بازارسازی فابیوس در تهران

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۴۵۰

گروه ایران

تردد و آمد و شد مقامات غربی به ایران، نشان از یک موضوع مهم دارد؛ اینکه پس از سال‌ها انزوای دیپلماتیک و اقتصادی ایران در جامعه بین‌الملل که به سبب تحریم‌های اقتصادی و حساسیت بر فعالیت‌های هسته‌یی ایجاد شده بود، ایران اکنون در حال تلاش است تا به جایگاه بهتر و قابل توجه‌تری در عرصه بین‌المللی دست یابد؛ جایگاهی که غربی‌ها به‌خصوص اروپایی‌ها هم به‌نظر می‌رسد از آن استقبال می‌کنند. در همین راستا و بلافاصله پس از سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران آمد تا پس از 17سال یک وزیر خارجه از این کشور به ایران بیاید تا این‌بار نه برای مذاکره از محدودیت‌های هسته‌یی بلکه درمورد همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌یی با مقامات کشور به گفت‌وگو و رایزنی بپردازد. در این میان مواضع سرسختانه فرانسه درمورد پرونده هسته‌یی و ایفای نقش سنگ‌انداز توسط فابیوس در این مذاکرات، با پایمردی و کاردانی مسوولان سیاسی و تیم مذاکره‌کننده کشور نه تنها باعث شد که فرانسوی‌ها مجبور به تغییر جهت و همسویی با کشورهای مذاکره‌کننده شوند، بلکه سبب‌ساز سفر وزیر خارجه‌یی شد که این‌بار نه به‌عنوان پلیس بد، بلکه به‌عنوان مسوولی که قصد همکاری‌های مشترک سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد، وارد کشور شود. لازم به ذکر است در این سفر وی ضمن دیدار با دکتر روحانی رییس‌جمهور، با محمدجواد ظریف، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و خانم معصومه ابتکار رییس سازمان محیط‌زیست دیدار و گفت‌وگو کرد. در همین راستا رییس‌جمهوری قبل از دیدار با لوران فابیوس، در جلسه هیات دولت، اجرای توافق هسته‌یی را فرصت بی‌سابقه‌یی برای تقویت تولید داخلی و بازارگشایی صادراتی دانست و بر ضرورت برنامه‌ریزی برای مدیریت هماهنگ روابط اقتصادی خارجی تاکید کرد.


روحانی به فرانسه دعوت شد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روزگذشته در دیدار لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه بااشاره به تلاش و اراده جدی طرفین مذاکرات در ۲۲ماه گذشته برای دستیابی به توافق، گفت: ۷کشور در این مذاکرات زمان و انرژی زیادی صرف کردند و لذا باید برای حفظ توافق هم تمام تلاش خود را به‌کار گیرند. دولت ایران در مسیر توافق مستحکم است و ما به تعهدات خود تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش پایبند باشد، پایبند خواهیم بود. روحانی، گام دوم را استفاده صحیح از این فضا در جهت تامین منافع مشترک ارزیابی کرد و افزود: روابط تهران- پاریس در سال‌های پس از انقلاب توأم با فرازونشیب‌هایی بوده است، اما ما می‌خواهیم در مناسبات خود، نگاه رو به آینده داشته باشیم و البته طبیعی است که همواره باید از گذشته درس‌های لازم را گرفت. دو کشور باید تلاش کنند تا توافق حاصل شده مستحکم بماند، چراکه این توافق می‌تواند پایه‌یی برای سایر توافقات دوجانبه همچنین همکاری‌های میان ایران و اتحادیه اروپا باشد. باید از فرصت به‌وجود آمده استفاده کرد تا عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته، جبران شود. ایران نمی‌خواهد در روابط آینده با فرانسه صرفا بر مقوله اقتصاد تمرکز داشته باشد، بلکه ما به‌دنبال توسعه روابط فرهنگی، علمی، تکنولوژیکی، دانشگاهی و گردشگری هستیم که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش همکاری‌ها داشته باشد. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: کل منطقه از توافق انجام شده میان ایران و 1+5 منتفع خواهند شد زیرا این توافق علیه هیچ کشوری نیست و همکاری‌ها و رایزنی‌های ما برای حل معضلات منطقه‌یی نظیر مبارزه با تروریسم، کمک‌های انسان‌دوستانه و استقرار خواست ملت‌ها می‌تواند آن را اثبات کند. در مسائل سوریه، لبنان و یمن همه باید به‌دنبال راه‌حل سیاسی باشیم و مذاکرات هسته‌یی نشان داد که اگر همه بر سر میز مذاکره حاضر شوند، می‌توانند اختلاف را به تفاهم تبدیل کنند. ایران در این زمینه آماده رایزنی و مشارکت با کشورهای دیگر در برقراری صلح و ثبات در منطقه است. در این دیدار لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز با ابراز رضایت از حضور خود در جمهوری اسلامی ایران، ازسوی فرانسوا اولاند از رییس‌جمهوری کشورمان برای سفر رسمی به پاریس دعوت کرده و اظهار داشت: دولت فرانسه به‌دنبال برقراری مناسباتی براساس احترام متقابل و دوستی با ایران است؛ سفر جنابعالی به پاریس فرصت‌های فراوانی را برای انجام کارهای بزرگ‌تر در حوزه دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی مهیا خواهد کرد. وی گفت: امروز سرآغاز فصل جدیدی از همکاری‌ها میان تهران و پاریس است و چشم‌انداز این آغاز مجدد نیز به‌دلیل توافق هسته‌یی بسیار روشن است. باید به سرعت زمان‌های هدر رفته در گذشته را برای گسترش همکاری‌ها جبران کنیم.

