باور به مردم در کنار خداباوری و دین‌باوری

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۹۱
باور به مردم در کنار خداباوری و دین‌باوری

با حضور مردم و هدایت رهبری مشکلات را پشت سر می‌گذاریم

گروه ایران|

با آغاز هفته دولت و در شرایطی که دولت دوازدهم نخستین روزهای عمر کاری خود را پشت سر می‌گذارد، رییس‌جمهوری و اعضای کابینه‌اش با حضور در حرم امام راحل، ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب و رهنمودهای امام (ره) بر ادامه مسیر توسعه و پیشرفت کشور تاکید کردند. انقلابی که به اعتقاد رییس‌جمهوری مهم‌ترین پیامش، باور به مردم و اعتقاد قلبی به آنان برای پیشبرد اهداف نهایی کشور بود و رمز مانایی و ماندگاری انقلاب هم در گرو پیوند نزدیکی است که میان ارکان مختلف حاکمیت و مردم به وجود آمده است.

روحانی با بازخوانی مسیری که دولت یازدهم طی 4سال گذشته طی کرده، اعلام کرد که دولت با استفاده از تجربیات دولت یازدهم و دولت‌های قبلی تلاش می‌کند تا منافع ملی ایرانیان را بر اساس آنچه در قانون اساسی بدان تصریح شده، تامین کند. رییس‌جمهور در مراسم تجدید میثاق دولت دوازدهم با آرمان‌های امام راحل ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت گفت: «دولت دوازدهم باتجربه، امید بیشتر و اراده‌یی مستحکم‌تر برای انجام مطالبات مردم آماده است.» مطالباتی که از منظر رییس دولت دوازدهم اقتصاد و معیشت در راس آنها قرار دارد و دولت تلاش می‌کند با زمینه‌سازی مناسب فضا را برای تحقق آنها فراهم کند.

 اعتماد به مردم

روحانی با بیان اینکه « در کنار مرقد مطهر امام (ره)، آمده‌ایم تا در آغاز دولت دوازدهم بار دیگر با آرمان‌های امام‌خمینی (ره) بیعت کنیم»، اظهار داشت: امام (ره) به ما آموخته بود که باید در کنار خداباوری و دین‌باوری مردم را باور داشته باشیم و اجرای احکام الهی تنها در سایه حضور، اعتقاد، اعتماد و ایثار مردم امکان تحقق دارد.

به گزارش پاد، روحانی اظهار داشت: امام (ره) اسلامیت و جمهوریت را توامان با هم برای مردم به ارمغان آورد و به ما آموخت که دین و اجرای احکام الهی در سایه حاکمیت ملی و مردم‌سالاری نه تنها با هم منافات ندارند، بلکه استحکام دین در کنار حاکمیت مردم و تسلط آنها در سرنوشت خود است.

رییس‌جمهور ادامه داد: امام (ره) همواره دغدغه، مطالبات و نیازهای مردم را مدنظر قرار می‌داد و با اهمیت دادن به مستضعفان و کوخ‌نشینان در دیدگاه مردم آنها را بالاتر و نقش‌آفرین‌تر از کاخ‌نشین‌ها می‌دانست. امام(ره) به خوبی به ما یاد داد که راه آخرت از مسیر دنیای مردم می‌گذرد و دنیا مزرعه آخرت است و نه تنها دین و دنیا با هم در تضاد نیستند، بلکه اسلام و نظام برای تامین همه خواسته‌های مادی و معنوی مردم است.

روحانی افزود: در دیدگاه امام(ره)، عظمت و عزت مردم بسیار حایز اهمیت بود و ایشان هیچ‌گاه خواری ملت بزرگ ایران را تحمل نمی‌کرد و آن زمانی که احساس کرد، استیلای خارجی می‌خواهد بر آزادی مردم حاکم شود، صبر را از کف داد و گفت که قلبم در فشار است و چند روز است که کم خوابیدم و با ناراحتی فریاد زد که عظمت ایران و ارتش ایران را لگدکوب کردند و باید در کشور عزای عمومی اعلام کنیم. امام (ره) این اقدام را در شرایطی انجام داد که در ۴ آبان ۱۳۴۳ به خاطر کاپیتولاسیون، مستشاران امریکا در مصونیت بودند اما او تحمل نمی‌کرد که قدرت‌های استعمارگر بخواهند عظمت مردم ایران را زیر سوال ببرند.

 فقه پویا نیاز روز جامعه است

رییس‌جمهور افزود: امام (ره) راه مقتضیات زمان و انطباق فهم دین در چارچوب نیاز جامعه را به ما آموخت و اعلام کرد اجتهاد در واقع، اجتهاد زمان و مکان است و پویایی فقه را به خوبی برای ما تبیین کرد. روحانی تاکید کرد: قانون اساسی، آرای مردم و انتخابات، مجلس آزاد، دولت مقتدر و استقلال قضایی همه از یادگاران امام راحل است.

رییس‌جمهور افزود: امام راحل به ما آموخت که امر حکومت را از همه‌پرسی آغاز کنیم و با آرای مردم نمایندگان خبرگان را مشخص کرده و بعد از تدوین قانون اساسی توسط منتخبان مردم دوباره آن را به رای مردم بگذاریم. او راه صندوق رای را برای تداوم و استحکام این نظام برای مردم تبیین کرد.

روحانی اظهار داشت: اگر انتخابات آزاد و کلام امام(ره) که میزان رای ملت است، نبود، امروز شاید در آستانه چهلمین سالروز انقلاب اسلامی قرار نمی‌گرفتیم. رییس‌جمهور با بیان اینکه ملت عزیز ایران بعد از ۴ سال تلاش دولت یازدهم یک بار دیگر مسوولیت اداره کشور را بر دوش دولت دوازدهم قرار دادند، گفت: دولت دوازدهم با تجربیات دولت یازدهم و دولت‌های گذشته امروز آماده‌تر از ۴سال پیش سکان نظام اسلامی و دستگاه اجرایی کشور را در کنار سایر مسوولان و با هدایت رهبری نظام بر دوش گرفته است و ما امروز امیدوارتر از ۴سال گذشته خود را برای حل مشکلات کشور آماده و با اندوخته تجربه و امید بیشتر و اراده‌یی مستحکم‌تر برای انجام مطالبات مردم مهیا کرده‌ایم.

 نقش مردم در توسعه کشور

روحانی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد، این است که امید مردم به آینده و حضور آنها در صحنه و اعتمادشان به نظام و دولت باید باقی بماند. رییس‌جمهور تاکید کرد: مردم باید در برابر هر دستگاه خبری و رسانه‌یی که بخواهد امید، اعتماد و حضور مردم در صحنه را مخدوش کند به خوبی نظراتشان را تبیین کنند.

روحانی ادامه داد: اگر هدایت‌های رهبری در کنار ما باشد و حمایت، دلگرمی و پشتوانه مردم در این صحنه باشد، حتما از مشکلات عبور خواهیم کرد.

 مقابله با تهدیدهای خارجی

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه ما از تهدیدات و توطئه‌های خارجی باکی نداریم، چرا که عدم هراس از بیگانگان را از امام (ره) آموخته‌ایم، گفت: امام(ره) در جنگ ۸ساله‌یی که همه قدرت‌ها از متجاوزان علیه ایران حمایت می‌کردند، خم به ابرو نیاورد و به ما آموخت که چگونه یک ملت با اراده‌یی مستحکم می‌تواند در برابر انواع توطئه‌ها ایستادگی کند.

روحانی با بیان اینکه ۴ سال پیش تصور نمی‌کردیم که در دولت یازدهم بتوانیم مشکلات بزرگ اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت ملی را به خوبی پشت سر بگذاریم و پیش ببریم، گفت: امروز امیدوارتر از ۴ سال گذشته هفته دولت را گرامی می‌داریم و با راه، سیره و آرمان‌های امام (ره) عهد می‌بندیم. رییس دولت دوازدهم ادامه داد: می‌دانیم که امام(ره) فرموده در کنار مردم و با مردم باشید و در راه اهداف مردم حرکت کرده و اتکای ما باید به حق بوده و هدف نهایی ما رضایت خداوند باشد.

رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که دولت دوازدهم در کنار حمایت‌ها و حضور مردم در صحنه بتواند مشکلات بزرگی که پیش روی اوست، از میان بردارد. روحانی با بیان اینکه امروز دیگر زمان سعی و خطا نیست، تاکید کرد: ما باید با اراده مستحکم‌تر اقدامات اساسی را برای قرن آینده، شمسی در این ۴ سال انجام دهیم.

روحانی از حضور و تلاش آحاد ملت ایران در انتخابات شکوهمند ۲۹ اردیبهشت و حمایت‌ها و راهنمایی بیت امام راحل و یادگار امام(ره) تقدیر کرد و این حضور را باعث تبدیل شدن این انتخابات به عنوان حماسه بزرگ سیاسی در کشور دانست و گفت: امروز با حمایت مجلس و رای اعتماد آنها به وزرای کابینه دوازدهم می‌توانیم، بگوییم که دولت برای کار عمل و ایثار خود را آماده کرده است.

 

 

ارسال نظر