وزیر ارتباطات: اینترنت بدون فیلتر ندارم

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۱:۰۸:۱۷
کد خبر: ۱۸۵۰۸۸

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از زمانی که وزیر شده‌ام، از تلگرام و شبکه‌های فیلترشده خارجی استفاده نکرده‌ام و اینترنت گوشی‌ام، اینترنت معمولی است. عیسی زارع‌پور در نخستین نشست خبری خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سوالی مبنی بر استفاده‌ از اینترنت بدون فیلتر گفت: در کشور ایران، پلتفرم‌های خارجی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرند، اجازه فعالیت دارند، بنده هم تنها از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خارجی فیلترنشده استفاده می‌کنم. اینترنت بدون فیلتر ندارم و از اینترنت معمولی در گوشی همراهم استفاده می‌کنم. زارع‌پور درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت: یک استفاده شخصی است‌ و یک استفاده به عنوان جایگاه سازمانی؛ بنده در جایگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مقید به قانون باشم و از پلتفرم‌های خارجی فیلترنشده استفاده می‌کنم اما به عنوان وزیر ارتباطات درباره پلتفرم‌هایی که طبق قانون جمهوری اسلامی فیلتر شده‌اند، این خط قرمز را دارم. اگر خلاف این باشد، باید پاسخگو باشم که چرا خلاف قانون عمل می‌کنم زیرا نمی‌شود از طرفی برای پلتفرمی محدودیت اعمال کنیم و از طرف دیگر در آن بازارگرمی داشته باشیم؛ این یک تناقض است. وی با بیان اینکه ملاحظه‌ای برای استفاده از پلتفرم‌های خارجی فیلترنشده ندارم، گفت: از زمانی که وزیر شده‌ام، از تلگرام استفاده نمی‌کنم، اینترنت بدون فیلتر هم ندارم و روی سیم‌کارت گوشی، تبلت و رایانه‌ام، از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم، مثل باقی مردم. حضور مدیران وزارت ارتباطات در توئیتر و سایر شبکه‌های فیلترشده هم یک تصمیم شخصی است، نه سازمانی و ما محدودیتی برایشان ایجاد نکردیم. اما مساله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابه‌جا می‌شوند و این باید سامان پیدا کند، چون به ضرر مردم تمام خواهد شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر به‌صورت ناشناس، بیان کرد: ابزار پایش شبکه‌های اجتماعی مشخص است و من اکانت فیکی در این شبکه‌ها ندارم. من اکانت‌های مختلفی در فضای مجازی دارم، اما به عنوان یک وزیر تعاملم با عامه مردم از طریق شماره تلفن همراهی است که پیش از این اعلام کرده‌ام. اینکه گفته می‌شود وزیر ارتباطات با شبکه‌های اجتماعی بیگانه است، درست نیست. پیش از این نیز عضو شبکه‌های اجتماعی داخلی بوده‌ام اما اعلام عمومی در مورد اکانت‌هایم به تازگی اتفاق افتاده است. شخصا اعتقاد دارم باید از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنم که در دسترس همه مردم است.

    تمام کشورها برای سالم‌سازی فضای  مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند

