیم کرد و در حال حاضر در حال بررسی این موضوع هستیم.

 

ارسال نظر