دنیای فناوری

۱۳۹۸/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۸۴۵

تجربه متفاوت پیاده‌روی با هدست واقعیت مجازی

شرکت مایکروسافت اخیرا از هدست واقعیت مجازی خود به نام دریم‌واکر (DreamWalker) رونمایی کرد. این هدست کاربران را قادر می‌سازد تا در حالی که در خیابان قدم می‌زنند، سری هم به دنیای مجازی بزنند. به گزارش ایسنا، راه رفتن هم از حالا به بعد می‌تواند جذاب‌تر و متفاوت شود و مایکروسافت با هدست جدیدی که ارایه کرده، این کار را برای شما آسان ساخته است. محققان مایکروسافت به‌تازگی هدست واقعیت مجازی و کوله پشتی مجهز به رایانه‌ای را توسعه داده‌اند که کاربر با استفاده از آنها می‌تواند پیاده‌روی متفاوتی را تجربه کند. دریم‌واکر، پروژه جدید مایکروسافت است که برای کاربران تجربه جدیدی را به ارمغان می‌آورد و شامل یک هدست واقعیت مجازی و یک کوله‌پشتی هوشمند است. هنگامی که کاربران از خانه بیرون آمده و هدست مذکور و کوله پشتی را پوشیدند، هدست واقعیت مجازی اطلاعاتی در مورد محیطی که از آن می‌گذرند به آنها می‌دهد. دریم‌واکر با استفاده از دوربین‌های هوشمند RGB، داده‌های جغرافیایی و دیگر فناوری‌های موقعیت‌یابی در لحظه یک شبیه‌سازی سه‌بعدی از دنیای اطراف شما ایجاد می‌کند و موانعی مانند تیرهای برق، بخش‌هایی که گل و درخت کاشته شده‌اند و عابران پیاده را پیش چشم شما نمودار می‌کند. این فناوری حاصل یک پروژه قبلی است که سعی در تجسم موانع محیطی برای کاربران در محیط‌های داخلی داشت. دریم‌واکر همچنین می‌تواند حین راه رفتن برای کاربران موسیقی پخش کند تا آنها لذت بیشتری از قدم زدن ببرند.

تلاش توییتر برای مقابله با دیپ‌فیک

شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر این روزها درحال دست‌وپنجه‌‌نرم کردن با پدیده کلیپ‌‌های ویدئویی دستکاری شده یا دیپ‌فیک هستند. به گزارش زومیت، ویدیوهای دیپ‌فیک با گذشت زمان به دردسر بزرگی برای شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند. توییتر اعلام کرده است بزودی سیاست‌های جدیدی را برای مقابله با کلیپ‌‌های ویدئویی دستکاری‌شده که این روزها با نام دیپ‌فیک شناخته می‌شوند، اتخاذ خواهد کرد. دیپ‌فیک، نام تکنیک جدیدی برمبنای هوش‌‌ مصنوعی است که به ‌واسطه آن ویدئو‌های دروغینِ واقع‌گرایانه درست می‌شود. شبکه‌های اجتماعی بزرگ جهان نظیر فیس‌بوک و توییتر این روزها و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی، با پدیده دیپ‌فیک مواجه شده و به‌دنبال یافتن راه‌‌حلی موثر برای مقابله با آن هستند. پیش‌‌تر در‌‌سال جاری میلادی یک کلیپ ویدئویی دستکاری‌شده در توییتر و فیس‌بوک منتشر شد که در آن به نظر می‌‌رسید نانسی پلوسی -رییس مجلس نمایندگان امریکا- به‌‌هنگام سخنرانی قادر به‌‌بیان درست کلمات نیست؛ موضوعی که به‌‌شدت مورد انتقاد قرارگرفت و حزب دموکرات امریکا نیز به آن واکنش نشان داد.

مساله دیپ‌فیک در شرایطی مورد توجه قرار‌‌گرفته است که جامعه اطلاعاتی امریکا در‌‌تحلیل و ارزیابی خود از تهدیدات موجود در سراسر جهان اعلام کرد که پدیده دیپ‌فیک می‌تواند به دخالت در ‌‌انتخابات امریکا و سایر متحدان این کشور منجر‌‌شود. به‌‌نظر می‌‌رسد توییتر به‌‌دنبال یافتن راه‌حلی مناسب ‌‌هنگام برخورد با دیپ‌فیک است. حذف کلیپ‌‌های ویدئویی دیپ‌فیک یا برچسب زدن به آنها برای مشخص شدن محتوی غیرواقعی‌‌شان از جمله راهکارهایی است که توییتر درحال بررسی آنها است.

هوش مصنوعی  بو کردن را آموخت

محققان تیم Google Brain مقاله‌ای نوشته و منتشر کرده‌اند و در آن چگونگی آموزش تشخیص بوها به هوش مصنوعی را شرح داده‌اند. به گزارش دیجیاتو، پژوهشگران گوگل یک بانک اطلاعاتی از تقریباً 5000 مولکول شناخته‌شده توسط عطرسازان را ایجاد کرده اند. محققان از دوسوم داده‌ها برای آموزش هوش مصنوعی خود برای برقراری رابطه بین مولکول‌ها با توصیف‌گر آنها استفاده کردند. دانشمندان در ادامه از داده‌هایی که به هوش مصنوعی آموزش داده‌ نشده بودند برای آزمایش کردن آن در تشخیص بوها استفاده کردند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با موفقیت توانستند بوهای مولکول‌ها را با توجه به ساختار آنها پیش‌بینی کنند. با وجود دستاورد فوق، برخی محدودیت‌ها علم بویایی را بسیار چالش‌زا کرده‌اند. مثلاً دو فرد ممکن است از یک بوی یکسان توصیف متفاوتی ارایه دهند؛ برای مثال بوهای «چوبی» یا «زمینی» اینگونه هستند. برخی مولکول‌ها اتم‌ها و پیوند شیمیایی یکسانی دارند ولی آینه یکدیگر بوده و بوهایی کاملاً متفاوت دارند. زیره و نعنای دشتی چنین مولکول‌هایی دارند. اوضاع با ترکیب کردن بوها پیچیده‌تر هم می‌شود. با وجود چالش‌های متعدد، محققان گوگل معتقدند یادگیری هوش مصنوعی برای شناسایی برخی مولکول‌ها از طریق بوی آنها گام مهمی است و این دستاورد می‌تواند در علم شیمی، درک بشر از خوراک انسان و علوم اعصاب حسی تاثیرگذار باشد. علاوه بر گوگل شرکت‌های دیگری نیز در زمینه آموزش بویایی به هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند. اوایل سال جاری میلادی، محققان در مرکز باربیکان به کمک یادگیری ماشینی بوی یک گل منقرض‌شده را احیا کردند. در روسیه نیز از هوش مصنوعی برای شناسایی بوهای کشنده استفاده می‌شود. شرکت IBM هم دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته که می‌تواند عطر دلخواه کاربر را بسازد.

 

ارسال نظر