در روزهای آینده شاهد حضور پررنگ‌تر شرکت‌های عظیم فرانسوی در سرمایه‌گذاری‌ها در ایران خواهیم بود. حرف ما با ارباب صنایع فرانسه در حوزه‌های خودروسازی، هواپیمایی و محیط‌زیست این است که باید این‌بار برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال بازگردید. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه فرانسه در پایان با بیان اینکه در کشور ما در زمینه جهانگردی، کشورها دارای رده‌بندی خاصی هستند، گفت: جایگاه ایران در این جدول ارتقا خواهد یافت و خوشحال خواهیم شد که میزبان جهانگردان ایرانی باشیم. ما همچنین از همکاری در حوزه‌های علمی، آموزشی به‌ویژه حضور دانشجویان دو کشور، استقبال می‌کنیم.


قصد فرانسه برای حضور همه‌جانبه

قبل از دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با دکتر روحانی، لوران فابیوس در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، توافق هسته‌یی را توافقی برای صلح و ثبات منطقه دانست و به ازسرگیری روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران و فرانسه اشاره کرد. وی افزود: با وضع جدید و برداشته شدن تحریم‌ها، فرانسه قصد دارد اگر ایران حاضر باشد شرکت‌های آن در حوزه‌هایی همچون خودرو، هواپیمایی، محیط‌زیست، سلامت و کشاورزی در ایران حضور داشته باشند. ایران کشور با نفوذی در منطقه است و فرانسه هم به دلایل متنوع در همین وضع است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، فابیوس در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام فرانسه جهت برطرف کردن ذهنیت ایرانی‌ها در طول مذاکرات هسته‌یی و مسائل دیگر گفت: خیلی خوشحالم که به این پرسش پاسخ می‌دهم. گفته شده فرانسه در این مذاکرات سرسختی می‌کند و موضع سختی دارد. نه، فرانسه در مواضعش استمرار داشته و محکم بوده است. اما باید بدانید که یک موضع محکم سازنده داشته است که البته باید بدانیم چرا؟ اول برای اینکه موضوع هسته‌یی است. هسته‌یی شوخی نیست. از آغاز ما فرمول آقای روحانی را مدنظر خود قرار دادیم و در ذهنیتی با هم شریک بودیم که انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز بله، اما بمب هسته‌یی خیر و در این جهت می‌خواهم واقعا از آقای صالحی (رییس سازمان انرژی اتمی ایران) که در این مذاکرات نقش سازنده‌یی داشتند، قدردانی کنم. دوم ما می‌خواستیم درواقع علیه اشاعه تسلیحات اتمی مبارزه کنیم. ایده ما این بود که نه تنها ما به یک توافق که برای ایران، فرانسه، منطقه و جهان به‌خصوص مردم ایران خیلی مفید است، برسیم بلکه ایده این بود که ما مانع اشاعه هسته‌یی شویم. همه ما می‌خواستیم به توافقی که لازم بود برسیم؛ بنابراین اگر چنین احساسی در مردم ایران ایجاد شده که فرانسه یک روش و رفتار محدود‌کننده برای توافق داشته است؛ باید بگویم خیر این چنین نیست.


گفت‌وگوهای سیاسی و اقتصادی دو کشور

در ادامه این نشست خبری محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد که این سفر، زمینه را برای رفع برخی سوءتفاهم‌ها فراهم می‌کند. با اجرای توافق برجام، زمینه برای همکاری‌های گسترده‌تر بین دو کشور در موضوعاتی همچون انرژی، حمل‌ونقل، صنایع خودروسازی و دیگر عرصه‌هایی که پیش از این ایران و فرانسه دارای روابط بوده‌اند، فراهم خواهد شد. همچنین امروز توافق کردیم گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور را گسترش دهیم. وی افزود: مدتی گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور محدود به حوزه هسته‌یی شده بود و اکنون می‌خواهیم آن را گسترش دهیم و به‌صورت مرتب گفت‌وگوهایی در سطح مدیران کل، معاونان وزرا و وزرای خارجه دو کشور برگزار خواهد شد. مبارزه با افراط‌گرایی و تروریست، مبارزه با قاچاق موادمخدر همچنین همکاری در ارتباط با محیط‌زیست از زمینه‌های همکاری بین دو کشور می‌تواند باشد. رییس دستگاه دیپلماسی بااشاره به روابط دو کشور طی سال‌های گذشته اظهار داشت: ایران و فرانسه دارای سابقه طولانی هستند، البته این روابط در سال‌های اخیر با فرازونشیب‌هایی مواجه بوده است و امیدواریم از این به بعد بیشتر از گذشته به سمت روابط قوی‌تر و جدی‌تر در زمینه‌های مختلف حرکت کنیم. همچنین دو کشور، در حوزه هسته‌یی نیز می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و علاوه بر توافق، ایران و فرانسه در این زمینه دارای روابط دیرینه‌یی بوده‌اند و این روابط اجازه می‌دهد فرانسه حضور گسترده‌تر جهت همکاری با ایران در این عرصه‌ها داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر