چگونه از حملات سایبری در امان باشید

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۲۴
چگونه از حملات سایبری در امان باشید

گروه دانش و فن|

اینترنت امکانات نامحدودی را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانیم از اطلاعات استفاده کرده و با سایر نقاط جهان ارتباط برقرار کنیم. با وجود این، امکانات زیادی هم برای مجرمان و سوءاستفاده از این فضا وجود دارد. جرایم سایبری یک پدیده نسبتا جدید است و به هر جرمی گفته می‌شود که توسط شخصی با استفاده از رایانه یا وسیله الکترونیکی و به‌ویژه از طریق اینترنت انجام دهد. در صورت هدف قرار دادن یا استفاده از دستگاه رایانه‌ای، تقریباً هر چیزی ممکن است یک جرم سایبری محسوب شود. وب‌سایت سیفتی‌دیتکتیو به بررسی جرایم سایبری و چگونگی محافظت از خود در برابر آنها پرداخته است.

اگرچه هرگز نمی‌توان تضمین کرد که فردی قربانی جرایم سایبری نشود، اما اقدامات بسیار مهم و اساسی برای جلوگیری از حملات سایبری وجود دارد تا شانس ایمن ماندن به‌طور چشمگیری بهبود یابد. یکی از آن موارد این است که همیشه باید از آنتی‌ویروس استفاده کنید. یک آنتی‌ویروس قوی در رایانه‌ها و گوشی‌های همراه شما باید اولین خط دفاعتان باشد. بهترین آنتی‌ویروس می‌تواند در ردیابی‌های خود بدافزارها و ویروس‌ها را شناسایی کند، می‌تواند از شما در برابر سرقت فیشینگ و سرقت هویت محافظت کند، دارای یک فایروال قدرتمند است و منجر‌به محافظت از خرید آنلاین می‌شود.

البته یک آنتی‌ویروس خوب هم یک روش درمانی کامل نیست و نمی‌توان زمانی که یک آنتی‌ویروس دارید، رفتار مرور آنلاین ایمن را رها کنید، با وجود این بهتر است که همواره از یک آنتی‌ویروس خوب استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد امنیتی این است که از ورود به وب‌سایت‌های غیر‌قابل‌اعتماد جلوگیری کنید. وب‌سایت‌هایی از جمله وب‌سایت‌هایی که مخصوص بزرگسالان یا قمار است، می‌تواند امنیت اینترنت شما را نابود کند. گاهی ممکن است رایانه شما اقدام به دانلود یک فایل کند و شما حتی از این فرآیند خبر نداشته باشید؛ این اتفاق درصورت مراجعه به برخی از وب‌سایت‌های نامطمئن یا کلیک کردن روی برخی از تبلیغات امکان‌پذیر است. زمانی که یک وب‌سایت شروع به دانلود فایلی می‌کند که شما درخواست آن را نداده‌اید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که این فایل چیزی نیست که شما بخواهید و به احتمال ‌زیاد یک بدافزار یا تبلیغ‌ابزار مزاحم است.

نکته دیگری که باید توجه داشته باشید، این است که از دانلود نرم‌افزارهای کرک‌شده یا نرم‌افزارهای دیگر از بازارهای غیررسمی جلوگیری کنید. اگرچه دریافت این فایل‌ها می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما به همان اندازه هم امکان دانلود یک برنامه مخرب وجود دارد. بنابراین لازم است برای جلوگیری از نصب ناخواسته نرم‌افزارهای مخرب روی رایانه خود، فقط از منابع قابل اعتماد دانلود کنید. این منابع می‌تواند شامل وب‌سایت‌های رسمی نرم‌افزار، آی‌تونز، فروشگاه‌های آنلاین اندرویدی، آمازون و سایر بازارهای رسمی باشد.

همچنین لازم است که از حملات فیشینگ آگاه باشید. گاهی اوقات مجرمان سایبری حساس‌ترین اطلاعات شما را به روش‌های کلاهبرداری دریافت می‌کنند؛ آنها می‌توانند این کار را با ادعای اینکه نماینده یک بانک یا دولت هستند انجام دهند و از شما نام کاربری و رمز عبورتان را درخواست کنند. باید هوشمند باشید و فریب این مجرمان را نخورید و همیشه هویت اشخاص را قبل از ارایه اطلاعات شخصی یا مالی بررسی کنید.

یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزارها و سیستم عامل است. حتما با هشدار آزاردهنده‌ای که به شما می‌گوید آخرین نسخه به‌روزرسانی را برای سیستم عامل خود دانلود کنید، به خاطر دارید اما باید دقت کنید که از نادیده گرفتن این اخطار دست بکشید. آسیب‌پذیری‌های امنیتی منجربه بروز یک در پشتی آسان برای هکرها و مجرمان می‌شوند تا بتوانند دستگاه‌های شما را آلوده کنند. به همین دلیل لازم است زمانی که وصله‌های امنیتی و به‌روزرسانی توسط ارایه‌دهندگان نرم‌افزار عرضه می‌شود، اقدام به دانلود آنها کرده تا از سوء‌استفاده‌های مرسوم در امان بمانید.

استفاده از رمزهای عبور قوی هم از مواردی است که همواره باید به آن توجه داشته باشید. رمزهای عبوری که به سادگی قابل حدس باشند، ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهند. تکنیک‌های مدرنی برای رمزگشایی حساب‌هایی که رمزهای عبور معمول و غیرپیچیده‌ای دارند، هستند که می‌توانند منجربه لو رفتن اطلاعات حساب شما شوند. به همین دلیل لازم است که برای بیشتر وب‌سایت‌هایتان از رمزهای عبور طولانی با کاراکترهای خاص استفاده کنید.

همچنین لازم است والدین بر کودکان خود نظارت داشته باشند. اگر فرزندانتان از تلفن یا رایانه شما استفاده می‌کنند یا وسیله الکترونیکی خود را دارند، بهتر است که فعالیت آنها را از نزدیک نظارت کنید، مطمئن شوید که آنها به اطلاعات پرداخت ذخیره‌شده شما دسترسی ندارند و وب‌سایت‌ها و محتواهای نامناسب در دستگاهی که در دست آنهاست، مسدود شده‌ است. برخی از برنامه‌های ضدویروس شامل ویژگی‌های نظارتی والدین است که می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای استفاده نوجوانان هم برخی نرم‌افزارهای نظارتی وجود دارد که به آنها آزادی و حفظ حریم خصوصی می‌دهد اما همچنان شما را نسبت به تهدیدها

آگاه می‌کند.

شما ممکن است از آنچه یک هکر می‌تواند با آگاهی از چند بیت اطلاعات در مورد شما مانند تولد یا آدرستان انجام دهد، شگفت‌زده شوید، اما مجرمان سایبری با استفاده از مهندسی اجتماعی (یک فرم پیشرفته فیشینگ) می‌توانند با دسترسی به چند نکته اصلی از این اطلاعات، نام کاربری، شماره حساب بانکی یا موارد دیگر را استنتاج کنند. بنابراین لازم است که اطلاعات خود را در شبکه‌های اجتماعی زیاد از حد در معرض دید عموم قرار ندهید و آدرس خود را در عکس‌هایتان محو کنید و سرنخ‌هایی ندهید که می‌توانند به رمزهای اصلی شما منجر شود (مانند نام کودکان یا حیوانات خانگی) حتی ممکن است در صورتی که می‌دانید تاریخ تولد شما یکی از اعداد مهم در حساب‌های کاربری‌تان به شمار می‌رود، بخواهید آن را از دید عموم پنهان کنید.

نکته دیگر اینکه جرایم آنلاین را گزارش دهید، هرچند برخی از مردم این کار را نمی‌کنند. همه می‌دانند که سرقت هویت و کلاهبرداری از کارت اعتباری جرم است، اما اگر شخصی شما را آزار و اذیت آنلاین کند، وانمود کند که شماست و به حرفه یا شهرت شما آسیب وارد کند، یا از شما باج‌گیری کند، اقداماتی مجرمانه صورت داده است. بنابراین لازم است تا حد امکان با استفاده از یک آنتی‌ویروس قوی و رعایت رفتارهای ایمن، خود را در امان نگه دارید و البته درصورتی که در مواجهه با جرایم سایبری قرار گرفتید، از اطلاعاتی که در اختیار پلیس قرار می‌دهید، هراسی نداشته باشید.

 

ارسال نظر