زارع‌پور درباره موضع وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ، اظهار کرد: به عنوان کسی که پنج سال خارج از کشور، زندگی و به ۱۷ کشور سفر کرده‌ام، می‌گویم که اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و کشورها خطوط قرمز متفاوتی در این زمینه دارند. در مصوبه ITU هم یک سری خطوط قرمز اعمال شده که همه کشورها باید نسبت به این محتواها حساس باشند. موضع درخصوص فیلترینگ، صفر و یک نیست، اما تمامی کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند، اما این موضوع با توجه به خطوط قرمزشان متفاوت است. وی با بیان اینکه اکنون فضای مجازی تبدیل به زیست اصلی مردم شده است، اگر این فضا قاعده‌مند نباشد و هرکس که در آن فعالیت می‌کند، حقوق و تکالیف خود را نداند، آشفته‌بازار شده و حقوق مردم ضایع خواهد شد. اگر سری به دادسرای جرایم رایانه‌ای بزنید و مراجعات مردمی را در خصوص مشکلات ناشی از فضای مجازی ببینید، باید از ما بخواهید که به عنوان حاکمیت از حقوق مردم در برابر هتک حرمت‌ها و کلاهبرداری‌ها در این فضا دفاع کنیم؛ لازمه این احقاق حقوق، ساماندهی فضای مجازی است. اگر فضا شفاف شود، به نفع بازیگران این حوزه است و پلتفرم‌ها نیز می‌دانند چه حقوق و تکالیفی دارند و با کدام دستگاه باید مواجه شوند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در برخی کشورها در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند، یا قانون‌ مادر را به‌روزرسانی می‌کنند. ما هم برای استفاده حداکثری از این فضا، باید شفاف و ساماندهی کنیم. اما آیا طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی که به طرح صیانت موسوم شده، تضمین‌کننده است؟ ما به مجلس اعلام کردیم که این طرح جای بهبود و ارتقاء دارد. ما در تعامل با همه بازیگران حاکمیتی که در این حوزه حضور داشتند، پیشنهادی را تهیه و به مجلس ارایه کردیم تا بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی را برطرف کنیم. مجموع این طرح، به نفع بخش خصوصی و کسب‌وکارهاست و شفافیت در این طرح می‌تواند باعث رشد کسب‌وکارها شود.

    تصمیم‌گیری برای فیلترینگ توئیتر و یوتیوب، جمعی است

زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و یوتیوب، گفت: این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات در کمیته فیلترینگ از میان ۱۳ عضو، تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم. اعتقاد من این است که هر پلتفرم خارجی که قواعد ما را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور را دارد و این شاه‌بیت نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران است. وی ادامه داد: اگر پلتفرم‌های خارجی الزامات ما را بپذیرند، هیچ منعی نداریم که آنها در کشور فعالیت کنند. اما بحث حاکمیت فضای مجازی، نگرانی همه کشورها است و یکی از دغدغه‌های جدی است که دولت‌ها حتی به تازگی در اجلاس IGF لهستان آن را مطرح کرده‌اند، زیرا پلتفرم‌ها در صورت نبود قواعد و ضابطه، باعث خلع سلاح دولت‌ها می‌شوند و نمی‌توان حقوق مردم را از طریق آنها استیفا کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره برنامه‌ دولت سیزدهم برای مذاکره با پلتفرم‌های خارجی، بیان کرد: موضوع حکمرانی فضای مجازی و عدم ضابطه‌مند بودن پلتفرم‌های اجتماعی، یک مشکل جهانی است، به همین دلیل کارگروهی در سازمان ملل متحد تشکیل شده که با حضور کشورهای مختلف در حال تهیه پیش‌نویسی برای قاعده‌پذیر کردن پلتفرم‌های اجتماعی در دنیا هستند و یکی از اعضای فعال در این کارگروه، ایران است که این موضوع را پیگیری می‌کند. همه کشورها به این نتیجه رسیدند که بحث قاعده‌مند کردن فعالیت شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها را به‌طور ویژه دنبال کنند. ما نیز این مساله را به‌طور جدی دنبال خواهیم کرد و یکی از برنامه‌های اصلی‌مان تحقق این موضوع خواهد بود.

