اخبار

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۰۰:۵۸:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۰۶۵

برنامه سازمان فضایی  و پرتاب ماهواره‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرمی

رییس سازمان فضایی از برنامه سازمان فضایی برای پرتاب ماهواره‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرمی تا ۴ سال آینده خبر داد. حسن سالاریه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که برنامه‌های سازمان برای قراردادن ماهواره‌های ۱۰۰ کیلویی در مدار تا پایان سال چیست و آیا پرتاب‌های آینده هم با کمک سایوز خواهد بود یا پرتابگر ایرانی، اظهار کرد: در بحث پرتابگر ایرانی و بومی تا پایان سال پیش‌بینی ما این است که به مدار ۵۰۰ کیلومتری در وزن ۱۰۰ کیلوگرمی می‌رسیم و این برنامه ادامه پیدا می‌کند و سال بعد ان‌شاءالله در وزن ۲۰۰ کیلوگرم پرتاب خواهیم داشت. وی افزود: بعد از ۴ سال به پرتاب‌های ۵۰۰ کیلوگرم خواهیم رسید. 

رییس سازمان فضایی ایران ضمن اشاره به اینکه در این رابطه برنامه مدون و مشخصی داریم و تست‌های متعددی در حال انجام است، افزود: بسیاری از ماهواره‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، چون وزنش پایین است توسط پرتابگر ایرانی قابل پرتاب و قابل ارسال به فضا است و امکان مدارگذاری را دارد. 

سالاریه ادامه داد: البته این شرایط نافی این موضوع نیست که ما از پرتاب‌گر خارجی استفاده نکنیم؛ چرا که با توجه به افزایش ساخت ماهواره‌های متعدد داخلی و اینکه ممکن است به هر دلیلی ظرفیت پرتابگر داخلی ما اجازه ندهد که مثلاً همه ماهواره‌ها را در یکسال مدارگذاری کنیم، ممکن است به پرتابگر خارجی نیز نیاز داشته باشیم. معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: اگر همکاری ایران با کشور روسیه ادامه پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که ماهواره‌های داخلی که توسط پرتابگرهای داخلی ما اشباع شده و قابل پرداخت در مدار نیست، از پرتابگرهای خارجی مثل پرتابگرهای روسیه استفاده کنیم.

مسوولان، اطلاعات فنی بیشتری از «خیام» منتشر کنند

تاکنون محققان حوزه ژئوماتیک کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از دور علاوه بر ارایه خدمات، موفقیت‌هایی در حوزه کشف معادن داشته‌اند و با پرتاب ماهواره «خیام» این انتظار را از مسوولان دارند که اطلاعات بیشتری از این ماهواره ارایه دهند؛ چرا که آنها معتقدند این اطلاعات به آنها کمک می‌کند که بدانند با «خیام» تا چه اندازه به عمق تصاویر فضایی دست می‌یابند. شهاب پورصالح، مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ژئوماتیک در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پرتاب ماهواره مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه تاکنون جزییات بیشتری از این ماهواره منتشر نشده است، گفت: با توجه به وجود تحریم‌ها، پرتاب مشترک این ماهواره و خدماتی که می‌تواند این ماهواره ایجاد کند، بهترین و هوشمندانه‌ترین اقدام بوده است. 

وی ماهواره «خیام» را با در نظر گرفتن تکنولوژی حال حاضر، از نوع ماهواره سنجش از دور با توان تفکیک مکانی متوسط دانست و یادآور شد: تنها اطلاعاتی که از این ماهواره در دست داریم، این است که این ماهواره دارای ۳ دوربین است. در حوزه سنجش از دور دو زمینه «توان تفکیک مکانی» و «توان تفکیک طیفی» مهم هستند؛ چرا که این دو توانایی ما را در شناسایی حوزه‌های معدنی، گیاهی و غیره یاری می‌کند. این محقق تاکید کرد: آنچه که «خیام» را برای ما مهم می‌کند، نسبت سیگنال به نویز است. متاسفانه در ماهواره‌های روسی و چینی، این نسبت بسیار پایین است به این معنا که از تعدادی سیگنال، نویز دریافت می‌کنیم و ما باید بدانیم نسبت سیگنال به نویز ماهواره «خیام» به چه میزان است. پورصالح با طرح این سوالات که ماهواره «خیام» چند بیتی است و تغییرات بازه دینامیکی «خیام» چقدر است، افزود: این اطلاعات به ما کمک می‌کند که بدانیم با داده‌های ماهواره «خیام»، تا چه اندازه به عمق تصاویر دسترسی داریم. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نحوه دسترسی شرکت‌های فعال در این حوزه به تصاویر ماهواره‌ای، تاکید کرد: در صورتی که به سرعت تصاویر ماهواره «خیام» در اختیار بخش‌های خصوصی گذاشته شود، دسترسی ما به این تصاویر با سهولت بیشتری همراه خواهد شد.

 

ارسال نظر