غربالگری 20 بیماری ژنتیکی نوزادان

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۰۰:۳۳:۴۹
کد خبر: ۱۴۳۲۲۵
غربالگری 20 بیماری ژنتیکی نوزادان

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت از توسعه غربالگری بیماری‌های ژنتیکی و سرشتی نوزادان به 20 مورد خبر داد.

حامد برکاتی با اشاره به اینکه همه ساله اول تا هفتم اردیبهشت به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده و هر سال شعاری از سوی سازمان بهداشت جهانی برای این هفته اعلام می‌شود، گفت: شعار هفته سلامت امسال «مراقبت‌های بهداشتی اولیه راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» در نظر گرفته شده است.

 او افزود: آنچه در سال‌های گذشته در کشور به عنوان تجربه‌ای گرانقدر محسوب می‌شود، دستیابی به شاخص‌هایی در نظام سلامت برای ارایه خدمات اولیه بهداشتی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به آغاز ارایه خدمات پایه از جمله واکسیناسیون مادر و کودک و گسترش آن با اجرای طرح تحول سلامت به تمام گروه‌های سنی، عنوان کرد: هفته سلامت بهانه‌ای برای یادآوری اولویت‌های سلامت در زندگی مردم و بازتعریف نقش دستگاه‌ها و خود مردم در این زمینه است.

 او اظهار کرد: نظام سلامت تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد از مولفه‌هایی که می‌تواند در سلامت مردم نقش ایفا کند، برعهده دارد و مابقی آن بر عهده سایر دستگاه‌ها، حوزه‌ها و خود مردم است. برکاتی با اشاره به اینکه مردم باید با خود مراقبتی آشنا شده و رعایت اصول اولیه بهداشتی را به تمامی ارکان زندگی تعمیم دهند، تصریح کرد: روز هفتم از هفته سلامت در سال جاری به نام سلامت جمعیت و خانواده نامگذاری شده است و در ساختار وزارت بهداشت متولی این امر دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس بوده که همکاری‌هایی را با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دارد و دستورالعمل‌هایی را برای انجام اقدامات متناسب ارایه کرده است. مدیرکل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه سلامت خانواده گروه‌های سنی شامل نوزاد، کودک، نوجوان، جوان، میانسال، سالمند و گروه ویژه مادران مشخص شده است، اظهار داشت: برنامه‌های خاصی برای ارتقای سلامت این گروه‌ها در نظام سلامت کشور پایه‌ریزی شده است.

 وی ادامه داد: زایمان ایمن، فیزیولوژیک، تغذیه با شیرمادر، واکسیناسیون، غربالگری بیماری‌هایی از قبیل هایپو تیروئید، فنیل کتونوری و تالاسمی و مشاوره قبل از ازدواج از جمله اقدامات وزارت بهداشت برای گروه نوزادان و مادران است که در آینده غربالگری‌ها به 20 بیماری ژنتیک یا سرشتی توسعه می‌یابد. به گفته برکاتی در حال حاضر، غربالگری بیماری‌های ژنتیکی توسط مرکز مدیریت بیماری‌های غیر‌واگیر و ژنتیک در مرحله پایلوت است.

 

 

ارسال نظر