اخبار فضایی

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۲۰

6 ماهواره آماده ارسال به مدار داریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آماده شدن شش ماهواره برای ارسال به مدار خبر داد. به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آستانه ارسال ماهواره ظفر به مدار، محمدجواد آذری‌جهرمی در توییتی نوشت: «شش ماهواره، آماده‌ ارسال به مدار داریم. سرعت ساخت بالا رفته و باید سرعت ارسال به مدار را هم بالا برد. دانشگاه امیرکبیر ساخت ماهواره سنجشی با دقت یک متر را از امروز شروع کرد.» بر اساس این گزارش ماهواره مخابراتی ظفر که ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و عمر عملکردی آن در مدار حداقل ۱.۵ سال است به گفته وزیر ارتباطات تا قبل از دهه فجر امسال به فضا ارسال خواهد شد.

این ماهواره هفته گذشته از سوی دانشگاه علم و صنعت ایران تحویل سازمان فضایی شد و این سازمان نیز آن را برای طی فرایند ارسال به فضا به پایگاه فضایی منتقل کرد.

 بر این اساس تصمیم‌گیری برای زمان تزریق این ماهواره در مدار بر عهده وزارت دفاع و گروه پرتاب‌گر است.

ماموریت‌های ماهواره ظفر

ماموریت ماهواره ظفر تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر است. ارتفاع این ماهواره سه محوره ۵۳۰ کیلومتر است و در مدار LEO دایروی با باند فرکانسی s&f قرار خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، ماهواره ظفر با سه ماموریت اصلی تصویربرداری، ذخیره و ارسال داده و اندازه‌گیری تشعشعات فضایی در مدت زمان سه سال در دو نمونه ظفر ۱ و ظفر ۲ در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده است. این ماهواره در رده ماهواره‌های Low Earth orbit (مدار نزدیک زمین) با ارتفاع مداری ۵۳۰ کیلومتر، شیب ۵۶ درجه و جرم ۱۱۳ کیلوگرم است.

 در بخش فضایی، ماهواره ظفر شامل محموله تصویربرداری، محموله ذخیره و ارسال، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی، زیر سیستم‌های تعیین موقعیت، تعیین و کنترل وضعیت، مدیریت داده و فرمان، انرژی، سازه و مکانیزم و کنترل حرارت است.

ماهواره ظفر۱ دارای محموله تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با تفکیک مکانی بهتر از ۲۵متر است، تهیه نقشه یکی از مهم‌ترین کاربردهای این ماهواره است. با استفاده از این کاربرد مهم، تولید و به روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی، پایش توسعه شهری، مرز پهنه‌های کشاورزی، مرز پهنه‌های جنگلی، نقشه‌های پهنه‌بندی دریاچه‌های دایمی و فصلی آن هم در مقیاس ملی انجام می‌شود.

 کاربرد دیگر این ماهواره هیدروگرافی است که پایش مرز دریاچه‌ها و بهبود در پایش خطوط ساحلی را ممکن می‌کند، تعیین مرکز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری، به‌روزرسانی نقشه‌های ساختاری در مقیاس ملی نیز کاربردهای شهری و زمین‌شناسی است که برعهده ماهواره ظفر۱ گذاشته شده است.

ماهواره ظفر ۲ دارای محموله تصویربرداری چندطیفی با تفکیک مکانی بهتر از ۱۶متر است. در ماهواره ظفر ۲ علاوه بر تمام امکانات ماهواره ظفر۱، پایش بستر رودخانه‌ها، شناسایی مناطق تخریب‌شده بعد از بحران در نواحی شهری در مقیاس منطقه‌ای و بهبود در سامانه پایش حریق نیز وجود دارد.

نسخه جدید ماهواره «پیام  2 » با طراحی جدید آغاز شد

رییس سازمان فضایی ایران گفت: «طراحی جدید ماهواره پیام 2 در این سازمان تایید شده و مشخصات آن نهایی شده و ساخت این ماهواره توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شده است.»

مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تایید طراحی و ساخت ماهواره پیام ۲، گفت: «طراحی و ساخت نسخه جدید ماهواره پیام در سازمان فضایی تایید و مشخصات این ماهواره نهایی شده است و آغاز ساخت این ماهواره توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر اکنون در قالب گروه‌های محقق، نخبه و دانشمندان ایرانی انجام می‌شود.» وی افزود: «ما در طراحی ماهواره پیام ۲ پیشرفت‌های قابل توجهی کرده‌ایم به‌طوری که به هیچ عنوان نسخه جدید آن قابل مقایسه با نمونه قبلی نخواهد بود.»

همچنین احمد معتمدی، رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره آخرین وضعیت طراحی و ساخت نسخه جدید ماهواره پیام توسط دانشمندان این دانشگاه، گفت: «دانشگاه صنعتی امیرکبیر آمادگی طراحی و ساخت نسخه جدید ماهواره پیام را دارد و اکنون در انتظار تایید سازمان فضایی برای آغاز کار است.»

وی افزود: «طراحی اولیه نسخه جدید ماهواره پیام حداقل به‌طور میانگین یک سال طول خواهد کشید و برای ساخت آن نیز نزدیک به پنج سال زمان نیاز دارد تا با توجه به تغییرات و مدل‌های جدید فرایند تکمیل آن انجام شود.» معتمدی تصریح کرد: «این دانشگاه آمادگی کامل دارد تا مراحل طراحی و ساخت نسخه دوم ماهواره پیام را با اعلام سازمان فضایی انجام دهد.»

 

ارسال نظر