    نظرات وزارت ارتباطات  درباره طرح حمایت محرمانه نیست

زارع‌پور در پاسخ به اینکه چرا با وجود تأکید بر شفافیت، پیشنهاد وزارت ارتباطات برای طرح حمایت از حقوق کاربران با مهر محرمانه به مجلس ارایه شده است، گفت: ما جلسات متعددی را با حضور فعالان این حوزه برای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی برگزار کردیم و چارچوب به‌روزشده‌ای را تهیه کردیم تا نگرانی این حوزه را برطرف کند اما معتقدیم قبل از اینکه این پیشنهادات در مرجع تخصصی بررسی شود، به قضاوت گذاشتن عمومی آن به ضرر طرح خواهد بود. ازاین‌رو قبل از بررسی این پیشنهادات در کمیسیون طرح، رسانه‌ای کردن آن را جایز ندانسته‌ایم. وی افزود: هم‌اکنون با ارایه شدن این پیشنهادات در کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس، از رییس کمیسیون می‌خواهم در صورت صلاحدید پیشنهاد وزارت ارتباطات را انتشار عمومی دهد. این پیشنهادات ماحصل بررسی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی است و تنها نکته ما این بود که حاشیه بر متن غلبه پیدا نکند و اصل مساله زیر سوال نرود. ما هیچ‌گونه محرمانگی روی این طرح نداشتیم و قصدمان این بود در صورتی که مجلس پیشنهادات ما را برای بررسی بپذیرد، آن را اعلام عمومی کنیم. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ایجاد جو ناامیدی و نگرانی در اکوسیستم استارت‌آپی پس از مطرح شدن طرح‌ صیانت، توضیح داد: قطعاً نگرانی در فعالان استارت‌آپی این حوزه وجود دارد اما تدابیر دولت سیزدهم این است که نگرانی‌ها را به امید تبدیل کند و اکنون بارقه‌های امید با ورود اولین کسب و کار دیجیتال به فرابورس ایجاد شده است. اینجانب روزانه موارد متعددی را پیگیری می‌کنم، البته معتقدم تنظیم‌گری در این بخش باید شکل بگیرد و فضا شفاف شود تا کسب‌وکارها بتوانند در حوزه اقتصاد دیجیتال کار کنند. ما منفعل عمل نکرده و در بحث قضایی مربوط به یکی از استارت‌آپ‌ها نیز پیگیری‌های متعددی داشته‌ایم.

     سیاست کند شدن اینترنت بین‌الملل را  دنبال نمی‌کنیم

زارع‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این وزارتخانه به کاهش سرعت اینترنت بین‌الملل و کند شدن پلتفرم‌های خارجی اقدام کرده، گفت: ما سیاست کند شدن اینترنت بین‌الملل را دنبال نمی‌کنیم. اگر سرویس‌دهنده داخلی باکیفیت باشد، می‌تواند جای خود را میان کاربران باز کند و ما نیز از سرویس‌دهنده داخلی حمایت می‌کنیم، اما محدودیتی برای ترافیک خارجی ایجاد نمی‌کنیم. بلکه حتی با توسعه پروژه فیبر نوری به دنبال افزایش سرعت هستیم و راهبردمان این است که شبکه پرسرعت امن و با کیفیت راه‌اندازی کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه توسعه اینترنت ثابت در سال‌های گذشته سیار عقب ماندیم، اظهار کرد: مشکل فعلی کیفیت اینترنت و عدم توسعه ارتباطات ثابت مربوط به چند ماه نیست، گزارش speedtest که از سایت‌های مرجع اندازه‌گیری سرعت اینترنت است، نشان می‌دهد که وضعیت ما در حوزه اینترنت همراه بین رتبه‌های ۷۴ تا ۷۰ بوده است اما این ارزیابی در حوزه اینترنت ثابت، رتبه ۱۴۲ ایران را در بین ۱۸۰ کشور نشان می‌دهد که رتبه خوبی نیست. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه آثار عدم توسعه اینترنت ثابت تازه نمایان شده، افزود: در تمام کشورها دسترسی اینترنت ثابت به اینترنت همراه ارجحیت دارد و نسبت سرعت اینترنت ثابت به سیار خیلی بیشتر است، زیرا وقتی در شبکه همراه فشار زیاد باشد، شبکه نمی‌تواند پاسخگو باشد. جهت‌گیری کشورهای پیشرفته این است که دسترسی کاربران از طریق شبکه‌های ثابت فراهم شود و فشار برروی شبکه موبایل به دلیل محدودیت فرکانس وجود نداشته باشد، اما در کشور ما این موضوع کاملا برعکس است.


 

ارسال نظر